کد خبر: ۱۵۸۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
معاون فرهنگی رسانه‌ای ارشاد فارس:

هر سال در فارس سه هزارعنوان کتاب چاپ می‌شود

معاون فرهنگی رسانه‌ای ارشاد فارس در آیین اختتامیه جایزه سومین دوره کتاب سال گفت: هر سال در فارس 3 هزارعنوان کتاب چاپ می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، غلامرضا خوش اقبال، معاون فرهنگی رسانه‌ای ارشاد فارس گفت: برای برگزاری سومین دوره جایزه کتاب سال یک سری گفتگو با اهالی قلم استان و نویسندگان شاخص انجام دادیم و در این گفتگوها نواقص دو دوره پیشین جایزه کتاب استان توسط اهالی قلم مطرح شد و ما سعی در رفع این نواقص داشتیم. مهم ترین موضوع دغدغه اهالی قلم دواری بود که با یکسان سازی داوری با تهران این نقص رفع شد.

خوش اقبال ادامه داد: ما با ارتباط با تک تک نویسندگان و ناشران استان تلاش بر گسترده‌تر کردن تعداد اهل قلم شرکت کننده در این دوره جایزه داشتیم و توانستیم کتاب‌هایی که ازفروردین 1400 تا اسفند این سال به خانه کتاب و ادبیات ایران ارسال شده بودند را به دبیرخانه بفرستیم تا مورد دواری قرار گیرد. همچنین امسال حتی از نویسندگانی که آثارشان را به دبیرخانه جشنواره نفرستاده بودند با خریداری کتاب‌هایشان  با هزینه ارشاد ‏برای وارد ‏شدن این آثار به سومین جایزه کتاب سال اقدام کردیم.

معاونت فرهنگی ارشاد اسلامی فارس رده‌های موضوعی جایزه کتاب سال فارس را 12 رده خواند و افزود: کلیات فلسفه، روانشناسی، دین، زبان، علوم محض، علوم کاربردی، هنر، سرگرمی و ادبیات و تاریخ و جغرافیا از موضوعات امسال بود که دو رده کودک و نوجوان و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امسال برای اولین بار در جایزه کتاب سال فارس شرکت کردند.

700 عنوان کتاب به سومین جایزه سال فارس ارسال شد

این مقام مسئول تعداد عناوین کتاب ارسال شده در سومین جایزه سال فارس را 700 عنوان خواند و تصریح کرد: این تعداد کتاب تا اخر مهرماه امسال به دبیرخانه تهران رسید کتابها در 12 رده موضوعی در سه مرحله داوری می شوند که مرحله اول غربالگری مقدماتی است که به امتیازات کتاب غیر از محتوا می پردازد از 700 عنوان کتاب 34  کتاب به مرحله دوم داوری رسیدند در این مرحله کتاب هایی که امتیازی بالای 80 گرفته اند جزو کتابهای برگزیده و عناوینی که بین 70 تا 80 امتیاز بگیرند جزو کتاب‌های شایسته تقدیر قرار داده شدند.

خوش اقبال در ادامه برگزیدگان سومین دوره جایزه کتاب را از تمام رده‌های شرکت کننده در این دوره جایزه کتاب استان خواند و عنوان کرد: در سومین دور جایزه کتاب 8 کتاب برگزیده در موضوعات مختلف انتخاب شدند و 17 کتاب نیز شایسته تقدیر شمرده شدند که از نویسندگان این کتابها در 14 اسفند تقدیر به عمل خواهد آمد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی آثار نویسندگان پذیرفته شد این دور جایزه ناشران برتر کشوری به چاپ رسانده اند.

معاون فرهنگی رسانه‌ای ارشاد فارس با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط جایزه کتاب سال اسامی داوران تا روز برگزاری مراسم جایزه کتاب اعلام نخواهد شد درباره معیارهای داروی کتاب گفت: تاثیرگذاری در ارتقا علمی و فرهنگی استان، نوآوری در موضوع و ساختار و پرداخت و نگاه نویسنده به موضوع، رعایت استاندارها در ساخت، فصل بندی، نگارش و دستور زبان فارسی، تحلیل و استنتاج منطقی نویسندگان، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب، زیبایی زبان و بیان نویسنده، وجود ارزش های فرهنگی و دینی در آثار و تاثیر گذاری عمیق نویسنده و ارتباط با مخاطب و در حوزه تصحیح و ترجمه رعایت استاندارهای بین الملی ترجمه و درنهایت آراستگی کتاب که به حوزه گرافیک و حروفچینی کتاب مربوط است نیز مورد توجه داوران قرار گرفته است.

اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال 14 اسفند ساعت 16 تالار حافظ

معاونت فرهنگی فرهنگ و ارشاد فارس خاطرنشان کرد: ضمن آن‌که برگزیده شدن نویسندگان در جایزه کتاب استانی مانعی برای شرکت همان کتاب در جایزه کتاب کشوری نیست، حتی پذیرش در مرحله دوم جایزه های کتاب استانی خود امتیازی برای اثر نویسنده برای ورود به جایزه کتاب سال کشوری خواهد بود.

خوش اقبال با اشاره به این‌که هرسال در فارس بیش از 3 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود و آمار اول کتاب‌های منتشر شده در فارس درحوزه ادبیات و پژوهش‌های ‏ادبی است، عنوان کرد: تلاش ما این است که از سال آینده نیز تمام کتاب‌هایی که برای اعلام وصول به اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس وارد می‌شوند توسط دبیرخانه دائمی جایزه کتاب سال برای شرکت در جایزه کتاب سال فارس ارسال شوند.

خوش اقبال در پایان با اعلام اینکه، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال یک‌شنبه 14اسفند ساعت 16 در تالار حافظ برگزار خواهد شد، ابراز داشت: فیلم‌های گفتگو با نویسندگان بعد از اعلام نتایج روی آپارات اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس بارگذاری خواهد شد و علاقمندان به کتاب و زندگی نامه نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر می‌توانند برای آشنایی بیشتر با نویسندگان این گفتگوها را تماشا کنند.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان