کد خبر: ۱۵۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
مدیرکل دامپزشکی استان فارس در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

هشدار جدی در خصوص شیوع بیماری تب کنگو در فارس

مدیرکل دامپزشکی استان فارس هشدار جدی در خصوص شیوع بیماری تب کنگو در این استان داد و گفت: مردم از خرید دام زنده و کشتار آن در خارج از کشتارگاه جداً خودداری کنند.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل میشود این بیماری برای اولین بار در در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین مشاهده شد.

مخزن و ناقل ویروس در طبیعت، اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی، جوجه تیغی، موش به عنوان ناقل شناخته می‌شوند. اما انواع پرندگان به جز شترمرغ در برابر این بیماری مقاوم هستند.

این بیماری که بالای 30 درصد خطر مرگ را به همراه دارد، در فصول گرم سال بیشتر نمود پیدا می‌کند، چنانچه در روزهای اخیر خبرهایی ناشی از مرگ یک بانوی 36 ساله از اهالی شهرستان زرین دشت به گوش رسید که موجب نگرانی مردم فارس شده است.

به همین منظور گفتگویی با حمیدرضا ناظمی مدیر کل دامپزشکی فارس انجام دادیم تا از اقداماتی که مردم باید انجام دهند باخبر شویم.

ناظمی با بیان اینکه شهروندان باید خطر ابتلا به این بیماری را جدی بگیرند، گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد مشترک بین انسان و دام است که در حیوانات فاقد علائم بالینی بوده و در انسان می‌تواند به صورت یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز کند.

وی با اشاره به این مطلب که بیماری پس از گزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می‌شود، تماس با خون، ترشحات و بافت دام آلوده، هنگام کشتار و عملیات دامپزشکی و نیز تماس انسان با ترشحات و بافت‌های فرد آلوده به بیماری را از دیگر راه‌های انتقال بیماری عنوان کرد.

هشدار جدی در خصوص شیوع بیماری تب کنگو در فارس

مدیر کل دامپزشکی فارس در ادامه اظهار کرد: به منظور کنترل و جلوگیری از گسترش این بیماری در کانون وقوع، تاکنون بیش از ۴ هزار مترمربع از اماکن دامی، بیش از ۷۸۰۰ راس گوسفند و بز، ۱۰۲ نفر شتر و ۵۸ راس گاو توسط اداره دامپزشکی شهرستان زرین‌دشت سم پاشی شده است.

گوشت را از قصابی‌های بین راهی خریداری نکنید

ناظمی چند توصیه هم به هم استانی‌ها کرد و افزود: شهروندان گوشت مصرفی خانوار را از مراکز مجاز عرضه گوشت قرمز و دارای برچسب و مُهر دامپزشکی خریداری کرده و از خرید دام زنده و کشتار آن در خارج از کشتارگاه جداً خودداری کنند.

وی معتقد است که به منظور سالم‌سازی گوشت باید پس از ذبح دام، لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت و جگر به مدت ۴۸ ساعت، در دمای یک تا ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری و سپس مصرف شود.

این مقام مسئول به بانوان خانه‌دار و افرادی که یا گوشت دام سرو کار دارند هم توصیه کرد که هنگام تکه کردن و شستشوی گوشت از دستکش استفاده کرده و از مصرف گوشت، جگر، قلوه و دل به صورت خام و نیم‌پز اکیداً خوددای کنند.

توصیه‌هایی به دامداران؛

وی تصریح کرد: دامداران سعی کنند محل نگهداری دام را از محل زندگی خود جدا کرده، دام‌های خریداری شده را قرنطینه و جایگاه و بدن دام را به‌طور مرتب سم‌پاشی کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان فارس با بیان اینکه پرسنل کشتارگاه از جمله افراد در معرض خطر این بیماری هستند، عنوان کرد: این افراد بایستی در طول مدت ذبح و بازرسی از روپوش یا لباس کار مناسب، چکمه، دستکش، ماسک وعینک استفاده نموده و از ذبح دام‌های تب‌دار و آلوده به کنه خودداری کنند.

ناظمی در انتها تاکید کرد: درصورت وجود زخم در دست و یا سایر نواحی بدن، از تماس زخم با لاشه، ترشحات و خون دام جدا خودداری نمایند و از پاشیدن خون، مایعات و ترشحات لاشه به چشم و مخاطات دهان جلوگیری کنند.

ابتلای دو نفر در فارس به تب کنگو

عباس رضاییان زاده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از ابتلای دو نفر در فارس به این بیماری خبر داد و گفت: رعایت بهداشت فردی و اصول ایمنی بهداشتی برای افرادی که با دام سر و کار دارند، الزامی است و اگر اصول بهداشتی به طور کامل رعایت نشود، شانس ابتلا به بیماری افزایش پیدا می کند؛ چرا که ظاهر دام به هیچ عنوان نمی تواند نشان دهنده وجود بیماری در بدن حیوان باشد.

هشدار جدی در خصوص شیوع بیماری تب کنگو در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به گرم شدن هوا و افزایش فعالیت کنه ها در دام و همچنین نزدیک بودن عید سعید قربان، اگر نکات بهداشتی مانند عدم تماس با دام زنده (به دلیل انتقال بیماری از شپش کنه) و خرید گوشت از قصابی های معتبر در سطح شهر رعایت نشود، شانس ابتلا به بیماری افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان