کد خبر: ۱۴۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

از توصیف عسلویه شمال فارس تا کام تلخ کارگران سیمان آباده

حرف کارگران این کارخانه در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ «مدت‌هاست پیگیر معوقاتمان هستیم. اما هر بار یک جواب می‌شنویم؛ سکوت کنید و تحمل؛ وگرنه مثل فلانی‌ها اخراج می‌شوید!».
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، رفع موانع تولید، شعاری است که انتظار می‌رود برای تحقق آن اقداماتی محسوس دیده شود. 

روزهای پایانی سال نود و نه بود که زین‌العابدین نیک‌مرام فرماندار آباده، در مراسم افتتاح کارخانه‌ای در خصوص حرکت به سوی نقطه‌ای که آمار بیکاران در آباده به صفر برسد، نکته‌ای قابل تامل را مطرح کرد: توصیف آباده به «عسلویه شمال فارس» حرف دهان‌پرکنی بود که البته تحقق آن آرزوی همه مردم شهرستان است.

اما سرنوشت گذشتگان و تجربیات قبل می‌تواند در تحلیل وضعیت امروز و فردای شهرستان و عملکرد مدیران کمک شایانی کند. کافی است از شمال آباده نگاهی به جنوب شهر و جاده ورود4ی از سمت شیراز داشته باشیم. 

از توصیف عسلویه شمال فارس تا کام تلخ کارگران سیمان آباده

بررسی شرایط اولین کارخانه شهرستان آباده پس از انقلاب، که در سال ۱۳۶۲ تاسیس و راه‌اندازی شده، موید این است که «کارخانه سیمان آباده» سال‌هاست حال و روز خوشی ندارد!

کارگران این کارخانه شش ماه است که حقوق نگرفته‌اند و عدم پرداخت سود سالانه به سهام‌دارانی که ۳۸/۸۵ درصد آن را مردم تشکیل می‌دهند نیز به بدتر شدن این شرایط افزوده است.

برخی منابع در گفتگو با خبرنگار ما در آباده از بدهی‌ ۴۰۰ میلیارد ریالی کارخانه در بخش‌های برق، گاز، بانک، تامین اجتماعی، مالیات و... خبر می‌دهند، در حالی‌که روزانه هزار تُن تولید سیمان دارد.

وقتی حدود دو دهه قبل، دفتر این کارخانه در آباده برای همیشه بسته شد، زمینه ورود افراد غیربومی به عرصه تصمیم‌گیری سرنوشت این مجموعه صنعتی هموارتر و گه‌گاه صدای اعتراض دلسوزان، حتی از تریبون نمازجمعه آباده به گوش رسید.

هرچند آخرین تغییرات در مدیریت این واحد صنعتی می‌توانست نوید بخش فضایی رو به جلو باشد، اما پیش فروش محصول کارخانه در سال ۹۷، یکی از عمده مسایلی است که حل این مشکلات را سخت‌تر کرده است.

از توصیف عسلویه شمال فارس تا کام تلخ کارگران سیمان آباده

حرف کارگران این کارخانه در یک کلمه خلاصه می‌شود: «مدت‌هاست پیگیر معوقاتمان هستیم. اما هر بار یک جواب می‌شنویم؛ سکوت کنید و تحمل؛ وگرنه مثل فلانی‌ها اخراج می‌شوید!».

اطلاع از شرایط دشوار زندگی کارگرانی که قراردادهایشان بصورت ماهانه تمدید می‌شود، نگران کننده است. 

نگرانی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و امنیتی به شدت احساس می‌شود. 

حالا که پای پرونده کارخانه سیمان آباده به جلسات مختلف کارشناسی و شورای تامین و... باز شده، امید است این جلسات گره‌گشا باشد؛ هرچند در شرایطی که با عزم جدی ریاست قوه قضا، مبنی بر حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی کشور، اقدامات سازنده‌ای صورت گرفته، به نظر می‌رسد ورود مسئولین دادگستری و دادستان به عنوان مُدعی‌العموم در بهبود اوضاع و تسریع این روند موثر باشد.

انتهای پیام/ک/ر
نظرات بینندگان