کد خبر: ۱۵۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۲ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰
یادداشت//

تجربه تلخ ۸ سال گره زدن کشور به برجام نباید تکرار شود/ عدم توافق بهتر از توافق نا مناسب است

کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: ایران دو سال برای نشان دادن حسن نیت، صنعت هسته ای خود را تعلیق و تعطیل نمود اما کشورهای غربی به تعهدات خود عمل نکردند و باز همین تجربه تلخ را در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی شاهد بودیم که ۸سال اقتصاد کشور را به برجام گره زدند.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه و مسئول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید استان فارس در یادداشتی اختصاصی برای پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به تشریح مواردی در پرونده های هسته ایی پرداخت.

صفر پور در این یادداشت نوشته است: یکی از روش های پیشبرد اهداف سیاسی خارجی و حل اختلافات در علوم سیاسی دیپلماسی ،مذاکره و گفتگو است و از زمانی که اتهامات هسته ای از طرف غرب به ایران زده شد دولت های مختلف ایران با گرایش و سلایق سیاسی متفاوت برای نشان دادن حسن نیت با کشور های غربی وارد مذاکره شدند و دولت سیزدهم هم اینگونه هست.

از همان ابتدا رئیس جمهور دولت سیزدهم آقای رئیسی چه در زمان تبلیغات انتخاباتی خود و چه در زمان مسئولیت و همچنین وزیر امور خارجه دولت بر ادامه مذاکره تاکید داشته اند.

همانطور که رئیس جمهور و وزیر خارجه و دکتر باقری مسئول تیم مذاکره کننده تاکید داشته اند به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستند و اقتصاد کشور را به این مساله و برجام گره نخواهند زد. زیرا برنامه دیپلماسی هسته ای این دولت مذاکره نتیجه محور قرار دارد و دولت هم برنامه دیپلماسی هسته ای خود را شفاف مطرح نموده است.

ما میز مذاکره را ترک نکرده ایم هرچند طرف غربی بویژه آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده اند ولی ما بر اساس گزارش و اعتراف آژانس بین المللی اتمی به تعهدات خود عمل کرده و پایبند بوده ایم در مقابل پس از خروج ترامپ از برجام، آمریکا به دنبال اجرای تفکرات واهی خود مبنی بر فشار از برون و انفجار از درون بودند تا با فشارهای خارجی آمریکا و هم پیمانانش باعث شوند تا میزان تحمل مردم در مقابل مشکلات کاهش پیدا کند و از درون کشور متلاشی شود.

از طرفی حتی بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ اعلام کرد که ایران چهلمین سالگرد پیروز انقلاب را جشن نخواهند گرفت و حتی به دنبال برپایی دو جشن در کریسمس با عنوان های جشن سال نو (کریسمس) و جشن فروپاشی جمهوری اسلامی ایران بودند: البته آمریکا هرگز به این آرزوی های خود نرسیده و نخواهد رسید و مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم را صادر کردند و نشان داد که برای ٤۰سال آینده برنامه داریم .

ایران تقریبا دو دهه است که با کشورهای غربی وارد مذاکره شده و در دولت اصلاحات و زمانی که آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای بود، ایران دو سال برای نشان دادن حسن نیت، صنعت هسته ای خود را تعلیق و تعطیل نمود اما کشورهای غربی به تعهدات خود عمل نکردند و باز همین تجربه تلخ را در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی شاهد بودیم که 8 سال اقتصاد کشور را به برجام گره زدند و بر اساس یک اشتباه محاسباتی که فکر میکردند مشکلات اقتصادی مساله تحریم هاست و از طرفی تحریم ها نیز به دلیل مساله هسته ای است به دنبال گفتگو با اصطلاح به نام کدخدا بود و فکر میکردند با گفتگو و مذاکره می توانند این مشکلات را حل کنند. این در حالیست که آمریکایی ها با ماهیت نظام جمهوری اسلامی مشکل دارد و این مسائل بهانه است.

این گره زدن اقتصاد کشور به مسائل خارجی و بیان وعده هایی که همه تحریم ها با امضاء برجام لغو خواهد شد نتیجه عکس داد و حتی بر تحریم ها نیز افزوده شد و این درحالی بود که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده بود.

در مذاکرات گذشته مقام معظم رهبری با رها اعلام کرده بودند من اعتماد به غرب ندارم و خوشبین نیستم و درمورد اجرای برجام9 شرط اساسی را اعلام کردند که متاسفانه دولت قبل رعایت نکرد اما به هر نحو یک تجربه تلخی بود که از پرونده هسته ای بدست آوردیم و مردم غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را لمس و تجربه کردند.

عدم توافق بهتر از توافق نا مناسب است

لذا دولت جدید با توجه به بی اعتمادی آمریکا و عدم اجرای تعهدات تروییکای اروپا ، باید به دنبال نتیجه باشد و نباید مانند دولت قبل بیان کند که (هر توافقی بهتر از توافق نکردن است) بلکه باید به دنبال قراردادی باشیم که حافظ منافع و امنیت ملی و رفع تحریم های ظالمانه باشد و بر همین اساس با تشکیل مجلس یازدهم و ارائه طرح ((اقدام راهبردی لغو تحریم ها )) هرچند برخی از این بندهای مصوبه از طریق دولت دوازدهم دور زده شد و جلسات و مذاکراتی را انجام دادند ولی از این مذاکرات به نتیجه نرسیدند. اما همه این موارد و برنامه های ارائه شده ی مجلس و دولت جدید نشان میدهند که ایران در حوزه انرژی هسته ای برنامه ریزی خاصی دارد.

تیم جدید دیپلماسی ایران 8 آذرماه برای مذاکره در نشست وین شرکت و دو سند درمورد لغو تحریم ها و موضوع هسته ای در نشست وین ارائه تاکنون 3 شرط منطقی از سوی ایران مطرح شده :لغو تمامی تحریم ها ، راست آزمایی و ضمانت اجرای تعهدات که در این دوره به نظر می رسد در نشست ۱+۴ انگلیس نقش پلیس بد و فرانسه نقش پلیس خوب بازی می کنند.

و روسیه و چین هم با توجه به تنشی که با آمریکا دارند از موضع ایران در لغو تحریم ها حمایت می کنند اما موضع آمریکا در دوره فعلی با تیم جدید، کم در برابر کم هست .بدین معنی که ایران از ٦۰درصد غنی کوتاه بیاد و آمریکا هم چند میلیون دلار از دارایی های ایران را آنهم برای دارو آزاد نماید.

و در صورت آزادی نازنین زاغری هم چنین اقدامی انجام بدهد و کاخ سفید میترسه اگر شرایط ایران با توجه به فرار از افعانستان بپذیرد .درآینده دمکرات ها باید کاخ سفید را ترک کنند و این در حالیست که جمهوریخواهان در سنا هم فشار خواهند آورد .بنظر می رسد که مذاکرات چندین هفته به بهانه های مختلف و مقصر جلوه دادن ایران تداوم پیدا کند.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان