کد خبر: ۱۵۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱
یک جاده و دو متولی؛

ضرورت ساماندهی جاده ای که سالهاست جان می گیرد/ راهداری فارس در حال ایمن سازی سه قطعه از کمربندی شیراز

کمربندی شیراز جاده ای که اکنون دیگر از محور برون شهری و حاشیه ای شهر خارج شده و با افزایش ساخت و سازها به دل کلانشهر شیراز کشیده شده سالهاست در بلاتکلیفی مبهمی به سر برده و همین موضوع باعث وارد شدن آسیب های بسیاری به شهروندان گردید، اما امید است با اخطار استاندار فارس و تقسیم کار بین راهداری و شهرداری مشکل مرتفع شود و ماجرا از آنچه که قبلا بوده بغرنج تر نشود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، با نگاهی کوتاه به رسانه های مکتوب و بر خط استان فارس مشاهده می کنیم که از سالیان گذشته تا کنون تیترهای بسیاری در راستای لزوم تعیین تکلیف کمربندی شیراز،آمار تصادفات و وضعیت نابسامان این محور منتشر شده است، آماری که گر چه نگران کننده و درد ناک هستند و ضرورت رسیدگی مسئولان استان به این مسیر را صد چندان می کند، اما متاسفانه انگار تبدیل به موضوعی تکراری و نخ نما شده که عزم راسخی  هم برای حل مشکلش وجود ندارد.

ماجرای نا ایمن بودن این محور و تصادفات روزانه ای که در آن رخ می دهد از یک سو و درگیری و کشمکش هایی که بین دو دستگاه راهداری و شهرداری بر سر معضل کمربندی شیراز وجود دارد از سوی دیگر موجب شد که استاندار فارس و دادستان شیراز شخصا به ماجرا ورود کرده و خواستار تعیین تکلیف این جاده پر خطر گردند.

هر چند محمدهادی ایمانیه، ۱۶ آبان‌ ماه ۱۴۰۰ و اندکی بعد از تصدی مسئولیتش به‌ عنوان استاندار فارس به این ماجرا ورود کرد و با ضرب‌الاجلی یک ماهه ۱۶ آذر را آخرین مهلت برای تعیین تکلیف وضعیت کمربندی مشخص نمود اما این تاریخ سر رسید و اتفاقی رخ نداد.

پس از آن مصطفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز در بهمن ماه سال گذشته بر تقسیم وظایف میان  شهرداری و راهداری به صورت ۵۰، ۵۰ تاکید کرد و خواستار انجام عمل به وظیفه توسط این دو دستگاه در سامان‌بخشی به وضعیت کمربندی شد.

وی با بیان اینکه کارگروهی به‌نام پیگیری حقوق عامه با مسئولیت یکی از معاونین دادستان جهت پیگیری مسائل مبتلا‌به استان با حضور متولیان امر دو هفته‌ای یک بار تشکیل می‌شود، گفت: در ارتباط با کمربندی، مشکل اصلی این است که متولی کمربندی دقیقا مشخص نیست، هم شهرداری در واقع به نوعی از خودش سلب مسئولیت می‌کند و اداره راه هم به نوعی، اما در این بین به مردم آسیب می‌رسد.

این ماجرا ادامه داشت تا اینکه در تیرماه سال جاری این تقسیم مسئولیت رسما اعلام و هر دو دستگاه ملزم به اجرای آن شدند.

از آنجا که رفع نقاط حادثه خیز استان یکی از مصوبات مهم سفر مهرماه سال گذشته رئیس جمهور به فارس بود و در همین راستا نیز مبلغ 100 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در راستای پیگیری مصوبات این سفر جهت اطلاع از اقدامات انجام شده در کمبرندی شیراز که یکی از نقاط پر خطر استان می باشد  به سراغ علیرضا راستیار مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس رفته است.

راستیار در خصوص تقسیم وظایف بین شهرداری و راهداری عنوان کرد:به دستور استاندار فارس سه قطعه از کمربندی در اختیار راهداری استان قرار گرفته که به آن رسیدگی کنیم، قطعه اول از پل شهید اسکندری تا شهرک جوادیه، قطعه دوم منطقه حوالی دراک  و قطعه سوم سلطان آباد تا پل فسا که در محدوده وظایف ماست.

وی با بیان اینکه اگر به طور موردی بخواهم به اقدامات انجام شده توسط راهداری اشاره کنم تعریض قطعه اول را میتوان نام برد، گفت: مسیر پل شهید اسکندری تا جوادیه عرض 7 و 30 بود که ما تعریض 11 پل را انجام داده ایم و در برنامه های آتی در نظر داریم جهت ارتقا ایمنی مسیرسه خط عبور طراحی و جانمایی کنیم .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس با اشاره به اینکه مواردی که در حوزه اداره کل راهداری قرار داشته را هم از تهران و هم از استان دنبال و پیگیری کرده ایم، افزود: حتی اعتبارات لازم تامین شده و ارتقا ایمنی سه قطعه در دستور کار قرار گرفته است.

راستیار ادامه داد: کمربندی سمت منطقه دراک نیز لکه گیری آسفالت تمام شده و در حال حاضر روکش آن در دست اجرا می باشد و بعد از آن نیز خط کشی ها ترمیم و بهسازی میشود و در نهایت روشنایی منطقه که باید در دو سه فاز اجرایی گردد را در دستور کار داریم. این در حالی است که تجهیزات پل شهید فرصتیان به طول 400 متر نصب شده و اکنون فقط اتصال به شبکه برق آن باقی مانده است.

وی افزود: در خصوص قطعه سوم نیز پیمانکار مشخص شده و جهت روشنایی آسفالت، تعیین سرعت ها و جانمایی تابلوها در حال بررسی و اقدام می باشد.

مدیر کل راهداری استان با تاکید بر اینکه تمام اقدامات لازم در حال اجرا است یا بخشی از آن اجرایی شده است، عنوان کرد: در نظر داریم به گونه ای کار را دنبال کنیم که تفاوت بین دو حوزه در دست راهداری و شهرداری کاملا مشخص باشد یعنی اگر راننده ای به حوزه راهداری وارد شد تغییرات را به خوبی احساس نماید؛ البته امیدواریم همکاران ما در شهرداری نیز طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده اند هر چه سریع تر کار را آغاز کنند تا مشکل مرتفع گردد.

راستیار در ادامه به تنها مصوبه سفر ریاست جمهوری که مربوط به حوزه راهداری است اشاره کرد و گفت: تامین 100 میلیارد تومان اعتبار جهت رفع نقاط حادثه خیز استان مصوبه ای است که راهداری می بایست دنبال کند که مقرر گردیده به نسبت مساوی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی طی سال های 1400 و 1401 تامین گردد.

121 نقطه حادثه خیز در فارس

به گفته راستیار 121 نقطه حادثه خیز در استان فارس وجود دارد که تا کنون 74 نقطه رفع خطر شده و مابقی نیز قریب به 50 درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و بخشی هم زیر 50 درصد  پیشرفت دارد که تا شهریور سال آینده کامل رفع خطر خواهند شد.

وی پیش از این در گفتگو با یکی از رسانه ها گفته بود: در محدوده پل امام حسن تا حجت‌آباد به‌عنوان ۱۴ کیلومتر از ۱۸ کیلومتری که در محدوده منازل مسکونی واقع شده و تصادفات بسیاری را سبب می‌شود، باید اقدامات مشخصی صورت گیرد.

تقسیم مسئولیت بین شهرداری و اداره کل راهداری، راهکاری برای تعیین تکلیف کمربندی شیراز
به گزارش شیرازه، کمربندی شیراز جاده ای که اکنون دیگر از محور برون شهری و حاشیه ای شهر خارج شده و با افزایش ساخت و سازها به دل کلانشهر شیراز کشیده شده سالهاست در بلاتکلیفی مبهمی به سر برده و همین موضوع باعث وارد شدن آسیب های بسیاری به شهروندان گردید، اما امید است با اخطار استاندار فارس و تقسیم کار بین راهداری و شهرداری مشکل مرتفع شود و ماجرا از آنچه که قبلا بوده بغرنج تر نشود.

 پس از شنیدن اقدامات اداره کل راهداری طی تماس تلفنی با  شه دوست معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز خواهان اقدامات انجام شده توسط مجموعه شهرداری در این راستا شدیم که وی مصاحبه را به زمان دیگری موکول کردند. در شماره بعد به سراغ شهرداری شیراز خواهیم رفت.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان