کد خبر: ۱۵۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۴ دی ۱۴۰۱
وزارت بهداشت سکوت کرد؛

پرونده واردات غیر قانونی یونیت‌های دندانپزشکی به کجا رسید؟

یونیت‌های دندانپزشکی جزو گروه کالایی یک بوده و واردات آن ممنوع است اما از سال ۹۶ با موافقت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت مجوز واردات و ترخیص یونیت دندانپزشکی از چین صادر شده که تاکنون وزارت بهداشت هیچ گونه اظهار و نظری نکرده و سکوت را ترجیح داده است!.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه،مدتهاست خبر واردات غیر قانونی یونیت‌های دندانپزشکی رسانه‌ای شده، به طوری که کمیسیون بهداشت نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و حتی جلسه‌ای با مدیر کل تحهیزات پزشکی و تولید کنندگان برگزار کرده است تا صحت و سقم ماجرا را جویا شوندکه مشخص شد فردی که یونیت‌ها را وارد کرده با شگردهایی با عنوان یونیت دندانپزشکی اطفال را وارد کشور کرده است.

قرار بر این بود تا اداره کل تجهیزات پزشکی تا موضوع بررسی و نتیجه بررسی را به کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کنند تا در مورد آن تصمیم گیری شود اما تاکنون وزارت بهداشت هیچ گونه اظهار و نظری نکرده و سکوت را ترجیح داده است!.

براساس اعلام علیرضا چیذری کارشناس تجهیزات پزشکی، انجمن تولید کنندگان و وارد کننندگان تجهیزات پزشکی و موسسه مرات بیش از حدود ۶ ماه است که متوجه این مساله شدند و مکاتبات متعددی را با مسئولان ذی ربط و هچمنین قوه مقننه و سازمان بازرسی انجام دادند اما بسیار تاثربرانگیز است که با وجود همه پیگیری ها و اذعان مسئولان به این تخلف بقیه یونیت‌های دندانپزشکی خارجی نیز ترخیص شد.

جالب است بدانید ۴ تا ۵ میلیون دلار برای واردات یونیت‌های دندانپزشکی هزینه شده است و این موضوع خلاف فرمایشات رهبری مبنی بر حمایت از تولید است، این در حالی است که وزارت بهداشت یونیک‌های دندانپزشکی را به تدریج و خیلی مویرگی به جای یونیت‌های دندانپزشکی اطفال وارد کرده است.

متاسفانه سالهاست مافیای دارو و تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت رخنه کرده و مسئولان نه تنها توان مقابله با آنها را ندارند بلکه گاها با آنها زد و بند نیز داشته‌اند، به طوری در پرونده واردات غیر قانونی یونیت داندانپزشکی فرد مذکور در سال ۹۶ درخواست واردات یونیت دندانپزشکی تحت عنوان یونیت دندانپزشکی اطفال به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت داده و مسئول مربوطه در سازمان غذا و دارو نیز به عمد یا سهو با این درخواست موافقت کرده است و به طور قطع در این زمینه خطا و تخلف صورت گرفته که وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد ورود سازمان بازرسی به پرونده واردات یونیت‌های دندانپزشکی 

سازمان بازرسی کل کشور، با دعوت از اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، به پرونده واردات یونیت‌های دندانپزشکی ورود کرد، به طوری که ایروان مسعودی اصل بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور درباره واردات یونیت‌های دندانپزشکی، گفت: شکل واردات درست بوده، چون هم مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی را داشته و هم ارز گرفته و از طریق گمرک وارد شده است.

به گفته بازرس کل امور بهداشت و درمان سازمان بازرسی کل کشور، متاسفانه سوءجریاناتی اتفاق افتاده و شواهد نشان می‌دهد به اسم یونیت اطفال، واردات صورت گرفته که چنین چیزی نیست.

حال این سوال مطرح است زمانی که کالاهای با کیفیت در کشور تولید می‌شود و می‌تواند نیازهای داخلی را تامین کند، چرا باید مافیا عرضه اندام کند؟! به نظر می‌رسد وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، باید نسبت به وجود مافیای تجهیزات پزشکی موضع بگیرند! وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به عنوان متولی تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی در داخل کشور، باید پاسخگوی آشفته بازار تجهیزات پزشکی باشند اما تاکنون در این پرونده سکوت کرده است!.

انتهای پیام/ف
منبع: دانا
نظرات بینندگان