کد خبر: ۱۵۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
یادداشت؛

آقای خدایاری؛ منظور شما از "زن، زندگی، آزادی" چیست؟

عضو ملی انجمن روان شناسان استرالیا توصیه کرده، «بگذارید حجاب اجباری در شهر شیراز برداشته شود» و در ادامه بیان داشته، «نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند از پس زن، زندگی و آزادی» بر بیاید.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، محمد خدایاری‌فرد، استاد بازنشسته دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در دانشکده علوم اجتماعی و ادبیات در شیراز مطالبی را اعلام کرده‌ که واکنش‌هایی را در فضای مجازی و حقیقی در پی داشت.

فردگرایی باعث کاهش احساس امنیت و تحقیر هنجارهای اجتماعی می‌شود

وی به منظور حفظ سلامتِ روان جامعه گفته است: بگذارید حجاب اجباری در شهر شیراز برداشته شود، اکنون سئوال این است، جناب آقای  خدایاری، چنانچه موضوع اعلامی، یک طرح پژوهشی است  مدت اجرا ، شاخص‌های ارزیابی و متغیرهای آن چیست و برای چه مدت باید مردم شیراز در شهر بمانند تا نتیجه خوب و بد این پژوهش مشخص شود؟

عضو ملی انجمن روان شناسان استرالیا توصیه کرده، «بگذارید حجاب اجباری در شهر شیراز برداشته شود» و هیچ کس هیچ فشاری را وارد نکند و در ادامه نیز بیان داشته، «نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند از پس زن، زندگی و آزادی» بر بیاید. 

جناب آقای خدایاری ، منظور شما از "زن، زندگی، آزادی" چیست؟

 اگر صرفا کشف حجاب و برهنگی است آیا به عنوان یک مسلمان و تحصیل کرده، جامعه هدف را مورد توجه قرار داده‌اید که کشف حجاب و یا برهنگی خواست چند درصد جامعه است؟

 آیا برای اداره کشور، مشارکت مردم و وابستگی انسان‌ها به یکدیگر در زیست اجتماعی، به جمع‌گرایی در اجتماع اعتقاد دارید یا فردگرایی؟

 جنابعالی بر اساس کدام نظریه‌های سازمانی و مدیریت کلاسیک و یا نئوکلاسیک و یا راهبردی اعلام می‌کنید نظام نمی‌تواند از پس هنجارشکنی‌ها در جامعه بر بیاید؟

این تحصیل کرده در دانشگاه علامه طباطبایی، در نظریه‌اش اعلام کرده، عدم حجاب اجباری را برای حفظ نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌کنم و حجاب را نمی‌خواهم دینی ببینم و می‌خواهم از منظر روانشناسی ببینم.

نامبرده که خود را در زمان طاغوت فعال سیاسی و مذهبی می‌داند معتقد است، اگر کسی بدون حجاب باشد، این خودش است و این از نظر سلامت روان اجتماع بیشتر به نفع جامعه است.

 این استاد بازنشسته روانشناسی، به حاکمیت جمهوری اسلامی توصیه می‌کند به منظور حفظ سلامت روان جامعه قانون حجاب برداشته شود و زنان به انتخاب خود با حجاب یا بدون حجاب در انظار ظاهر شوند، زیرا کسی که بدون حجاب بیرون می‌آید و یا کسی که با حجاب ظاهر می‌شود این خودش است و این، برای سلامت روان اجتماع مفیدتر است. 

جناب آقای خدایاری، وقتی تاکید بر این دارید که حاکمیت برای «حفظ سلامت روان جامعه به زنان اجازه دهد» به انتخاب خود با حجاب و یا بدون حجاب در انظار ظاهر شوند، آیا این اعتقاد را هم دارید که مردان جامعه برای سلامت روانی خود و جامعه آنطور که می‌خواهند در انظار ظاهر شوند؟

اگر جواب آری است، آیا فردگرایی باعث تحقیر ارزش‌ها و هنجارهای جامعه نمی شود؟ و چنانچه جواب منفی است چه تفاوتی بین سلامت روان زنان و مردان در جامعه وجود دارد؟


استاد محترم؛ بیان نظریه افرادی مانند "نیچه" که به دین اسلام اعتقادی ندارند و اساسا خود، پدر و پدربزرگشان از مسیحیان پروتستان هستند چه نفعی برای افراد و جامعه ایران اسلامی دارد؟


جنابعالی که اعتقاد به دین اسلام دارید و در کشور نیز قانون توسط نمایندگان مردم در مجلس تصویب شده چگونه پیشنهاد می‌دهید عده‌ای بر خلاف قانون کشور عمل کنند؟ 


آیا بر خلاف قانون جاریه کشور عمل کردن به حفظ سلامت جامعه کمک می‌کند؟

محمد خدا یاری فرد که در دوران پهلوی به سبب فعالیت‌های مذهبی و سیاسی توسط ساواک زندانی و دوره متوسطه را در دهه 50 در دبيرستان رضا شاه و تحصيلات تكميلي را در دانشگاه علامه طباطبايي دانشگاه تهران و دكتراي خود را از دانشگاه ولنگنگ استراليا اخذ نموده اصرار بر کنار گذاشتن حجاب دارد.


آقای خدایاری، چنانچه نظریه شما براساس لوازم و ارکان تحقیق علمی که به آن واقف هستند انجام شده، آیا بهتر نیست که تحقیق انجام شده در چهار چوب یک مقاله علمی، پژوهشی و یا علمی، ترویجی منتشر و مورد بهره‌برداری قرار گیرد؟


پرواضح اینکه: فردگرایی از جمله ارکان مهم در نظام لیبرال - سرمایه‌داری است که بیش از یکصد سال گذشته توسط داشمندان غربی مطرح شده و تاکنون نتوانسته سلامت روان افراد را حفظ کند و در نظام جمهوری اسلامی نیز جایگاهی ندارد. 


کشف حجاب در ایران اسلامی یعنی بی‌توجهی به شخصیت والا و ارزشمند زن مسلمان ایرانی، هنجار شکنی در اجتماع ، افزایش جرائم اجتماعی و کاهش احساس امنیت روانی شهروندان و تحقیر کردن هنجارها و ارزش های دینی.

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط محققان غربی، حجاب به عنوان عواملی اثرگذار در برابر ناهنجاری‌های مرتبط با سلامت روحی، روانی و روانشناختی در جامعه می‌باشد.

نظر به اینکه اظهارات خدایاری فرد در ویدئویی در فضای مجازی منتشر و در سایت دانشکده علوم انسانی و ادبیات هم اشاره‌ای به گفته‌های وی نشده، جای سئوال است؛ 

نویسنده: سردار سیروس سجادیان فعال سیاسی


نظرات بینندگان