کد خبر: ۱۵۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
مدیرکل استاندارد فارس اعلام کرد:

آخرین اخطار به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی فاقد استاندارد

مدیرکل استاندارد فارس به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی فاقد نشان استاندارد اخطار داد که با توقف تولید و عرضه محصولات فاقد پروانه، نسبت به اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد اقدام شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، محمد مهدی رزمجو، مدیر کل استاندارد فارس، گفت: در راستای پیاده‌سازی قوانین استاندارد اجباری و با توجه به نقش تاثیرگذار مصالح ساختمانی در کیفیت بناها و به منظور اطمینان از تولید و عرضه مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و سازها  از جمله  بتن، خرپا، تیرچه، تیرآهن و میلگرد، بلوک سقفی، شن و ماسه، آجر و ... نظارت‌های جدی‌تری بر تولید و عرضه از سوی اداره کل استاندارد فارس به عمل خواهد آمد. 

رزمجو افزود: بر این اساس و با توجه به اینکه عمده مصالح ساختمانی مورد مصرف در ساخت و سازها مشمول استاندارد اجباری است، تولید و عرضه آنها بدون پروانه کاربرد نشان استاندارد ممنوع است.

مدیرکل استاندارد فارس بخش مهمی از ایمنی و استحکام ساخت و سازها را وابسته به کیفیت مصالح ساختمانی بکار رفته در ساختمان دانست و ادامه داد: کارشناسان اداره کل استاندارد فارس با نظارت‌های مستمر بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی استان، ضمن نمونه برداری از محصولات تولیدی و انجام آزمون، از استاندارد بودن محصولات اطمینان حاصل می‌کنند.

رزمجو همچنین با اشاره بر نقش نظارتی استاندارد بر فرآورده‌ها و خدماتی که بر سلامتی و ایمنی مردم تاثیر گذار است، گفت: این اداره کل با نظارت بر مراکز تولید و عرضه مصالح ساختمانی استان، کنترل‌های لازم را بعمل می‌آورد و در صورت مشاهده محصولات غیر استاندارد و یا مغایر با استاندارد اقدامات حقوقی را تا حصول نتیجه بعمل می‌آورد.

مدیر کل استاندارد فارس خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی در مصرف مصالح ساختمانی، عدم آشنایی عرضه کنندگان و مصرف کنندگان این محصول با مشخصات استاندارد و صرفا توجه به قیمت پایین مصالح است.

رزمجو یکی از دغدغه‌های اصلی استاندارد را کیفیت بتن آماده استاندارد در ساخت و سازها برشمرد و عنوان کرد: برای حل این مشکل تمام واحدهای تولیدی بتن آماده استان شناسایی شده‌اند و آن دسته از واحدهایی که فاقد پروانه بوده‌اند، به آن‌ها  اخطار داده شده است که در صورت عدم اقدام به درخواست و اخذ پروانه استاندارد، ضمن پلمب خط تولید آن‌ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه کارفرمایان و مجریان مکلف به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد هستند و مهندسان ناظر نقش کنترل و نظارت بر استفاده از مصالح استاندارد را دارند، اظهار کرد: استفاده از مصالح غیر استاندارد و یا فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

مدیرکل استاندارد فارس گفت: باید در بحث استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در بین مردم و سازندگان فرهنگ سازی‌های لازم انجام شود و به این نکته هم توجه کرد که مردم ممکن است به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده ساخت، از مصالح با کیفیت کمتر استفاده کنند که این موضوع یکی از آفت‌ها و دلایل ضعف در کیفیت ساخت و سازها است.

وی افزود: لیست مصالح ساختمانی استاندارد هر ماه به صورت مستمر به همه دستگاه‌های دخیل در امر ساخت و ساز ارسال می‌شود و علاوه بر این پیمانکاران و سازندگان و هم استانی‌ها می‌توانند برای بهره‌برداری با مراجعه به سایت اداره کل ازآخرین لیست تولید کنندگان مصالح ساختمانی به روزشده، اطلاع حاصل نمایند.

مدیرکل استاندارد فارس یادآور شد: از آنجا که کشور ما، کشوری حادثه‌ خیز بوده و بسیاری از مناطق ایران بر روی گسل قرار گرفته‌اند، زلزله یکی از حوادثی است که منجر به تلفات جانی بسیاری می‌شود و اینجاست که نقش  استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و مسئله‌ استحکام ساختمان‌ها پر رنگ تر می‌شود.

رزمجو تصریح کرد: ضمن اخطار نهایی به همه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که فاقد پروانه و نشان استاندارد، مقتضی است با تاکید بر توقف تولید و عرضه محصولات فاقد پروانه، در اسرع وقت (حداکثر دو هفته) اقدام لازم برای درخواست و اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد انجام شود.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان