کد خبر: ۱۵۹۲۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
گزارش«شیرازه» از قیمت‌هایی که کلاه از سر می‌اندازد؛

قصه تکراری و پر غصه بی‌خانمانی شهروندان و قیمت‌های سربه فلک کشیده مسکن

به نظر می‌رسد پایان دادن به قصه تکراری و پر غصه بی‌خانمانی شهروندان و قیمت‌های سربه فلک کشیده مسکن که کلاه از سر می‌اندازد، عزم جدی، همگانی و ملی مردم و مسئولان را نیاز دارد تا شاید دست سوداگران مجازی و دلالان زندگی از سر این بازار کوتاه شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امروز شنبه آغاز هفته قصد داریم با گذری کوتاه بر روند بازار مسکن از گذشته تا کنون، حافظه تاریخی مسئولان را کمی فعال کنیم و با ذکرنکاتی پیرامون قیمت‌های سر به فلک کشیده مسکن روزهایی را یادآور شویم که چندان هم دور نیست، روزهایی که مشاورین املاک در فضایی کاملا حقیقی و با انصاف و عدالت قیمت‌گذاری ملک را در اختیار داشتند.

اگر قرار بود فردی منزلی را رهن و اجاره یا خریداری نماید و یا حتی به فروش برساند، به بنگاه مشاور املاک مراجعه می‌کرد و تقاضای کارشناسی و تعیین قیمت ملک را ارائه می‌داد. کارشناس قیمت‌گذار از سمت بنگاه به منزل یا ملک متقاضی رفته و با توجه به موقعیت مکانی خانه، کیفیت ساخت، تعداد طبقه و امکانات موجود نسبت به قیمت‌‌گذاری واحد مسکونی اقدام می‌کرد. پس از تعیین قیمت، واحد به فهرست بنگاه برای فروش یا رهن و اجاره اضافه شده و در نهایت با مبلغ تعیین شده که اغلب هم منصفانه بود و مورد رضایت دو طرف، واحد مد نظر معامله می‌شد.

اما چندی نگذشت که پس از ظهور زیرساخت‌های اینترنتی و گسترش فضای مجازی فرآیند معاملات مسکن نیز دچار تغییر و تحول گسترده‌ای شد و با کوچ فعالیت‌ها و حتی معاملات به دنیای مجازی، عنان قیمت‌گذاری‌ها، کنترل و نظارت بر بازار مسکن و حتی عدل و انصاف مالکین و مشاوران املاک از دست رفت و «هر کسی با گز خود چیمانه کرد».

و این چنین شد که قیمت اجاره‌بها و خرید و فروش مسکن هر روز بیش از روز قبل سر به فلک کشید و آنچه باقی ماند، دست‌های خالی و بی‌خانمانی مستاجرانی بود که برای یافتن سرپناهی هر چند کوچک باید روزها و حتی ماه‌ها را سرگردان سایتهای تبلیغ‌محور و بنگاه‌هایی باشند که فقط سود و منفعت خود را در نظر می‌گیرند.

طی روزهای گذشته خبرنگار شیرازه با گشتی در کلانشهر شیراز و گذری بر قیمت‌های مسکن، باز پرونده پر فراز و نشیب و قصه پر غصه مستاجرانی را بازنگری و پیگیری کرد که از گرانی مسکن به ستوه آمده و حتی راضی به حاشیه‌نشینی شهرها نیز شده‌اند و به جاست که این نکته را به مدیران استان و حتی مسئولان کشوری یادآور شویم که اگر اوضاع به همین منوال پیش رود به زودی شاهد افازیش حاشیه‌نشینی و روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

 آقای رسولی یکی از شهروندان شیرازی در گفتگو با خبرنگار این رسانه عنوان کرد که نزدیک به دو ماه است در تمام مشاور املاکی‌ها و حتی سایت دیوار به دنبال خانه‌ای مناسب هستم که هم به لحاظ موقعیت مکانی و هم قیمت در توانم باشد اجاره کنم، اما هر روز ناامیدتر از روز قبل به خانه برمی‌گردم و کماکان شرمنده خانواده هستم.

وی می‌گوید: رهن و اجاره یک منزل یا آپارتمان دو خوابه اکنون در تمام نقاط شهر یکسان شده و این در حالی است که قبلا پایین شهربا مرکز یا بالای شهر تفاوت قیمت چشم‌گیری داشت و قطعا هر کسی بنا به وسع مالی خود محل زندگی‌اش را انتخاب می‌کرد.

خانم محبی بانوی جوانی که خود و همسرش هر دو شاغل هستند نیز از فضای بی‌در و پیکر فضای مجازی و تعیین قیمت در این فضا گلایه کرد و گفت: به هر بنگاهی که مراجعه می‌کنیم، قطعا قبل ار آن قیمت و شرایط را در سایت دیوار درج کرده و هیچ منعی هم از این کار ندارد و راحت می‌گوید مالک خودش خانه را در سایت گذاشته وقیمت تعیین کرده است.

آقای صفری یکی از مشاورین املاک شهر شیراز که به نظر منصف‌تر از بقیه بود، با صراحت اعلام کرد که بیشتر افرادی که برای معامله به ما مراجعه می‌کنند خوب می‌دانند که قیمت تعیین شده اصلا با ملک مورد نظر هم‌خوانی ندارد و گاه چندین برابر ارزش واقعی آن است ، اما همچنان بر این بی‌عدالتی و بی‌انصافی خود مهر تایید می‌زنند.

محمد جوان 31 ساله‌ای که یک سالی است ازدواج کرده و این یک سال هم در منزل پدری ساکن بوده، گفت: به دلیل ازدواج برادر دومم مجبور به مهیا کردن خانه‌ای برای خود و همسرش شده‌ام، اما اکنون که به بنگاه‌ها و سایت دیوار سر می‌زنم میبینم امکان مستقل شدن برایم نیست چرا که یک منزل کوچک یک خوابه رهنی کمتر از 300 میلون ندارد و با توجه به پس‌اندازی که دارم این امکان برایم فراهم نیست.

وی از گلایه‌مندی همسرش و اعلام نارضایتی او صحبت کرد و گفت: به نظرم بیش از نیمی از مشاجرات زوجین و پرونده‌های باز دادگاه به خاطر همین نا بسامنی وضعیت مسکن است. پس می‌طلبد مسئولین برای حفظ کیان خانواده هم که شده به فکر چاره‌ای اساسی باشند.

پس از گپ و گفت با شهروندان و شنیدن گلایه‌های آنان باز هم  مسیر را کج کرده و به سراغ مسئولینی رفیتم که وعده‌هایشان زیبا اما غیر قابل اجراست. اما در این میان مرتضی شریفی مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اصلی‌ترین مشکل در ایجاد تنش در بازار مسکن که همان فاضی مجازی است، راه‌کارهایی را برای کنترل قیمت عنوان کرد که امید است عملی واجرا شوند.

تشکیل کمیته‌ای برای رصد و پیگیری مشکلات مسکن در فارس

وی با بیان اینکه اجاره مسکن با توجه به شرایطی که ایجاد شده و اینکه افرادی قصد دارند بازار را ملتهب کنند، روز به روز رو به افزایش است، گفت: به همین خاطر استاندار فارس سیاستی را در پیش گرفتند که جلوگیری از افزایش بی رویه اجاره بهای منزل باشد، در همین راستا کمیته‌ای در دفتر اقتصادی استانداری تشکیل شد و مقرر گردید که فضایی در خارج از استانداری در نظر گرفته و ستادی تشکیل شود که مردم بتوانند مسائل و مشکلات مربوط به حوزه مسکن را در آن دنبال کرده تا از طریق مسئولین پیگیری شود.

شریفی در ادامه با تاکید بر اینکه ما نیز به دنبال این هستیم تا  از فعالیت مراکز غیرمجاز جلوگیری کنیم، اظهار کرد: افرادی هستند که به صورت غیرقانونی، سوداگری و بدون مجوز اقدام به معامله در حوزه رهن و اجاره مسکن کرده و به منظور دریافت سود بیشتر مبالغ سنگینی را تعیین می‌کنند که این به ضرر مستاجران و افرادی است که جویای مسکن هستند.

بازار مسکن نیازمند نظارت دقیق‌تر و بیشتر

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس بر این باور است که اگرچه اتحادیه مشاورین املاک و اتاق اصناف نیز نظارت‌هایی را انجام داده و خواهند داد تا مبالغ تعیین شده از میزان ۲۵ درصد تعیین شده بیشتر نباشد، اما لازم و ضروری است این نظارت‌ها دقیق‌تر و بیشتر شود تا در چارچوب قانونی و تعیین شده اجاره بها و رهن منازل بسته و تعین گردد.

فضای مجازی عاملی مهم در افزایش قیمت مسکن

اشاره به اماکن، افراد و سایت‌های تبلیغ‌محور که به صورت غیرمجاز اقدام به تنش و التهاب در بازار مسکن و افزایش قیمت‌ها می‌کنند از عمده‌ترین مواردی است که شریفی بر آن تاکید کرده و معتقد اسست برای کنترل بازار مسکن باید به صورت جدی به این فضا ورود کنند.

عزم جدی، همگانی و ملی مردم و مسئولان راه‌کاری در ساماندهی بازار مسکن

وی افزود: ما قصد داریم با ساز و کارهایی که در نظر گرفته شده از این اتفاق نیز جلوگیری کرده و معامله مسکن و تعیین اجاره‌بها را در فضای حقیقی و مشاورین املاک مجوزدار انجام دهیم تا مردم این اطمینان خاطر را داشته باشند که دولت همواره در کنار آنها قرار دارد و اجازه نمی‌دهد افراد  سودجو، دلالان و سوداگران، بحث مسکن را دچار بحران کنند.

این مقام اقتصادی استان اظهار کرد: امید است مردم نیز در این راه ما را یاری کنند و از مراکز مجوزدار طلب مسکن نمایند تا شکایت‌ها قابل پیگیری و رصد باشد این امر منجر به برخورد قانونی و قاطع با متخلفین و برهم زنندگان قیمت‌های بازارمسکن می‌شود.

شریفی معتقد است، بسیاری از این کارها اگرچه نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و دقیقه اقتصادی دارد، اما نیازمند پیوست فرهنگی نیز می باشد. به همین منظور درصدد هستیم تا کاسبان و معامله‌گران و صاحبخانه‌های با انصاف را به مردم  معرفی کنیم تا مشوقی برای دیگران باشند.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان تصریح کرد: تنها هدف معرفی و یا پرداختن به تخلفات و افراد سودجو نیست، بلکه معرفی افراد منصف، خود یک کار فرهنگی و پویش مردمی است(پویش مهربانی) که می‌توان به کمک مردم و مسئولین پیش برد.

کلام آخر:


اگر چه پایگاه تحلیلی خبری شیرازه پیش از این و در گزارش‌های متعدد به موضوع گرانی مسکن و تنش و هرج و مرج در بازار مسکن پرداخته و هر بار هم از سوی مسئولان و رئیس اتحادیه املاک شهر شیراز وعده‌های را جهت سرو سامان دادن این فضا شنیده است، اما به نظر می‌رسد پایان دادن به قصه تکراری و پر غصه بی‌خانمانی شهروندان و قیمت‌های سربه فلک کشیده مسکن که کلاه از سر می‌اندازد، عزمی جدی، همگانی، ملی و مردمی نیاز دارد تا شاید دست سوداگران مجازی و دلالان زندگی از سر این بازار کوتاه شود.

به امید روزی که تامین مسکن مناسب و بی دغدغه برای مردم، اولویت مسئولان و مدایران انقلابی باشد.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
0
سبک زندگی تغییر کرده هر کس تشکیل خانواده داد خانه مستقل می خواهد
ما پنج برادر هستیم یکی شهید شده چهار نفر دیگر چند سال اول زندگی در خانه پدری بودیم
مهاجرت های غیر اصولی از علل اصلی کمبود مسکن است
در نزدیکی خانه ما 1000 واحد مسکن مهر است بعد از قریب 15 سال تعداد زیادی از آن نا تمام است
آن چهار میلیون مسکن کذایی هم به جایی نرسید