کد خبر: ۱۵۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰

وضعیت آمریکا یکسال پس از انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ چگونه است؟

رئیس جمهور آمریکا در یک سال گذشته نتوانست دو قطبی موجود در همه بخش‌های این کشور را بهبود دهد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، بررسی کارنامه عملکرد «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، یکسال پس از انتخابات این کشور، در زمینه چالش‌های داخلی، مملو از شکست و ناکامی و وعده‌های تحقق نیافته است.
 
به گزارش «nenroll-nenroll»، آمریکا شاهد ۳۶۵ روز خشونت، عدم اطمینان، تفرقه و ترس بوده است. این در حالی است که آمریکایی‌ها در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹)، به امید شناختن رئیس جمهور جدید از خواب بیدار شدند.
 
«جو بایدن»، از همان روز بر اتحاد و یکپارچگی آمریکا در برابر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین که برای معکوس کردن نتیجه انتخابات آماده انجام هر کاری بود، تاکید می‌کرد.
 
در واقع باید گفت که وی خود را برای کنترل کشوری آماده می‌کرد که به دلیل وجود بحران بهداشتی، اقتصادی و دموکراتیک روزافزون، از یکپارچگی بسیار دور بود.
 
در روز نخست ژانویه، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به آینده کشور ابراز خوش بینی کرد، اما کمتر از یک هفته بعد، آمریکا اپیزودی را شاهد بود که همچنان ترومایی برای واشنگتن محسوب می‌شود.
 
شورش هواداران «ترامپ» و حمله آن‌ها به کنگره در ۶ ژانویه (۱۷ دی ۱۳۹۹)، به کشته شدن شماری از افراد و ترس شدید نمایندگان کنگره منجر شد.
 
برخلاف ادعا‌ها و لفاظی‌های «بایدن» مبنی بر متحد کردن نه تنها عرصه داخلی آمریکا بلکه در عرصه خارجی، این کشور در همه بخش‌ها قطبش یافته است.
 
براساس نظرسنجی مشترک «یو گاو و اکونومیست» تا ۲۶ اکتبر، ۸۶ درصد دموکرات‌ها از «بایدن» راضی و ۸۶ درصد جمهوریخواهان، ناراضی هستند.

این ارقام را به ویژه می‌توان با این واقعیت توضیح داد که ۷۴ درصد محافظه کاران پیروزی «بایدن» در انتخابات ۲۰۲۰ را مشروع نمی‌دانند.
 
کارشناسان مهم‌ترین موانع پیش روی «بایدن» در مسیر تحقق وعده خود را، وزنی که «ترامپ» برای جمهوریخواهان برای بازگشت احتمالی در انتخابات ۲۰۲۴ دارد، می‌دانند.
 
بنابراین، محافظه کاران منتخب که به پایگاه رای دهندگان بسیار وفادار «ترامپ» نیاز دارند، همچنان به مخالفت مستقیم با «بایدن» و تداوم دو قطبی در عرصه سیاسی ادامه می‌دهند.
 
به این مانع باید تنش‌های داخلی حزب دموکرات را نیز اضافه کرد؛ اکثریت شکننده دموکرات‌ها در سنا، مانعی در مسیر وحدت و یکپارچگی سیاست داخلی آمریکاست.
 
انتهای پیام/
نویسنده :
رضا مردانه
برچسب ها: آمریکا ، سیاسی ، سیاست
نظرات بینندگان