کد خبر: ۱۴۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰

گام اساسی در انتخابات وحدت و اجماع نظر است

وحدت و اجماع نظر در شوراهای ائتلاف و وحدت، یکی از ضروریاتی که با درایت نیروهای انقلابی و‌ دلسوز در جامعه و در مقدمه انتخابات پیش‌رو محقق شده است که تاثیر بسیار زیادی بر فضای انتخابات آینده خواهد داشت.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، اتحاد گروه‌های مردمی که بنا بر مصالح اجتماعی و شخصی یا گروهی و حزبی به صورت جماعت یا دسته‌های مختلف گرد هم می‌آیند و از هر گونه کشمکش و درگیری دورند و به مصالح می‌اندیشند را در مفهوم کلی وحدت می‌نامند.

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در تعریفی از وحدت می‌فرمایند: وحدت مردم یعنی نبودن تفرقه، نفاق، درگیری و کشمکش، حتی دو جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی هم مثل هم نیستند، می‌توانند کنار هم باشند.

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) حضور مردم در صحنه‌های مختلف اجتماعی که جز به وسیله برقراری وحدت در بین آنان میسر نمی‌شود، راز بزرگ غلبه بر مشکلات معرفی کرده و تأکید فرموده ‌است، در سایه این وحدت است که ما بارها و بارها تودهنی به دشمن زده‌ایم.

بنابراین، ایجاد همدلی و مشارکت میان اقشار مختلف مردم و حضور در عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین فواید و کارکردهای وحدت است و برقراری وحدت و پیوند عمیق میان قشرهای مختلف مردم یکی از ضروریات انکارناپذیر جامعه قلمداد می‌گردد که مسؤولان باید به طور خاص به آن توجه نمایند.

جلوگیری از آسیب پذیری جامعه و پیروزی در برابر انواع تهاجمات داخلی و خارجی، دومین فایده و کارکرد متحد شدن است که این کارکرد بیش از هر چیزی در انتخابات نمود دارد.

واضح است برای کمتر آسیب دیدن جامعه باید در آن وحدت و یکدلی حاکم باشد، زیرا در چنین جوامعی به علت استحکام حکومت و حمایت مردم، دشمن امید کمتری برای رخنه در آن دارد و راه‌ها را بر روی خویش مسدود می‌بیند، از این‌ رو نمی‌تواند جامعه را به آسیب و بحران دچار سازد و اوضاع را متشنج نماید.

بنابراین استعمارستیزی و برقراری عدالت اجتماعی یکی دیگر از مهم‌ترین کارکردهای وحدت به شمار می‌رود که این مهم نیز در سایه وحدت، با استحکام بیشتری رقم می‌خورد.

نقطه مثبتی که باز در اینجا نباید از نظر دور بماند، این است که ”المنافقون و المنافقات بعضهم من بعض" (توبه / ۶۷) یعنی از جنس یکدیگرند. قرآن کریم در مورد ”المومنون و المومنات" می‌فرماید ”بعضهم اولیاء بعض" (توبه / ۷۱)، یعنی پیوسته به یکدیگرند.

به اذعان مفسران و با توجه به آیات مذکور، بین منافقون و منافقات، آن صمیمیت و صفا و وحدت هرگز به وجود نخواهد آمد. بالاخره در این جبهه واحد کفر و استکبار، اختلاف و تشتت رأی و تعارض قوا و نیروها با یکدیگر به قدری وجود خواهد داشت که اگر مومنین وقت‌‌شناس، وجود داشته باشند و بخواهند از فرصت‌ها استفاده کنند، می‌توانند، لیکن ظاهر قضیه آن است که اگر خطر واحدی مجموعه قدرت مادی عالم و این امپراتوری خطرناک را تهدید بکند، آن‌ها دستشان با هم است.

اتحاد کلمه ایجاد دولتی مقتدر، ارتباط تنگاتنگ دولت و ملت، از دیگر فواید کارکردهای ایجاد وحدت هستند اما در این میان و در این برهه زمانی، نزدیک ساختن احزاب و گروه‌های سیاسی به یکدیگر برای حل مشکلات جامعه، مهمترین فایده و کاربردی‌ترین کارکرد است.

هر جامعه در درون خود متشکل از احزاب و گروه‌هایی است که به خاطر برخی اهداف خاص تشکیل گردیده است و در سیاست‌های کلان جامعه مداخله می‌نمایند، در کشور ما نیز احزاب و جناح‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام براساس مرام و اهداف خاصی به‌ وجود آمده‌اند و در حیات سیاسی جامعه فعالیت می‌نمایند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با تنی چند از شخصیت‌ها و سران احزاب و جناح‌های‌ سیاسی کشور، با تأکید بر ضرورت وفاداری به شعارها و مواضع اصولی انقلاب و با تبیین دیدگاه‌های دشمنان داخلی و خارجی، و لزوم شفاف‌گری صریح در مقابل آنان، در جهت عینیت بخشیدن به وحدت ملّی فرمود: «شما باید در جایگاه حقیقی خود محکم بایستید و با در دست گرفتن ابتکار عمل، با دوستان دیگری که در اصول انقلاب و نظام با هم توافق نظر دارید، گرد هم آیید و با تکرار اصول مشترک و تأکید بر خط امام، عدم جدایی دین از سیاست و دیگر اصول انقلاب، ضد انقلاب را منزوی و مرزهای خود را با آن‌ها کاملاً مشخص کنید و وحدت ملّی را عینیت بخشید، بنده نیز از شما حمایت خواهم کرد".

بنابراین پر بیراه نگفته‌ایم اگر تجمیع شورای وحدت و ائتلاف را مهم‌ترین اقدام قبل از انتخابات آتی قلمداد کنیم چرا که در حال حاضر و در شرایط فعلی، جامعه ما بیش از هر چیز به وحدت نظر نیروهای انقلابی نیازمند است و تجمع این نیروها گام بسیار بزرگ و مهمی است که نتیجه آن در انتخابات پیش رو روشن و نمایان خواهد شد.

عوامل مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با حضور و مشارکت مردم در شکل‌گیری وحدت موثر هستند که در این میان وحدت سیاسی با مشارکت مردم و رسیدن به نقطه مشترک تصمیم گیری، گره‌گشای بسیاری از مسائل دیگر نیز خواهد بود.

بدون شک، این وحدت و هماهنگی بین دو شورای مهم تصمیم‌گیری در سپهر سیاسی جامعه انقلابی، در کلانشهر شیراز نیز، علی‌رغم اعمال برخی اختلاف سلیقه‌ها، بسیار مفید و موثر خواهد بود و در انتخابات مهم آینده و شاکله پارلمان شهری شورای شهر و انتخاب شهردار و در نهایت پرداختن به مسائل مهم و مشکلات مردم، نقش کلیدی و مهمی را ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان