کد خبر: ۱۴۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه ها چه مینویسند ۱۲-؛

نامزدهای انتخاباتی در صدر اخبار/ فضاسازی «شرق» علیه اصولگرایان/ داستان آهنربایی

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» امروز کمتر سیاسی است. عکس خود را به هنر و ورزش اختصاص داده و در گزارشی نیز با اشاره به تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از پایان دوران خوراکی ارزان خبر می‌دهد. همچنین از موضع نامخش بانک مرکزی درباره تزریق پول به بورس انتقاد می‌کند و خبر آتش‌سوزی مهیب دیروز در پالایشگاه تهران را در صفحه یک خود دیده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب با نگاهی به اظهارات هفت داوطلب ریاست جمهوری همچنن از رقابت‌های آنان گزارش می‌دهد.

صفحات سیاسی اعتماد نیز امروز خیلی پر و پیمان نیست و بیشتر مبتنی بر خبر و حرف‌ها انتخاباتی است.

 

اعتماد 13 خرداد

«شرق» در گزارشی که امروز عکس یک شده 15 خرداد از نگاه احزاب چپ روایت و به حمایت آشکار نورالدین کیانوری و مریم فیروز از این قیام می‌نویسد.

در تیتر یک خود اما گزارشی دارد با عنوان «حمله به رضایی فاز تازه اصولگرایان» و می‌نویسد: «از وقتی محسن رضایی آرایش علیه رئیسی و سه نامزد جبهه انقلاب به خود گرفته است، حملات اصولگرایان هم به او تشدید شده است؛ آن‌هم در حالی که نخستین شایعه مربوط به رد‌صلاحیت‌ها که از سوی کانال‌های خبری برخی جریان‌های اصولگرایی، به‌‌طور مشخص جبهه پایداری، منتشر شد مربوط به محسن رضایی بود! روز گذشته هم کیهان در ستون یادداشت اصلی خود و هم فرهیختگان در تیتر و عکس یک خود، محسن رضایی را اولی غیر‌مستقیم و دومی مستقیم هدف قرار داده‌اند. کانال‌های تلگرامی نیز از سمت اصولگرایان علیه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به صف شده‌اند. ... یک کانال تلگرامی از صحبت‌های محسن رضایی با عنوان «توهمات ذهنی آقا‌محسن» نام برده و گفته که ناشی از مشاوره‌های غلط اطرافیان او بوده که بارها مجموعه‌های نظارتی نسبت به فاصله‌گرفتن از آنان به رضایی هشدار داده بودند.» 

لازم به یادآوری است که این دفاع «شرق» از رضایی در حالی صورت می‌گیرد که روز قبل نیز گزارشی با عنوان «رضایی با رئیسی دو قطبی می‌سازد؟» داشت.

شرق 13 خرداد

«آرمان ملی» همتی و مهرعلیزاده را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «نامزدهای مستقل ِ حداقلی تحمل نشدند» می‌نویسد: «هر روز اتفاق جدیدی نیز به مجموعه اتفاقات و مشکلات این دو نامزد مستقل اضافه می‌شود؛ اتفاقاتی که نشان می‌دهد حتی به این دو نامزد نیز اجازه داده نمی‌شود که در رقابتی برابر با کاندیداهای اصولگرا دراین انتخابات شرکت داشته باشند. یکی از نشانه‌های این موضوع سانسور فیلم‌ها و بعضا مصاحبه‌هایی است که از مهرعلیزاده و همتی برای حضور در تبلیغات انتخاباتی تلویزیون پخش می‌شود. از سویی عبدالناصر همتی هم خبر از عدم‌پخش فیلم انتخاباتی‌اش داده است. ... یکی دیگر از اتفاقات عجیب و بی‌سابقه این بود که نماینده مهرعلیزاده یعنی علی تاجرنیا را برای ورود به سازمان صداو‌سیما و شرکت در گفت‌وگوی ویژه خبری راه ندادند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گزارش دیگری داد با عنوان «پاستور با طعم اختلاف اصولگرایانه». در این گزارش به برخی اظهارات نامزدهای اصولگرا اشاره شده و به این نتیجه می‌رسد که محسن رضایی که در روزهای اخیر تعریضی به رئیسی داشته است، قصد کناره‌گیری ندارد و لحظه آخر رقابت خواهد کرد.»

آرمان ملی 13 خرداد

«آفتاب یزد» هم همتی و مهرعلیزاده را عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با تیتر «دولت سوم روحانی یا باز هم کاندیدای نیابتی؟!» می‌نویسد: « اعلام حمایت‌های دو پهلو و برخی رفتارهای نخ نما شده حکایت از آن دارد که بخش‌هایی از اصلاحات با تکیه بر فرضیه ی «بازهم نامزد نیابتی» در تلاش هستند تا به نحوی،«دولت سوم روحانی» را در میدان رقابت‌های انتخاباتی زنده نگاه دارند و این در حالی است که انبوهی از خبرسازی ها، فشارها و رایزنی ها، حداقل از سوی عقلانی‌ترین بخش اصلاح‌طلبان یا مسکوت گذاشته شده یا با واکنش منفی رو در رو شده و می‌شود. آن چه این روزها اهمیت دارد، پرده از چهره‌ها افتادن است، پرده‌هایی که وقتی کامل‌تر کنار رود بسیاری از ابهامات هشت ساله ی دولت روحانی، ناکامی‌ها و دردسرهای بی‌جهت ایجاد شده نیز برملا خواهد شد و اما آن چه در این باره می‌توان نوشت این که، یکی ـ دو طیف از اصلاح‌طلبان که همواره با بخش پیروز انتخابات عهد اخوت می‌بسته‌اند هیچ ابایی از « دولت سوم روحانی یا بازهم کاندیدای نیابتی» ندارند تا جایی که از همه ی توان سیاسی و رسانه‌ای خود برای بر کرسی نشاندن ایده ی خود استفاده خواهند کرد!»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری به برخی تبلیغات انتخاباتی اشاره کرده و با تیتر «ژست‌های ساده‌زیستی و بی‌اعتنایی مردم» به نقل از امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس، می‌نویسد: «مردم ایران اصولا در طول تاریخ خودنمایی‌ها، ادعای ساده زیستی و خود را از مردم دانستن را باور نکرده‌اند. اگر باور کرده بودند این همه در طول تاریخ ما شکست از بیگانگان وجود نداشت. مشخص است این گونه افراد نمی‌توانند از جنس مردم باشند. مردم اصلا باور ندارد چون شکاف و اختلاف طبقاتی، تفاوت سبک زندگی افراد با یکدیگر و جمعیت 30 میلیون زیر خط فقر را می‌بینند. مردم قسم حصرت عباس را باور کنند یا دم خروس را؟ بر اساس شناخت فرهنگی از جامعه ایران به نظر من این فعالیت‌ها به ضد تبلیغات بدل خواهد شد. شاید این مردم در اوایل انقلاب ساده زیستی را باور می‌کردند ولی الان اصلا باور ندارند. آنقدر دروغ، تزویر و ریا در طول این سال‌ها دیده شده که برای مردم تجربه شده است که این‌ها فقط زحمت مردم را افزایش می‌دهند. در طول تاریخ مردم ایران هیچ گاه این نوع از ریاکاری‌ها را باور نکردند. به هیچ عنوان این تبلیغات تاثیری در جذب آرای این نامزدها ندارد بلکه دروغگو تلقی می‌شوند. "ابن خلدون" در این باره می‌گوید: ظاهری خوب و باطنی آکنده از پلیدی. بنابراین این نوع تبلیغات تاثیر منفی دارد و بهتر است واقعیت‌های اجتماعی توسط کاندیداها بیان شود. همه می‌دانند این نامزدها چه کسی هستند پس بهتر است با مردم صادق باشند.»

آفتاب یزد 13 خرداد

«ایران» سه صفحه ویژه سالگرد ارتحال امام دارد و به همین خاطر با انتخاب عنوان «امام و مردم» عکس یک خود را به این ویژه نامه اختصاص می‌دهد.

تیتر یک خود را به سخنان دیروز روحانی در جلسه هیات دولت اختصاص داده است. روحانی در این جلسه به نامزدهای انتخاباتی کنایه زده و می‌پرسید که چطور امروز همه به تعامل سازنده افتخار می‌کنند و دنبال تقابل با جهان نیستند؟ ایران نیز همین بخش از سخنان آقای رئیس جمهور را تیتر کرده است.

این روزنامه دولتی همچنین گزارشی دارد درباره شایعه مغناطیسی شدن بدن پس ا تزریق واکسن کرونا. در این گزارش آمده است: «دبیر کمیته علمی کشوری کووید19 دیروز درباره ماجرای خاصیت آهن‌ربایی در ناحیه تزریق واکسن کرونا و کلیپ‌هایی که در فضای مجازی نشان می‌دهد در محل تزریق واکسن خاصیت آهنربایی ایجاد شده است، گفت: این شایعه در فضای مجازی رؤیت می‌شود و توضیحات و توجیهات غیرعلمی هم شنیده می‌شود. واقعیت این است خود ما هم در حال کار بر روی این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد؛ حتی گروهی گذاشتیم روی این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد. برخی هم گفتند اصلاً شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد.»

ایران 13 خرداد

«کیهان» تیتر و عکس یک خود را یکی کرده و در گزارشی با عنوان «پیش به سوی قله‌ها با پرچم خمینی در دست خامنه‌ای» می‌نویسد: «حضرت آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای در طول دوران زعامت خود در نظر و عمل، طاق بالطاق منظومه فکری و سیره عملی امام خمینی(ره) را پیش روی خود قرار داده و نظام اسلامی را در همان مسیر به پیش برده‌اند و حتی بارها درخصوص خطر «تحریف» شخصیت امام(ره) و لزوم بازخوانی مبانی و اصول ایشان تأکید کرده‌اند.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با اشاره به اظهارات دیروز روحانی که گفته بود « نگذاشتیم تورم سه رقمی شود» کنایه زده و می‌نویسد: «رئیس‌جمهور روز گذشته درحالی سه رقمی نشدن نرخ تورم را به‌عنوان دستاورد خود به مردم ارائه کرد که دولت او علاوه بر عبور از نرخ تورم پیش‌بینی شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، رکوردار دومین نرخ تورم سالانه در تاریخ جمهوری اسلامی است و اتفاقا در این دوره برخی اقلام خوراکی تورم سه رقمی را نیز تجربه کرده‌اند.» 

کیهان 13 خرداد

«وطن امروز» تمام صفحه نخست خود را اختصاص داده به عکسی از امام و از تیتر «زنده‌ایم به امام» استفاده کرده است. همچنین گفت‌وگویی دارد با حشمت‌الله قنبری درباره سیره رهبر انقلاب که با تیتر  «امید در سایه مردم باوری» منتشر شده است.

این روزنامه اصولگرا صفحه سیاسی خود را نیز به شکلی ناعادلانه بین رئیسی، رضایی، زاکانی و جلیلی تقسیم و اظهارات انتخاباتی آنان را پوشش داده است.

وطن امروز 13 خرداد

«جوان» نیز بخشی از صفحه یک امروز خود را به اظهارات انتخاباتی داوطلبان اصولگرا اختصاص داده است منتها تیتر را از بین حرف‌های ریسی برگزیده که گفته بود «مشکلات کشور با متلک‌پراکنی نامزد‌ها حل نمی‌شود».

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود نیز با عنوان «ساده مثل روح‌الله» به سبک زندگی امام پرداخته است. 

مطلب دیگری که جوان امروز در صفحه نخست خود به آن پرداخته «تولید واکسن با کیفی‌ترین پلتفر م دنیا در ایران» است. در این گزارش آمده است: « به گفته وزیر جهاد کشاورزی پلتفرم انتخاب شده برای واکسن کووپارس رازی در داخل کشور تولید شده و مشابه کیفیت آن در دنیا نیست. همچنین پیچیدگی طراحی فاز استنشاقی این واکسن سطح ایمنی بدن را نسبت به دوز تزریقی آن بسیار بیشتر می‌کند. این تکنولوژی در کشور‌های دیگر مشابهی ندارد و کوبا به تازگی به مراحل ابتدایی آن دست یافته‌است. این واکسن نه‌تن‌ها با واکسن‌های تزریق شده کووید ۱۹ در بدن ترکیب نمی‌شود، بلکه در صورت پیشرفت این بیماری و افزایش انواع آن در دنیا، با یک طراحی کوچک قابلیت مبارزه با نسل جدید این بیماری را خواهد داشت. واکسن‌های کووایران و واکسن پاستور هم به گفته وزیر بهداشت از ایمن‌ترین و بهترین واکسن‌های دنیا هستند. با ورود این واکسن‌ها به سبد واکسیناسیون عمومی بسیاری از نگرانی‌ها درباره تأمین واکسن برطرف خواهد شد. در حال حاضر، اما به واسطه برخی اشکال‌ها در تأمین دوز دوم واکسن کرونای تزریق شده به سالمندان و سایر گروه‌های هدف، نگرانی‌هایی در سطح جامعه ایجاد شده است. این در حالی است که کارشناسان در گفتگو با «جوان» تأکید می‌کنند: «تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا مشکلی برای ایمنی‌زایی آن ایجاد نمی‌کند.»

جوان 13 خرداد

 انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان