کد خبر: ۱۵۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۲۷ تير ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می دهد:

ایجاد اشتغال و بازیافت صحیح زباله از مبدا، دو راهکار اصلی برای ساماندهی کتفی های زباله گرد

این روزها با تغییر شرایط اقتصادی جامعه و سخت تر شدن معیشت افراد، تعداد زباله گردهایی که قوطی کنسرو، بطری خالی جمع آوری می‌کنند افزایش یافته و همچنین پسماندهای غذایی انگیزه ای برایشان شده است. از این رو همت مسئولان در ایجاد اشتغال و بازیافت صحیح زباله از مبدا میتواند راهکارهای مناسبی باشد در راستای ساماندهی و کاهش حضور زباله گردها.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،سالهاست عبارت‌های آسیب‌ها و معضلات اجتماعی، افراد آسیب‌پذیر، حاشیه‌نشینی، بیکاری و این دست مباحث را بسیار  می بینیم و میشنویم.

آسیب‌های اجتماعی بر اثر شرایط نامناسب زندگی پدید می‌آید و گروه‌های مختلف انسان‌ها را درگیر می‌کند. از همین رو، آنان دیگر قادر نیستند زندگی سالمی داشته باشند و نمی‌توانند خود را از مصیبت‌های حاصل از معضلات اجتماعی نجات دهند.

این روزها با تغییر شرایط اقتصادی جامعه و سخت تر شدن معیشت افراد، تعداد زباله گردهایی که قوطی کنسرو، بطری خالی جمع آوری می‌کنند افزایش یافته و همچنین  پسماندهای غذایی انگیزه ای برایشان شده است.  فرقی نمی کند درون سطل دستش به واسطه تیزی بطری بریده شود یا حتی سر و شانه اش هم به سمت سطل برود تا بطری را بردارد.

اعتیاد یک یا چند عضو خانواده به مواد مخدر، تک سرپرستی بودن خانوار‌ها، بازماندگی از تحصیل، عدم آگاهی و بروز بیماری‌های روحی و جسمی ساکنان حاشیه‌ ی شیراز را دچار آسیب‌های بسیار کرده است که در کنار نبود و کمبود امکانات شهری، وضعیت آنان را ناگوارتر می‌کند، به گونه ای که حتی بسیاری از کودکان پس از اتمام ساعت مدرسه به زباله‌گردی می‌پردازند.

 دسترسی آسان به مواد مخدر در حاشیه شهرها ، خیابان‌گردی‌های آنان را بسیار پرخطرتر می‌کند و انواع و اقسام آسیب‌ها را برای آن‌ها به همراه دارد که درصورت عدم آموزش و نبود فعالیت‌ گروه‌های مردم نهاد، ضرر‌های جبران ناپذیری به آن‌ها وارد می‌شود.

 باید توجه داشت که اینگونه زباله گردی ها زیبایی محیط شهری  هم تحت تاثیر قرار میدهد و  در برخی مواقع دیدن افرادی که اکثر آن‌ها دارای اعتیاد به مواد مخدر بوده و در سطل‌های زباله به دنبال جمع‌آوری ضایعاتی برای فروش هستند، باعث کاهش جذب گردشگر و سلامتی افراد جامعه میشود.

این قصه امروز شهر هایی است که مردمانش هر روز از کنار آن رد می شوند و کسی از تعداد آنها خبری ندارد، حتی در لایه های مدیریتی کسی اطلاع دقیقی از شمار اینگونه اشخاص ندارد.

خبرنگار شیرازه جهت پیگیری معضلات ناشی از حضور  زبالگردها در شهر شیراز  با غلامرضا غلامی معاون خدمات شهری شهرداری شیراز به مصاحبه پرداخته است. 

وی با بیان اینکه  زباله تبدیل به یک کلای تجاری و ارزشمند همچنین قابل تبدیل به ارز و ریال  شده است، گفت: امروزه زباله ها در امد زا شده اند و باعث شده که افرادی به جمع آوری و تفکیک زباله ها  بپردازند.

غلامی در ادامه افزود: اگر فرهنگ شهروندی به گونه ای رشد یابد که تمام افراد مواد بازیافتی را از زباله ها تفکیک کرده و جمع آوری کنند و به کیوسک هایی که  توسط شهرداری در سطح شهر قرار داده شده تحویل دهند، دیگر شاهد چنین صحنه هایی از زباله گردی نخواهیم بود.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه جمع آوری بازیافت ها توسط  زباله گردان برایشان نفع اقتصادی دارد بیان کرد: اگر مردم  تفکیک زباله ها را درست انجام دهند و زباله های تر و خشک را جدا کنند باعث میشود که  حجم انها کم تر و حمل آن اسان تر شود.

 وی در ادامه تصریح کرد:اگر در زباله ها مواد قابل بازیافت نباشد طبیعتا زباله گرد ها و معتادین و تمام کسانی که نفع اقتصادی میبرند و همه افرادی که با استفاده از زباله گردی مشکلاتی را برایمان ایجاد میکنند کاهش می یابدهمچنین از  مردم می خواهیم  که تلاش کنند برای کاهش این افراد  زباله های قابل بازیافت را تفکیک کنند و باعث ایجاد آرامش در شهر شوند.

غلامی با تاکید بر اینکه عمده ترین دلیل  جمع آوری زباله ها درآمد زایی است اظهار کرد: زباله گردی باعث ایجاد ضربه فرهنگی به شهر شده و همچنین باعث آسیب به کودکان کار و سو استفاده از زنان میشود.

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس برنامه‌ای که در شهرداری شیراز وجود دارد مقرر است با همکاری سازمان بهزیستی، سپاه فجر استان فارس،  نیروی انتظامی و کمیته امداد نسبت به جمع‌آوری تکدی گران اقدام شود، بیان کرد: اردو گاه هایی را مشخص کرده و افراد را در دوره سه ماهه نگهداری کرده و بعد از یک دوره به دامان خانواده و شهر بر می گردنند.

وی به آمار  معتادین متجاهر در سطح شهر اشاره کرد و گفت: به طور کلی 3000 نفر معتاد متجاهر در شهر شیراز وجود دارد که شهرداری بیش از 1500 نفر آنها  را  نگهداری و سم زدایی میکند.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز  در پایان  با بیان اینکه مراکز خرید و فروش ضایعات در شهر شیراز تخلف است چرا که  معضلات فراوانی از جمله افزایش زباله‌گردی معتادان، آلودگی محیط و... ایجاد کرده‌اند  و به دستور دادستان پلمپ میشود، خاطر نشان کرد: منطقه 8  و 9 پاک سازی شده است  و سایرمناظق دیگر هم در حال پیگیری هستیم.

 تفکیک زباله از مبدا باعث کاهش جمعیت زباله‌گردها خواهد شد

به منظور اطلاع از آمار  پسماند روزانه کلانشهر شیراز و اقدامات انجام شده در بازیافت زباله، توسط شهرداری شیراز خبرنگار شیرازه با  روح الله خوشبخت رئیس سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز نیز به گفتگو پرداخته است.

وی به آمار تولید  روزانه پسماند خانگی  در شهر شیراز اشاره کرد و گفت:در این کلانشهر روزانه بیش  ۱۰۰۰ تن پسماند خانگی تولید می شود که حدود ۳۰ درصد از پسماندهای تولیدی، زباله های خشک قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت (شامل انواع کاغذ،کارتن، مقوا، انواع فلزات آهنی و غیر آهنی، انواع پلاستیک، پارچه، چوب، انواع شیشه و ...)هستند و 70 درصد بقیه، پسماندتر که شامل باقیمانده مواد غذایی، پوست میوه و سبزیجات است.

خوشبخت با اشاره به اینکه باید توجه داشته باشیم که تمام موادی که از نظر ما به درد بخور نیستند، دور ریختنی نیست، اظهار کرد:  پسماندهای خشک قابل بازیافت به دلیل مدت زمان تجزیه طولانی در طبیعت سبب تخریب محیط زیست می شوند به همین خاطر و به منطور حفظ محیط زیست از آلودگی ها، ارتقاء بهداشت عمومی و کاهش بیماری ها، حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده، کاهش حجم زباله های ورودی به 
محیط زیست، کاهش هزینه جمع آوری و حمل و نقل و دفن پسماندها و در نهایت نیاز کمتر به ورود مواد خام از خارج کشور و در نتیجه کاهش وابستگی اقتصادی کشور و افزایش تولید ملی تفکیک پسماند در مبدأ و ترویج آن بین شهروندان  ضروری می باشد. 

 رئیس سازمان پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه  سازمان  پسماند شیراز از سال 1378 اقدام به اجرای طرح تفکیک از مبدأ نمود.تصریح کرد:  طرح جمع آوری پسماند خشک و تر ، شامل مراحل تفکیک و جداسازی پسماندها در محل تولید، ذخیره سازی، جمع آوری و حمل و نقل، پردازش اولیه، پردازش ثانویه می باشد.

وی در ادامه گفت: پروژه تفکیک از مبدأ در شیراز به  سه  شیوه در حال اجرا می باشد. شیوه اول مراجعه حضوری خودروهای بازیافت مجهز به سیستم موقعیت یاب مکانی به درب منازل،  شیوه دوم جمع آوری پسماندهای خشک در معابر، شیوه سوم استقرار 62  ایستگاه اطلاع رسانی و مبادله پسماند خشک قابل بازیافت در سطح شهر است.

خوشبخت به مراجعه خودرو های بازیافت به درب منازل اشاره کرد و گفت: در بخش مراجعه حضوری خودروهای بازیافت به درب منازل ، علاوه بر توزیع نایلکس و همچنین مخازن جهت ذخیره پسماند خشک قابل بازیافت در بین شهروندان، نظارت بر ذخیره سازی مواد قابل بازیافت انجام می گیرد. خودروهای بازیافت طبق برنامه جمع آوری و بر اساس محدوده های مشخص شده به صورت هفتگی به درب منازل مراجعه و با ملودی مخصوص، پسماندهای خشک شامل کاغذ و مقوا، کارتن، انواع پلاستیک، شیشه، انواع فلزات، پسماندهای جزء ویژه ( لامپ، باتری و ... ) را جمع آوری می کنند. 

 وی در ادامه بیان کرد:جمع آوری پسماندهای خشک در معابر با توجه به سیاست های جدید سازمان و به منظور بهبود ارائه خدمات به شهروندان، جمع آوری مواد بازیافتی در این بخش به پیمانکار جداگانه واگذار شده و خودروها توسط پیمانکاران با نظارت سازمان ساماندهی می شود. 

این مقام مسئول فعالیت ایستگاه های اطلاع رسانی و مبادله پسماند خشک قابل بازیافت در سطح شهر را مطرح کرد و گفت:  در حال حاضر تعداد 62 ایستگاه فعال در سطح شهر استقرار یافته  و این ایستگاه ها ضمن اطلاع رسانی و آموزش به شهروندان در زمینه تفکیک از مبدأ، پسماندهای خشک شهروندان را تحویل گرفته و در ازای آن کالاهایی از جمله مواد شوینده و بهداشتی که غیر قابل فساد است، ارائه می نمایند. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد:دو خط تفکیک صنعتی با ظرفیت 600 تن در روز در محل پردازش و دفع پسماند برمشور واقع شده است که وظیفه آن جدا سازی باقیمانده از پسماند های خشک قابل بازیافت که در مبدأ جداسازی نشده است و اجزای قابل بازیافت به کارخانجات بازیافت منتقل می شود. شایان ذکر است با توجه به تولید حدود 1009 تن پسماند در روز در شهر شیراز، پیش بینی شده است که یک خط تفکیک دیگر به دو خط مذکور اضافه شده تا بتوان حداکثر جداسازی در مقصد صورت پذیرد و آروزومندیم در آینده نزدیک هیچ پسماندی بدون پردازش دفن نگردد.

 رئیس سازمان پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه  قطع فعالیت زباله گردها با توجه به مسائل بهداشتی و تفکیک از مبدا پسماند ها مورد اهمین است افزود:با گسترش شهرنشینی معضلات و آسیب های جدیدی به وجود آمده که یکی از این معضلات زباله گردی است بطوریکه در سطح شهر افرادی را می بینیم که در میان سطل های زباله به دنبال جمع آوری پسماند های قابل بازیافت بدون رعایت هیچگونه موارد بهداشتی و ایمنی هستند. بر این اساس گروهی از مردم با جستجو در میان کیسه های پسماند، برخی از اقلام بازیافتی را جدا و با فروش آنها درآمد های غیر قانونی کسب می نمایند.

وی یکی از دلایل افزایش زباله گردی را افزایش تولید پسماند دانست و بیان کرد:  در حال حاضر متاسفانه به دلیل رواج مصرف گرایی شاهد تولید بیش از حد پسماند در شهرها هستیم.

خوشبخت در ادامه گفت:امروزه زباله گردی در کشورهای توسعه یافته به واسطه اجرای برنامه تفکیک از مبدأ کمرنگ شده ولی در کشورهای در حال توسعه به واسطه گرایش به مصرف گرایی، سبک زندگی، تنوع طلبی، استفاده بیش از حد از مواد پلاستیکی سبب افزایش پسماند شده است.

 رئیس سازمان پسماند شهرداری شیراز با  بیان  اینکه  بی توجهی و سهل انگاری عده ای از شهروندان در امر تفکیک از مبدأ نه تنها آسیب اجتماعی که آسیب زیست محیطی نیز به همراه دارد. گفت: زباله گردی در درجه اول سیما و منظر شهری را آشفته و نامناسب جلوه می دهد چرا که با
 پراکنده و پاره کردن کیسه های پسماند منظر شهری را آلوده می کنند. همچنین سبب جلب جوندگان و حشرات و حیوانات ولگرد از جمله گربه و سگ و بیمارهای عفونی و قارچی نیز به دنبال دارد. از طرفی دیگر هم حجم فعالیت های کارکنان خدمات شهری و هم هزینه های مربوط به آن را افزایش می دهد.

وی در ادامه به بیان بیماری های افراد زباله گرد پرداخت و تصریح کرد:از آنجا که افراد زباله گرد از هیچ وسیله حفاظت فردی مثل ماسک و دستکش استفاده نمی کنندو با مواد شیمیایی و وسایل تیز و برنده سروکار دارند در معرض بیماری هایی همچون هپاتیت و بیماری های پوستی و قارچی هستند که می توانند بهداشت عمومی را به خطر بیندازند. لذا حمایت از این روش جمع آوری بازیافت چه به انگیزه های مادی و چه معنوی هم خلاف قانون مدیریت پسماند بوده و هم می تواند تبعات بهداشتی و زیست محیطی در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد.

رئیس پسماند شهرداری شیراز با اشاره به اقدامات سازمان پسماند شهرداری شیراز خاطر نشان کرد:سازمان مدیریت پسماند از سال 93 به صورت جدی به آموزش و فرهنگسازی زمینه تفکیک از مبدأ پسماندها در فضاهای مختلف آموزشی از جمله چهره به چهره درب منازل ویلایی، آپارتمـانی و مجتمع های مسکـونی، مـدارس، مهد کودک ها، اصناف، سازمان ها و ادارات، مساجد ، فرهنگسراها، مانورها، مناسبت ها و نمایشگاه ها و جشنواره ها و همچنین بهـره گیری از رسانه هایی نظیر صدا و سیمای ملی و محلی، استندها و بیلبوردها، پل های هوایی، بدنه و پشت شیشه اتـوبـوس های درون شهـری ، ایستگاه های اتوبوس شهـری ، فضاهای مجـازی ، تلویزیون های محیطی، پوسترها، بروشورها، کتاب ها ، تولیدات فرهنگی ، نشریات و ... پرداخته است.

وی در ادامه بیان کرد:در بحث مدیریت پسماند و با توجه به عناصر موظف قسمت عمده ای از مدیریت پسماند بصورت مستقیم وابسته به همکاری و مشارکت شهروندان است و در تمام مراحل مدیرتی تأثیر گذار است. 

 رئیس سازمان پسماند شهرداری شیراز در پایان افزود:از شهروندان خواهشمندیم تا در تفکیک اجزاء پسماند های خشک در مبدأ، تحویل مواد بازیافتی به ماشین های جمع آوری پسماند های خشک  یا ایستگاه های ثابت بازیافت طبق برنامه زمانبندی شده، فشرده سازی و کاهش حجم پسماند های خشک، عدم تحویل پسماند های خشک به دوره گرد ها به دلیل مشکلات بهداشتی، تفکیک جداگانه پسماند های جزء ویژه، جدیت در حفظ منابع، سرمایه ها و محیط زیست و آموزش موارد مرتبط با تفکیک از مبدأ زباله از طریق والدین به فرزندان مشارکت جدی داشته باشند.


به گزارش شیرازه، اگر چه در این فرایند، انگشت اتهام تنها به سمت سازمان مدیریت پسماند شهرداری است و همواره این ارگان را تنها مرجع رسیدگی به معضل کتفی هایی می دانند که در برخی موارد سودهای کلان علت اصلی زباله گردی آنهاست، اما باید منصفانه قضاوت کرد چرا که این سازمان هیچ تکلیف و ابزاری برای جمع‌آوری زباله‌گردها ندارد و تنها میتواند با انجام وظایف مرتبط با بازیافت، راه سودجویی را بر زباله گردها و مافیای پشت این معضل سد کند.

البته شهرداری، به عنوان مدیریت ارشد شهری نیز وظایفی دارد که زیباسازی شهر و زدودن چهره شهری از متکدیان و کتفی ها یکی از عمده ترین این وظایف است که نیازمند همکاری همه جانبه همه دستگاه های اجرایی و خدماتی است.


انتهای پیام/ف


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان