کد خبر: ۱۵۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰
امام جمعه شیراز:

مجلس و دولت باید برای مردم و کشور خیرخواهی کنند/ در مذاکرات خط قرمزمان عزت ماست

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اقدام دولت و مجلس باید ۲ ویژگی داشته باشد، گفت: ویژگی اول اینکه مجلس و دولت باید برای مردم و کشور خیرخواهی کنند. اقتصاد کشور امروز مشکلاتی دارد و این نیاز به خیرخواهی دارد تا این مشکلات حل شود.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه،  آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس  در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ آذر شیراز، لزوم در نظر گرفتن خدا در هر کاری را یادآور شد و تاکید کرد: باید در هر کار رضایت خداوند را در نظر بگیریم ومتوجه باشیم که آیا روز قیامت در دادگاه عدل الهی می‌توانیم این کاری را که انجام می دهیم جواب بدهیم یا نمی توانیم؟ برای اینکه مسلما قیامتی هست و حسابی هست و کتابی هست و ما برای تک تک اعمال خودمان بایستی پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به توصیه‌های امام اول شیعیان(ع) در خطبه ۱۵۳ نهج البلاغه، یادآور شد که حضرت ما را از مستی غرور و جهل بیدار باش می دهد که نکند خواب باشیم و عمرمان تمام بشود و چیزی جز حسرت نماند. عجله برای دنیا طلبی نکن که دنیا اگر دنبالش هم بدوی جز آنچه مقدر توست به تو نمی رسد. انسان حریص می خواهد چیزی بیشتر به دست آورد و خیال می کند با حرص و عجله می شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه یکی از مقامات را تفکر دانست و با طرح این سئوال که چه تعدادی از ما اهل فکر و تمرین تفکر هستیم؟، گفت: امام می فرماید فکر کنید در آنچه پیامبر برای ما آورده است؛ یکی از مطالبی که بسیار زیاد در سخن پیامبر است مسئله مرگ و قیامت است. آیا ما به مرگ و آنچه در انتظار ماست فکر کرده ایم؟ آیا می‌شود از مرگ فرار کرد؟ وقتی دور و اطراف خود را نگاه می کنیم می بینیم کسی به فکر این مسائل نیست، و امام میفرماید با این افراد مخالفت کن، امروز خیلی از چیزایی که می بینیم بدرد آخرت ما نمی خورد و چه بسا مرگ ما را سخت تر کند؛ انسان باید چشم خود را از این صحنه ها حفظ کند. 

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه امروز شیراز، ضمن تسلیت ایام دهه فاطمیه و با اشاره به آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب، گفت: این سند مذهب ما کیش ما و مرام ماست که پیرو کسانی هستیم که خدای متعال اراده کرده هرگونه پلیدی را از آنها دور کند و جز فضیلت و خیر و خوبی از وجود آنان دیده نشود و شنیده نشود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه ، فاطمه، پدر فاطمه، همسر فاطمه و فرزندان فاطمه مخاطب این آیه مبارک بودند، گفت: فردا روز شهارت محور این خمسه است. کسی که خودش و همه خانواده اش شهید هستند. آنچه از وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها باید بشناسیم و درس برای همه جهانیان و افتخار برای همه ماست.

وی با بیان اینکه، فاطمه(س)؛ این اسوه فضایل به ما درس‌هایی می‌دهد، گفت: اولین درس اهل دانش بودن و به دانش احترام گذاشتن است چرا که خود اهل بیت (ع) عالم و دانشمند بودند و نهایت علوم نزد این بزرگواران است. و ما نیز باید این بزرگواران را اسوه خود قرار دهیم
خطیب جمعه شیراز با اشاره به قرارداشتن در ایام هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: ما به علم احترام میگذاریم چرا که پیرو اهل بیت هستیم و نمی شود پیرو اهل بیت به علم بی احترامی کند. اگر دانش و علم قرار است موجب مقامات دنیوی و اخروی باشد، باید سراغ آن رفت و آن را کسب کرد.

آیت‌الله دژکام گفت: ارزش ها و اخلاقیات را اگر کسی نداشته باشد در چشم مردم کوچک می شود. اخلاق را باید از زهرای مرضیه آموخت. چقدر زشت است که دنیای امروز ما به ارزش‌های اخلاقی پشت می‌کند. اگر ما از مکتب فاطمی حرف نزیم  این بی حیایی ها که در عالم پیدا شده همه جهان را پر خواهد کرد. باید اهل علم از شخصیت حضرت زهرا حرف بزنند.

امام جمعه شیراز درس دیگری که در سیره حضرت زهرا(س) را درس مقاومت و مجاهدت و ایستادگی بر سر آرمان های دینی بیان و و خاطرنشان کرد: امروز دو موضوع مهم در کشورمان مطرح است، یکی بحث مذاکره ئ دیگری بحث بودجه.

وی در خصوص مذاکرات خاطرنشان کرد: در مذاکرات باید خط قرمزمان مشخص باشد و این خط قرمز عزت ماست که حضرت زهرا(س) به ما آموخته و چار چوب ما این‌ست که قراردادی اگر می خواهیم ببندیم باید عزت ما حفظ شود و مخدوش نشود.

دژکام موضوع دیگر را بحث بودجه ۱۴۰۱ اعلام و اضافه کرد: ما وقتی از مقاومت حضرت زهرا (س) بر موضع حق سخن می‌گوییم تجلی آن در بحث اقتصاد، اقتصادی مقاومتی خواهد بود. اقتصاد مقاومتی اگر می خواهد پیاده شود اقدامی از طرف دولت و مجلس می خواهد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اقدام دولت و مجلس باید ۲ ویژگی داشته باشد؛ ویژگی اول اینکه مجلس و دولت باید برای مردم و کشور خیرخواهی کنند. اقتصاد کشور امروز مشکلاتی دارد و این نیاز به خیرخواهی دارد تا این مشکلات حل شود. ویژگی دوم هم اینکه جسارت و جرات و مجاهدت در کار است. اگر این جسارت و جرات نباشد کاری که لازم بوده است انجام نمی‌شود و مشکلات همچنان ادامه خواهند داشت.

امام جمعه شیراز گفت: ما انقلاب کردیم که نماینده ما وقتی می‌خواهد به مسئله رای دهد قیامت و خدا را در نظر بگیرد؛ نمایندگان ما طوری رای دهند که بتوانند در برابر خدا سر خود را بالا بگیرد.

آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به اینکه پایان ماه آذر هستیم و بارندگی نداشته ایم، گفت: همه ما باید از خدا و حضرت ولی عصر (عج) بخواهیم و دعا کنیم که الطاف الهی شامل ما شود و باران رحمت الهی بر سرزمین ما ببارد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان