کد خبر: ۱۶۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲

ایران صدرنشین ذخایر نفت و گاز جهان شد

هم‌زمان با کشف ۴ میدان جدید نفت و گاز و افزایش ۲.۶میلیارد بشکه‌ای منابع قابل استحصال جایگاه ایران در رتبه نخست دنیا از حیث ذخایر نفت و گاز تثبیت شد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرد: ۴ میدان نفت و گاز جدید در استان‌های خراسان رضوی، گلستان و بوشهر کشف شده و نتایج مقدماتی اکتشاف یک میدان گازی جدید در استان فارس نشان می‌دهد حجم اولیه این میدان ۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز تخمین زده می‌شود.

مخزن جدید کشف شده، به نام شاهینی، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی خشکی ایران خواهد بود. به گفته جواد اوجی، ایران در مقایسه با کشورهای منطقه مانند عربستان، عراق، کویت، امارات و قطر جایگاه نخست اکتشاف را به خود اختصاص داده، از سوی دیگر ضریب موفقیت اکتشاف در این دولت ۱۰۰درصد است و هر چاهی که به‌منظور اکتشاف حفر شده، موفق بوده و به هیدروکربور رسیده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام طی ۲ سال گذشته محقق شده، افزود: این پروژه‌ها بیشتر مربوط به رشد تولید و افزایش ارزش‌افزوده در کشور بوده است.

 قرارگرفتن ایران در جایگاه نخست اکتشاف نفت و گاز یک فرصت در بازار انرژی ایجاد خواهد کرد. اما ایران چگونه به این جایگاه رسیده است؟ داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد در زمستان سال گذشته کل ذخایر نفتی ایران در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۰۹ میلیارد بشکه بوده به‌این‌ترتیب پس از ونزوئلا و عربستان که به ترتیب با ذخایر ۳۰۴ و ۲۶۷ میلیارد بشکه‌ای نفت در رتبه‌های نخست و دوم دنیا جای دارند، ایران در رتبه سوم جدول بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر نفت دنیا قرار گرفته است.

همچنین ایران پس از روسیه با ذخایر گازی ۱۶۸۸ تریلیون فوت مکعبی گاز با در اختیار داشتن ۱۲۰۳ تریلیون فوت مکعب گاز در رتبه دوم قرار دارد. با این حساب جایگاه اول دنیا از حیث مجموع ذخایر نفت و گاز به ایران تعلق دارد.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان