کد خبر: ۱۵۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شیرازه:

قشر کارگری در خط مقدم تولید نیازمند حمایت‌های جدی و قانونی است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: قطعا کارگران در خط مقدم تولید می‌توانند در مهار تورم سهمی ارزنده ایفا کنند و هر مقدار تولید کشور بالا رود، تورم نیز روند کاهشی خواهد داشت و قشر کارگردر این خط مقدم، نیازمند حمایت‌های جدی و قانونی هستند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، ابراهیم عزیزی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با خبرنگار این رسانه پیرامون مباحث کارگران و قوانین موجود در کشور در خصوص حق و حقوق این قشر به گفتگو پرداخت.

وی ابتدا در پاسخ به این سوال که دین مبین اسلام دارای چه دیدگاهی نسبت به فرهنگ کار و قشر کارگر است؟، گفت: در نگاه اسلام کار یک ارزش محسوب می‌شود؛ امام علی (ع) می‌فرمایند«بهترین تفریح کار است» و همه ائمه اهل کار و فعالیت هستند؛ طبیعتا در چنین دیدگاهی کار و کارگر نیز از جایگاه ارزشمندی برخوردار است چراکه چرخ تولید را به گردش درآورده و جامعه را منتفع می‌کنند.

عزیزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما  که کم نیستند فِرق و مکتب‌هایی که مدعی احترام به کارگر و دفاع از حقوق کارگران هستند، واقعیت این فِرق و مکتب‌ها چیست و آیا براستی کارگر را محترم می‌دارند؟ اظهار کرد: در جوامع سرمایه‌داری کارگر برای بهره‌برداری حداکثری مورد نظر است و در ظاهر شعارهای زیبایی از برابری در این جوامع می‌بینیم اما در اصل همه چیز به کام سرمایه‌داران است. شما جنبش جلیقه زردها در فرانسه را ببینید. اصل اعتراض این جنبش به تفکر سرمایه‌داری غرب است که کارگر را استثمار کرده است. اما در مکتب اسلام این‌گونه نیست؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند«مزد کارگر را قبل از اینکه عرقش خشک شود، بپردازید.» این نگاه اسلام به کارگر است که باید در همه حال حقوقش محترم باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس در پاسخ به این سوال که قشر کارگر در تحقق انقلاب اسلامی و پیشبرد امور کشور و پیروزی در دفاع مقدس و در  برچیدن بساط فتنه‌ها چه نقشی ایفا کرده است؟ تصریح کرد: واقعیت این است که کارگران زحمت‌کش ما در همه عرصه‌ها بدون کم‌ترین توقع بار انقلاب را به دوش کشیده اند و در دفاع مقدس همین قشر کارگر صدها شهید تقدیم کرد و در هر فتنه‌ای از کیان انقلاب دفاع نموده است؛ این قشر هیچ‌گاه مقابل نظام و انقلاب قرار نگرفت با اینکه شاید کم‌ترین بهره مادی را نسبت به خیلی‌ها برده است و این نشان از شرافت این قشر زحمت‌کش است.

به طور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تامین‌کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می‌شود؟ سوال دیگری بود که عزیزی به آن اینگونه پاسخ داد: تفکر انقلاب توجه به قشر ضعیف را سرلوحه کار خود قرار داده است. در این تفکر طاغوت جایگاهی ندارد لذا در طول ۴۴ سال گذشته سعی شده بر مبنای همین تفکر قوانین شکل گیرد. البته گاهی ممکن است قوانین کارآمد نباشد اما در کلیت همان است که گفتم. به هر حال ما باید ضمن ارتقای قوانین موجود، از هر طرح و لایحه‌ای که متضمن حمایت از کارگران باشد، دفاع کنیم و در این شکی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی، آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است؟ گفت: دوستان و همکاران ما در مجلس تمام سعی خود را می کنند تا توقعات را برآورده کنند و انصافاً مجلس نیز همراه بوده است.

این نماینده مجلس به این پرسش که آیا در کشور اصناف کارگری بدرستی پا گرفته‌اند و شأنیت حقوقی و اجرایی لازم را دارند؟ این‌گونه جواب داد که امروز طبق قانون، اصناف می‌توانند فعالیت بسیار خوبی داشته باشند. شوراهای کارگری، انجمن‌ها و اصناف مختلفی را ما مشاهده می‌کنیم؛ نکته اینجاست که این اصناف و انجمن‌ها تا چه حد قدرتمند عمل کرده‌اند که این بر می‌گردد به افرادی که در این صنوف و انجمن‌ها در حال فعالیت هستند. الان در تصویب حقوق سالانه، نماینده کارگران در شورای مربوطه حضور دارد و این یعنی کارگران در تعیین حقوق خود نقش مستقیم دارند که باید تقویت شود.

عضو مجمع نمایندگان فارس نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی را بدین شرح توصیف کرد: کارگران در خط مقدم تولید هستند. آنها هستند که تمام طرح‌ها و برنامه‌های تولیدی را در میدان عمل، اجرایی می‌کنند و در اقتصاد مقاومتی کارگران نقش‌شان دو چندان می‌شود چراکه باید با فعالیت بیشتر جلوی واردات را بگیرند و نیاز کشور را تامین کنند. تمام ایده‌های خوب با سرانگشت هنرمندانه کارگران عملیاتی می‌شود.

کارگر نیازمند مهارت و آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است. کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذیربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟

وی در این خصوص گفت: امروز به لطف خدا تفکر مهارت محور بر همه جای کشور سایه افکنده است. امروز همه پی برده اند که با مهارت بیشتر می توانند بهره وری بهتری داشته باشند. سازمان فنی و حرفه ای در این عرصه ورود کرده و سایر دستگاهها نیز همچون آموزش و پرورش و دانشگاهها پی به این مهم برده اند و رشته های جدیدی که در دانشگاههای نسل چهارم شکل گرفته دقیقاً مبتنی بر همین فرمایش شماست.

امنیت شغلی امروزه دل نگرانی بزرگ کارگران است. در مسیر رفع این دل نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟ واکنش نماینده مردم شیراز و زرقان درمجلس به این سوال چنین بود که تقویت مهارت محوری و تصویب قوانین کارآمد و راهگشا در عرصه‌های گوناگون همچون بیمه و... مطمئن باشید کارگری که امروز دارای مهارت است بیکار نمی‌ماند. لذا باید در این حوزه تلاش کنیم. ما نیز در مجلس باید طرح و لایحه‌های مناسب را برای این حمایت‌ها تصویب کنیم تا تبدیل به قوانین موثر شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان و در پاسخ به آخر سوال شیرازه مبنی بر اینکه با توجه به نامگذاری سال به نام مهار تورم و رشد تولید، کارگران چه نقشی در عملیات‌ شدن آن دارند؟ عنوان کرد: در سوالات قبلی اشاره شد و متذکر می‌شوم که قطعاً کارگران در خط مقدم تولید می‌توانند در مهار تورم نیز سهمی ارزنده ایفا کنند. هر مقدار تولید کشور بالا رود، تورم نیز روند کاهشی خواهد داشت و کارگران عزیز ما در این خط مقدم، نیازمند حمایت‌های جدی و قانونی هستند.

انتهای پیام/2242224


نظرات بینندگان