کد خبر: ۱۶۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

ردپای قاچاقچیان سوخت در صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها

جدای از آثار مخرب اقتصادی قاچاق سوخت در کشور، عملا این معضل بر دیگر بخش‌ها از جمله تخریب زیست محیطی، تبعات فرهنگی و دوری جوانان از اشتغال رسمی، را نیز به دنبال داشته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در چند روز اخیر اخبار و تصاویری مبنی بر کمبود بنزین و گازوئیل در فضای مجازی منتشر شده است، تصاویری که صف‌های طولانی کامیون‌ها  را در جایگاه‌های سوخت نشان می‌‌دهد و این شایعه را قوت می‌بخشد.

در همین راستا سری به برخی جایگاه‌های سوخت به ویژه در شهرستان مرودشت زدیم که معطلی رانندگان به هنگام دریافت گازوئیل دو چندان بود؛ طی گفتگو به چند تن از رانندگان به این نکته اشاره کردند که هر چند کمبود گازوئیل وجود ندارد اما چند روزی است که توزیع آن در جایگاه‌ها با مشکل مواجه شده است.    

محمد راننده جوانی که حدود سه ساعت در صف منتظر بود گفت: متاسفانه قاچاق سوخت و بی‌انصافی برخی از همکاران‌مان شرایط را برای بقیه سخت کرده است؛ چون اغلب به سمت فروش سهمیه خود در بازار آزاد روی آورده‌اند.     

آقای سجادی کامیون‌دار میان‌سالی که از این وضعیت به شدت گلایمند بود به خبرنگار ما گفت: مجبور شده‌ما چندین جایگاه را سر بزنم تا بتوانم سوخت‌گیری کنم که همین معطلی کاملا به ضرر ماست چرا که به نوبت‌بندی شرکت‌های باربری هم به موقع نمی‌رسیم.   

هر چند اغلب رانندگان روند توزیع و سوخت‌گیری را پرسه‌ای زمان‌بر اعلام کردند، اما به نظر می‌رسد در این بی‌نظمی و اعتراض، برخی از خود جایگاه‌داران نیز مقصر هستند؛ در همین راستا جمالی یکی از رانندگان اهل زرقان می‌گوید: متاسفانه جایگاه‌دار با عده‌ای از راننده‌ها لابی کرده و نصف شب برای‌شان سوخت‌گیری میکنند تا آنها به راحتی به قاچاق خود برسند ولی ماها که نان حلال بر سر سفره زن و فرزندانمان می‌بریم باید قربانی این بی‌عدالتی شویم.     

با شنیدن صحبت تعدادی از رانندگان کامیون، به منظور اطلاع از وضعیت سوخت‌رسانی به جایگاه‌ها به سراغ اسداله طاهری حسینخانی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس، رفته و با وی نیز گفتگو کردیم.

کمبود بنزین و گازوئیل در فارس نداریم

وی ابتدا به شرایط و وضعیت مصرف بنزین در استان فارس اشاره کرد و گفت: در چهارماهه اول سال جاری در استان فارس  ۱۳ درصد و در ۲۵ روز اول مرداد ۱۵ درصد افزایش مصرف بنزین داشتیم.

طاهری در ادامه عنوان کرد: علی‌رغم این افزایش مصرف هم‌اکنون با کمبود خاصی در جایگاه‌ها مواجه نیستیم؛ اما برخی از جایگاه‌ها که به صورت مقطعی دچار اختلال شدند ناشی از این بود که کارت‌های سوختی که در جایگاه‌های بنزین وجود دارد طبق مصوبه مجلس باید جمع‌آوری شوند تا مردم به سمت استفاده از کارت بنزین شخصی بروند و همین امر موجب شد تا  بعضی از جایگاه‌های سوخت با محدودیت‌هایی روبرو شوند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس با بیان اینکه این محدودیت به این خاطر است که حداکثر تراکنشی که با کارت‌های موجود در پمپ‌بنزین‌ها می‌توان انجام داد روزانه ۲۵۰ مرتبه است، افزود:  بالاتر از این تعداد غیرمجاز بوده و از کارت اجازه سوخت‌گیری وجود ندارد.

وی در بخش دوم این گفتگو به وضعیت توزیع گازوئیل در استان نیز اشاره کرد و گفت: ما در استان فارس نسبت به پارسال کاهش تولید این فرآورده را نداشتیم اما علی‌رغم اینکه بین حدود ۵ تا ۶ درصد با رشد مصرف مواجه بودیم، ولی این افزایش موجب اختلال در سوخت‌گیری کامیون‌ها  نشده است.

طاهری ادامه داد: بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد گازوئیل لازم را پالایشگاه شیراز تامین می‌کند که همین امر نشان دهنده این است که مشکل خاصی در تامین و توزیع این محصول نداریم.

قاچاق سوخت موجب اختلال در روند توزیع سوخت

وی با بیان اینکه مشکلات ذکر شده از جمله اختلال در توزیع گازوئیل در برخی جایگاه‌ها ربطی به کمبود آن ندارد، اظهار کرد: این اتفاق ناشی از کمبود نیست، بلکه بخش زیادی از آنها به خاطر تفاوت قیمتی است که گازوئیل در بازار آزاد و قیمت دولتی دارد. که موجب قاچاق این سوخت می‌شود.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس، تصریح کرد: متاسفانه در شهرستان‌های جنوبی و جنوب غرب استان، پدیده قاچاق سوخت بسیار زیاد شده که گاهی در روند توزیع اختلال ایجاد می‌کند.

وقتی علت این پدیده را از طاهری جویا شدیم با ارائه قیمتی از گازوئیل دولتی و قیمت بازار آزاد دریافتیم که قیمت فاحش این محصول در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس موجب می‌شود سودجویان دست به چنین اقدامتی بزنند. 

وی قیمت گازوئیل دولتی را لیتری ۳۰۰ تومان اعلام کرد، در حالی که به گفته وی این نرخ در استان‌هایی مثل فارس از لیتیری ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر چه به سمت شهرها و استان‌های جنوبی و دریایی پیش رویم به لیتیری ۲۵ هزار تومان هم می‌رسد.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در بخش پایانی این گفتگو آماری از وضعیت قاچاق سوخت در چهارماهه امسال در استان فارس ارائه داد و گفت: از ابتدای سال تا پایان تیرماه به تخلفات ۴۰۰ پرونده رسیدگی شده، ۹ راننده اخراج و رانندگان متخلف، حدود ۱۲ میلیارد و ۶۸۵ میلیون ریال مقدار جریمه شدند.

طاهری همچنین با بیان اینکه ۱۹۳ پرونده نیز به تعزیرات ارجاع داده شده، ۱۷۷۰ کارت سوخت هم مسدود گردیده است، افزود: در این میان ۴۲ هزار لیتر بنزین، ۴۶ هزار لیتر نفت سفید و ۹۰۴ هزار لیتر هم نفت گاز در این استان کشف شده است.

به اعتقاد کارشناسان حوزه فرآورده‌های نفتی، مرز دریایی صدها کیلومتری و تفاوت فاحش نرخ سوخت در دو سوی مرز سبب شده تا کارزاری عجیب و غریب در عرصه قاچاق سوخت در استان‌های جنوبی و حتی برخی استان‌های دیگر حاکم باشد که نگاهی به اعداد و ارقام و گردش مالی این بخش، شوکه‌کننده است.

کلام آخر اینکه:

جدای از آثار مخرب اقتصادی قاچاق سوخت در کشور، عملا این معضل بر دیگر بخش‌ها نیز آثار سویی به دنبال داشته که تخریب زیست محیطی، تبعات فرهنگی و دوری جوانان از اشتغال رسمی، ورود پول‌های آلوده قاچاق به بخش‌های مختلف، تغییر فرهنگ زندگی و کار و نیز از بین رفتن منابع ملی و فربه شدن برخی مفسدین را می‌توان از دیگر زوایای تلخ این ماجرا دانست.

ماجرایی که حالا دیگر از استان‌های جنوبی و شهرهای دریایی پا را فراتر گذاشته و به دیگر استانها نیز تسری پیدا کرده، به‌گونه‌ای که به طور فاحش  و آشکار موجب اختلال در بازار توزیع سوخت شده است.

در استان فارس نیز همین امر موجب گردیده تا رانندگان از مسئولین مربوطه درخواست کنند تا به طور جد و مستمر به این پدیده ورود کنند.

انتهای پیام/224224



   
نظرات بینندگان