کد خبر: ۱۵۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱
قائم مقام معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور در گفتگو با شیرازه:

با جاذبه در حد اعلا میتوان از فرار مغزها از کشور جلوگیری کرد

کاوه پیشقدم گفت: اگر ما بتوانیم با جاذبه در حد اعلا به دستور رهبر معظم انقلاب جلو فرار مغز های کشورمان را بگیریم و آنان را با قدری خویشتنداری و مدارا در حوزه های نرم افزاری به کار بگیریم شاید روزی برسد که قدرت رسانه ای جمهوری اسلامی مانند قدرت علمی دیگر حوزه ها دیوارهای ذهن جوانان خودمان و جوانان جهان را درنوردد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، محمدکاظم کاوه پیشقدم قائم مقام معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تحلیل ضرورت نگاه آسیب شناسی به اتفاقات اخیر پرداخت و گفت: درباره آشوبها، ناآرامی ها یا اغتشاش های اخیر طبعاً دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و حتی درباره اینکه نام این حوادث را کدام یک از واژه های فوق بگذاریم نگاه های مختلفی عنوان میشود، بنابراین در این گفتگو می‌کوشیم از نگاه آسیب شناسی قدری به تحلیل قضیه بپردازیم چراکه در رابطه با بقیه موارد به نظر می‌رسد دیگر کارشناسان بیشتر سخن گفته باشند.

وی با اشاره به اینکه این آسیب شناسی را می توان به دو دسته فضای مجازی و نرم افزارهای موجود مورد بررسی قرار داد، عنوان کرد: شاید کمتر کسی باشد که در شرایط فعلی کشور و جهان به سلطه رسانه ها و تسلط فضای مجازی بر ذهن و اندیشه بشر اعتراف نداشته باشد. پس باید بپذیریم که این سلطه می‌تواند بر اراده جمعی اثر بگذارد و بسیاری را با خود همراه کند.

کاوه پیشقدم با بیان اینکه اراده فضای مجازی دو ابزار نیاز دارد که یکی سخت‌افزار و دومی نرم‌افزار است، افزود: در اینجا وقتی سخن از سخت افزار می کنیم منظور وسایل و حتی برنامه‌هایی است که بتواند شما را در رقابت با ابزارهای جهانی پرطرفدار نگه دارد در این رابطه جدال ما تنها به صورت سلبی بوده است و علیرغم اینکه در حوزه های فناوری توانسته ایم پهپاد های پیشرفته تولید کنیم و حتی ماهواره به فضا ارسال نماییم اما در ساخت گوشی موبایل و تولید سخت افزارهای آن تلاشی نکرده ایم که لین خود یک آسیب جدی محسوب میشود.

قائم مقام معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد کشور ادامه داد: و اما آسیب دیگری که از آن غافل شده ایم نرم‌افزارها هستند که دیگر نیاز به هیچ زیرساختی ندارند و می توان با چند جوان دلسوز و فرهیخته با کوشش و تلاش به تولید برسیم و نرم افزارهایی تولید کنیم تا سلطه فضای مجازی ذهن و جامعه در اختیار اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و دیگر پلتفرم های خارجی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه این سخن بسیار گفته شده، اما آنچه در این رابطه باید صورت پذیرد عمل است، اظهار کرد: عمل هم باید توسط نخبه هایی صورت بپذیرد که کوچ می کنند و در خدمت غرب قرار می گیرند، ولی اگر ما بتوانیم با جاذبه در حد اعلا به دستور رهبر معظم انقلاب جلو فرار مغز های کشورمان را بگیریم و آنان را با قدری خویشتنداری و مدارا در حوزه های نرم افزاری به کار بگیریم شاید روزی برسد که قدرت رسانه ای جمهوری اسلامی مانند قدرت علمی دیگر حوزه ها دیوارهای ذهن جوانان خودمان و جوانان جهان را درنوردد.

پیشقدم در خصوص جاذبه در حد اعلا، به این نکته اشاره کرد که اوایل دهه ۶۰ که آشوبهای منافقین در همه نقاط کشور فراگیر شده بود نیروهای انقلاب همواره به سخنی از شهید بهشتی اشاره می‌کردند که فرموده بود«جاذبه در حد اعلا و دافعه در حد ضرورت» و به نظر می رسد در شرایط فعلی کشور نیز در مورد انقلاب نیازمند جاذبه هستیم.

این مدرس علوم سیاسی اضافه کرد: در این شرایط نیازمند جذب نسلی هستیم که در بمباران رسانه‌ای قدرت تحلیل خود را به تدریج از دست میدهند و باید بدانیم با نسلی مواجه ایم که از هر سو تیغ دشمن را آخته میبینند و گاهی سر به زیر افکنده و گاهی با آنان همراه می شوند.

این کنشگر مسائل سیاسی در ادامه عنوان کرد: گفته شده است که پیامبر اسلام در نخستین جنگ بعد از فتح مکه شترهای سرخ موی را به ابوسفیان و پیروانش بخشید و هنگامی که یارانش به او گفتند که وی سابقه ای در اسلام ندارد پس چرا چنین کردید؟ پیامبر فرمودند«برای پیوند دادن دل های آنان با مسلمانان باید به جذب آنها پرداخت» و بر همین اساس نیز بخشی از زکات در اسلام به عنوان "مؤلفة قلوبهم" استفاده شد.

وی افزود: همانگونه که در قرآن کریم آمده است "مؤلفة قلوبهم" یکی از مصارف هشتگانه زکات می باشد و به کسانی اختصاص دارد که در زمینه اعتقادی ضعیف می باشند و با دادن زکات می توان دل های آنان را جذب نماییم.

کاوه پیشقدم در پایان، عنوان کرد: خلاصه آنچه باید دنبال کنیم از خویش گذشتن و رها کردن پست و مقام و پول و بخشیدن آن به جوانانی است که نیازمند پیدا کردن مسیر درست هستند.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان