کد خبر: ۱۳۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۲ - ۰۹ تير ۱۳۹۸
در نشست خبری مسئولان طرح بسیج ملی کنترل فشار خون مطرح شد؛

فشار خون بالا علت نیمی از فوتی‌های ناشی از سکته قلبی/ سرانه پزشکان خانواده کم‌کار کاهش می‌یابد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از راه‌های کاهش فشار خون اصلاح سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب از جمله کاهش مصرف نمک است.

به گزارش شیرازه، عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری جزییات اجرای طرح بسیج ملی فشار خون را تشریح و اظهار کرد: جمعیت بالای 30 سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز حدود دو میلیون و 200 هزار نفر است که ثبت فشارخون نیمی از این جمعیت را هدف‌گذاری کرده بودیم و تا کنون موفق به ثبت فشارخون یک میلیون و 544 هزار نفر یعنی 70 درصد کل جمعیت شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک کشور به لحاظ غربالگری و شناسایی بیماران دارای فشار خون بالا رتبه اول را کسب کرده‌ایم، گفت: علاوه بر دو هزار و 200 پایگاه ثابت از جمله مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و پزشکان خانواده 200 پایگاه اندازه‌گیری فشار خون نیز در مراکز خرید، کارخانجات بزرگ، تفرجگاه‌ها، مساجد و اماکن زیارتی فشار خون افراد مختلف جامعه را ثبت می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز 47 درصد مرگ و میرها در سال گذشته در فارس را به دلیل سکته‌های قلبی عنوان و تصریح کرد: فشار خون بالا عامل بسیاری از بیماری‌های قلبی، کلیوی و غیره است که به همین دلیل به آن قاتل خاموش نیز می‌گویند.

فشارخون قابل کنترل و پیشگیری است

همتی فشار خون را قابل پیشگیری و کنترل دانست و افزود: یکی از راه‌های کاهش فشار خون اصلاح سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب است به عنوان مثال میانگین مصرف نمک توسط مردم کشور ما حدود 12 گرم در روز است درصورتی که استانداردهای جهانی مصرف 5 گرم نمک با احتساب نمک موجود در نوشیدنی‌ها و غذاها می‌باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه با بیان اینکه سپیدان، سرچهان بوانات و ارسنجان تقریبا غربالگری صد درصد جمعیت تحت پوشش خود را انجام داده‌‌اند، گفت: به دلیل اینکه مردم در کلانشهرها کمتر به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند مرکز بهداشت شهدای والفجر و شهدای انقلاب تا کنون ثبت فشارخون 62 درصد جمعیت تحت پوشش خود را انجام داده‌اند.

همتی در پاسخ به سوال دیگری گفت: به صورت معمول مراجعه خانم‌ها و پیگیری آن‌ها برای امور درمانی 60 درصد و آقایان 40 درصد است اما در این طرح به دلیل مراجعه همکاران ما به بانک‌ها، ادارات و کارخانجات 60 درصد فشارخون‌های ثبت شده مربوط به آقایان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پزشکان خانواده نیز تاکید کرد که باید فشارخون جمعیت تحت پوشش خود را کنترل کنند و اگر پزشک خانواده‌ای مدت‌هاست از وضعیت افراد تحت پوشش خود بی‌خبر است باید سرانه وی کاهش یابد. به عنوان مثال اگر سرانه جمعیت تحت پوشش پزشکی سه هزار نفر است اما از وضعیت سلامتی 500 نفر هیچ اطلاعی ندارد، باید سرانه وی به 2500 نفر کاهش یابد.

سالانه در فارس 6500 نفر به دلیل فشارخون بالا به سکته قلبی، مغزی و نارسایی کلیه مبتلا می‌شوند

در ادامه این جلسه محمد رضا کریمی، سخنگوی طرح بسیج کنترل فشار خون نیز گفت: سالانه در فارس دو هزار و 500 نفر بر اثر سکته قلبی فوت می‌کنند که نیمی از این افراد به دلیل عارضه فشارخون بالا به مشکلات قلبی دچار شده‌اند. همچنین 8هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند که 60 درصد آنان یعنی 5 هزار نفر به فشار خون بالا مبتلا بوده‌اند و 700 نفر دچار نارسایی کلیه می‌شوند که عامل یک‌سوم از آن‌ها فشار خون بالا می‌باشد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اشاره به عوارض جبران ناپذیر عدم کنترل فشار خون بالا گفت: نیمی از عوارض فشار خون بالا در سن زیر 70 سال نمایان می‌شود و مرگ‌های زودرس را به دنبال دارد.

مرادی، دبیر برگزاری ستاد اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف این طرح مراقبت از افراد دارای فشار خون بالا است که پس از پایان طرح آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها نسبت به عوارض و خطرات این بیماری ادامه دارد تا آگاهی و حساسیت مردم نسبت به کنترل فشار خون افزایش یابد و شیوع این بیماری که اکنون حدود 22 درصد است کاهش یابد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان