کد خبر: ۱۶۲۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

استفاده خوراکی از نمک دریاچه مهارلو ممنوع است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نمک دریاچه مهارلو صددرصد غیربهداشتی است و استفاده خوراکی از آن ممنوع است.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سید وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز سه‌شنبه چهاردهم آذر در نشست خبری خود با خبرنگاران از با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در سطح استان فارس اظهار کرد: از بیماری‌هایی که به‌صورت قطعی و آرام جامعه را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد که به‌عنوان بیماری‌های غیرواگیر شناخته می‌شوند، چهار بیماری پرفشاری خون، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن است که عامل اصلی مرگ‌ومیر در جامعه هستند.

وی افزود: این چهار گروه بیماری ابتدا نیاز به شناخت و پس از آن درمان و پیشگیری دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی شیراز با تأکید بر اینکه برای شناخت این چهار گروه بیماری باید همواره اقدام کرد، گفت: در این راستا با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی امکانات و تجهیزات تجمیع می‌شود و در قالب یک پویش این شناخت صورت می‌گیرد که دراین‌خصوص پویش ملی سلامت از بیستم آبان آغاز شده است و تا بیستم دی در سطح استان فارس برگزار می‌شود.

حسینی ادامه داد: در اجرای طرح پویش ملی سلامت در نظر داریم تا همه افرادی که در معرض خطر هستند، با بررسی فشارخون و دیابت شهروندان، اطلاع‌رسانی به افراد و پزشکان خانواده متخصص به جهت درمان افراد اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در صدد هستیم تا با پیشگیری از بیماری‌ها که با اصلاح روش زندگی، استفاده از نمک کمتر برای بیماری پر فشاری خون، قند و چربی کمتر برای بیماری‌های قند خون و شناخت عوارض این بیماری‌ها که اغلب بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی، سرطان‌ها و بیماری‌های کلیوی و بیماری اندام تحتانی است، شناسایی شوند و در مراحل اولیه درمان آنها کامل‌تر انجام شود.

نمک دریاچه مهارلو صددرصد غیربهداشتی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی شیراز در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع مطرح شده در فضای مجازی پیرامون استفاده از نمک دریاچه مهارلو تصریح کرد: نمک دریاچه مهارلو صددرصد غیربهداشتی است و استفاده خوراکی از آن کاملاً ممنوع است.

حسینی تأکید کرد: نمک این دریاچه فقط برای مصارف صنعتی کاربرد دارد و به دلیل ورود فاضلاب استان به این دریاچه که این فاضلاب حاوی موادی همچون آرسنیک، آنتی‌بیوتیک و مواد سرطان‌زا است که در این نمک وجود دارد، به‌هیچ‌عنوان این نمک قابل‌استفاده خوراکی نیست.

وی افزود: با تأکید استاندار فارس و اقدامات پیشگیرانه که دستگاه‌های متولی استان دراین‌خصوص داشتند، از توزیع آن به‌عنوان نمک خوراکی جلوگیری شده است و در چرخه تولید نمک خوراکی نیست.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان