کد خبر: ۱۴۹۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
امام جمعه شیراز مطرح کرد:

تقوای الهی؛ درمانگر بیماری‌های اخلاقی / ملاک انتخاب مدیران میانی شایسته سالاری باشد

آیت الله دژکام گفت: شایسته گزینی باید ملاک مدیران میانی و کلان باشد و نباید انتظار داشت نگاه انحصاری در تعیین مدیران شکل بگیرد که تنها از یک گروه سیاسی مدیران انتخاب و منتصب شوند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز امروز در خطبه های نماز دشمن شکن جمعه سومین حرم اهل البیت(ع) گفت: انحصار انتخاب مدیران میانی از یک گروه سیاسی در دولت سیزدهم نباید وجود داشته باشد تا بتوان از ظرفیت مدیران توانمند در راستای توسعه استان و کشور بهره جست.

وی تایید صلاحیت نمایندگان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: دولت جدید با رای حداکثری نمایندگان مجلس تشکیل شد و دولت سیزدهم دولتی تازه نفس برای برطرف کردن مشکلات به صحنه خواهند آمد.

امام نماز جمعه شیراز ادامه داد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان نیز باید خود را با گام دوم انقلاب منطبق کند و شاید مسائلی که پیش‌تر مورد توجه بوده است اکنون برطرف کننده مطالبات مردمی نباشد از این رو ائمه جمعه و روحانیون نیز باید با توجه به تغییر فعالیت‌های کشور در گام دوم، این قشر نیز باید نوع فعالیت خود را تغییر دهند.

نماینده ولی فقیه در فارس دولت سیزدهم را برخاسته از مردم و مردمی دانست و تاکید کرد: این دولت قدرت خود را از حمایت مردم کشور کسب کرده است از این رو برای اینکه دولتی قوی و مقتدر داشته باشیم و ایران کشوری عزت‌مند در منطقه و جهان باشد باید مردم از دولت حمایت کنند.

به گفته آیت الله دژکام، برخی تا زمانی از دولت حمایت می‌کنند که سهمی به آنان برسد و اگر سهم خواهی آنان به نتیجه نرسد دست از حمایت می‌کشند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شهردار شیراز را طی روز های گذشته مورد توجه قرار داد و بیان کرد: بالاخره شهرداری شیراز به سامان رسید و کلید شهرداری به دست یکی از اعضای شورای شهر شیراز سپرده شد و اکنون باید همگی برای بهبود شهر کنار هم قرار گرفته و تلاش کنیم، زیرا دولت سیزدهم نیز با شعار انفاق به صحنه آمده است.

 امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه شایسته گزینی باید ملاک مدیران میانی و کلان باشد، اظهار کرد: نباید انتظار داشت انحصاری در تعیین مدیران وجود داشته باشد که تنها از یک گروه سیاسی مدیران انتخاب و منتصب شوند.

به گفته آیت الله دژکام، یک از موضوعاتی که در جامعه بشری بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز مردم است تربیت معنوی است و باید جامعه برای پذیرش این معرفت آمادگی داشته تا بتواند زمینه‌های رشد و تعالی برای بشر فراهم گردد.

امام جمعه شیراز یادآور شد: با توجه به رشد تکنولوژی در جوامع غربی برخی از سیاستگذاران این جوامع معتقد بودند که انسان دارای رفاه کامل است، اما با مرور زمان شاهد هستیم در جوامعی که بر این باور هستند که به رفاه رسیده اند نیز هنوز نیاز‌های اساسی تری وجود داشته و آن نیاز اساسی، نیاز به معنویت است.

آیت الله دژکام با بیان اینکه باید به مسائل دیگری نظیر مسئله معیشت نیز پرداخت، گفت: اما موضوع معنویت نفی کننده آن نیست که نباید به سایر نیاز‌ها پرداخت بلکه باید به تمامی نیاز‌های جامعه بشری پرداخت تا جامعه بشری به خصوص جامعه غربی از وضعیت شیطانی حاضر خارج شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید براینکه فلاسفه جامعه غربی هم در کتاب‌های خود به این موضوع اشاره کرده اند که موضوع و مسئله اصلی جامعه بشری موضوع معنویت است، تصریح کرد: برای از بین بردن مشکلات جامعه نظیر معضلات اجتماعی، اقتصادی و... میتوان با بهره گیری از تقوا و تربیت‌های معنوی این مشکلات را برطرف کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معنویت تاثیر فراوانی دارد که ما همواره به آن اعتقاد داشته ایم و امروز نیاز به معنویت در کشور‌های اروپایی نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد، افزود: ما اسلام ناب را می‌شناسیم و داروی معنویت در اسلام به بهترین شکل ممکن در دسترس قرار دارد و در ادیان مختلف این سطح معنویت وجود ندارد و جهان به معنویت امروز نیاز خود را احساس کرده است.

وی بیان کرد: بسیاری از مسائل در کنار راهکار‌های خود به رویکرد معنوی نیز نیاز دارند و امروز در بسیاری نقاط جهان همین خلا معنویت احساس می‌شود و بشر نیاز دارد تا به یک تحول معنوی برسد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس حضور در نماز جمعه را بهترین مکان برای درک معنویات و انتقال آن به جامعه دانست و اعلام کرد: در رهبری معظم انقلاب اسلامی، ۲ شخصیت برجسته و معنوی امام راحل و مقام معظم رهبری را داریم که باید قدردان این نعمت باشیم که موجب ایجاد معنویات در مسائل مختلف کشور ما می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید در کنار تکرار معنویات، تکریم معنویات را نیز مورد توجه قرار دهیم و عطش جامعه در حوزه‌های مختلف را با معنویات سیراب کنیم، ادامه داد: جهاد معنوی تاثیر مهمی می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی بگذارد و رفع مشکلات زندگی دنیوی را در کنار اجر اخروی در پی دارد.

آیت الله دژکام با اشاره به سخنان امام علی (ع) عنوان کرد: امیر مومنان (ع) همواره بر تقوای الهی و خداترسی تاکید فرموده اند و باید همواره در نظر داشته باشیم بازگشت ما به سوی خدای متعال است و در همه امور شایسته رفتار کنیم.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: باید به این باور برسیم که برآورده شدن خواسته‌های ما به دست خداوند متعال است و درک درون و باور به خدا باید متعالی شود، زیرا هر که خدا را ندشاته باشد گویی هیچ ندارد، اگر تقوا نداشته باشیم در مسر شناخت می‌رویم، اما درک و فهم ما درست نیست و دچار کج فهمی می‌شویم.

او اضافه کرد: بیماری‌های جسمی را نیز می‌توان با تقوا درمان کرد و درمان‌های بیماری‌های اخلاقی مانند تکبر با تقوای الهی امکان پذیر است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان