کد خبر: ۱۵۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
گفتگوی شیرازه با یکی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس :

عملیات آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین و موثرترین عملیات‌های دفاع مقدس بود

یکی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت‌المقدس، این عملیات را یکی از موثرترین و جز 12 عملیات بزرگ دفاع مقدس می‌داند که هنوز هم در دانشکده‌های نظامی خاورمیانه تدریس می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، اگرچه صدام حسین رئیس‌جمهور وقت عراق در اولین مصاحبه‌اش پس از تجاوز به مرزهای ایران،، وعده فتح یک روزه خرمشهر، سه روزه خوزستان و یک هفته‌ای ایران را داده بود، اما با مقاومت نیروهای ارتشی، سپاهی، انتظامی و مردمی در خوزستان، طی بیش از یک ماه تنها به اشغال خرمشهر و حصر آبادان اکتفا کرد و سپس هم که پس از ماه‌ها نبرد سخت و شکست سنگینی که خورد مجبور شد فرار را بر قرار ترجیح دهد و خرمشهر را ترک کند.

روایت این فتح پرافتخار و مقاومت و ایثار و ایستادگی، اگر چه بارها و بارها نقل شده، اما اگر باز هم از زبان تک تک رزمندگان حاضر در جبهه‌های نبرد پرسیده شود، هنوز هم شنیدینی و خواندنی است، چرا که درس عبرتی برای دشمنانی است که چشم طمع به این مرز و بوم دارند و روایت پرافتخاری است برای نسل‌های آینده کشورمان که بدانند چه جان‌های ارزشمندی به پای حفظ این آب و خاک فدا شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار شیرازه با سردار ظهراب قنبری فرمانده لشکر عملیاتی 19 فجر فارس است.

وی با بیان اینکه رژیم بعث عراق و صدام حسین آمده بودند که خرمشهر را تصرف کنند، گفت: اما به فرماندهی و رهبری حضرت امام خمینی(ره) این تنها زمانی بود که تا آن لحظه خرمشهر یا بخشی از خاک ایران اشغال ولی بدون دادن هیچ امتیازی پس گرفته شد.

سردار قنبری ادامه داد: عملیات بیت‌المقدس بزگ‌ترین و جذاب‌ترین عملیاتی بود که رقم خورد که طول آن ۱۲۰ کیلومتر و عرض آن از ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر متغیر بود و از تاریخ۱۰ اردیبهشت ۶۱ در سه مرحله شروع شد و تا سوم خرداد همان سال ادامه داشت تا عاقبت خرمشهر توسط رزمندگان اسلام بازپس گرفته شد.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه این عملیات یکی از موثرترین و جز 12 عملیات بزرگ دفاع مقدس محسوب می‌شد، اظهار کرد: این عملیات در دومین سال جنگ تحمیلی یک ماه بعد از عملیات غرور آفرین فتح المبین انجام شد و از لحاظ سازمان‌دهی و طرح ریزی یک عملیات با فاصله کم از عملیات قبلی بسیار کار پیچیده و حساسی بود.
 
وی با اشاره به اینکه دو عملیات بزرگ به نام‌های«طریق‌القدس و فتح المبین» نیز بعد از ثامن‌الائمه ظرف 4 و یا 5 ماه اتفاق افتاد، افزود: پیروزی در این عملیات‌ها، آزادسازی مناطق و شهرهای تحت تصرف ارتش بعثی عراق را به دنبال داشت.

فرمانده لشکر عملیاتی 19 فجر فارس که در زمان فتح خرمشهر نوجوان 17 ساله‌ای بوده که در جنگ شرکت کرده می‌گوید: طرح عملیات بیت‌المقدس  اکنون در دانشکده نظامی منطقه خاورمیانه تدریس می‌شود چون طرحی نو است. چون از لحاظ طرح‌ریزی، تاکیتیک و تکنیک و انسجام دارای وحدت رویه‌ خوبی بود.

سردار قنبریدر پایان با اشاره به حضور موثر رزمندگان استان فارس در عملیات آزادسازی خرمشهر، عنوان کرد: حضور بچه‌های استان فارس هم از نظر کمی و کیفی در این عملیات چشم‌گیر بود و این باعث افتخار ما استان فارسی‌هاست.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان