کد خبر: ۱۶۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۳۰ آذر ۱۴۰۲

رای مثبت مجلس به کلیات بودجه

نمایندگان مجلس روز گذشته با ۱۵۴ رأی موافق در مقابل ۶۰ رأی مخالف با کلیات بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند؛ رایی که به دلیل تعداد مخالفان لایحه بسیاری از آن به‌عنوان رای شکننده یاد می‌کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، نمایندگان مجلس روز گذشته با ۱۵۴ رأی موافق در مقابل ۶۰ رأی مخالف با کلیات بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند؛ رایی که به دلیل تعداد مخالفان لایحه بسیاری از آن به‌عنوان رای شکننده یاد می‌کنند. مخالفان لایحه، عدم اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم، برطرف‌نشدن ابهامات لایحه و بالارفتن تورم به دنبال افزایش مالیات ارزش‌افزوده را از جمله دلایل مخالفت خود اعلام کردند. 

بااین‌حال «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگو با چهار نماینده که هفته پیش از جمله نمایندگان مخالف لایحه بودجه بودند و در جلسه روز گذشته به کلیات لایحه رای مثبت دادند، علت تغییر نظرشان را جویا شد. همچنین محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه تأکید کرد که نه‌تنها انطباق لایحه بودجه ۱۴۰۳ با برنامه هفتم بیشتر نشده، بلکه مغایرت‌ها افزایش‌یافته است.

نمایندگان مجلس روز گذشته در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بعد از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه و دفاعیات داوود منظور، رئیس سازمان برنامه بودجه با کلیات این لایحه موافقت کردند. لایحه‌ای که بار پیشین نتوانسته بود نمایندگان مجلس را قانع کند و درنتیجه به آن رأی منفی داده بودند.

دو روز پیش دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور را با اصلاحاتی مجدداً به مجلس تقدیم کرد. بااین‌حال همچنان برخی از نمایندگان اصلاحات انجام‌شده در این لایحه را کافی نمی‌دانستند. دلیل انتقاد نمایندگان بیشتر به منبع تعیین‌شده برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برمی‌گشت که آن را از محل افزایش یک درصد مالیات ارزش‌افزوده در نظر گرفته بود. از همین رو بسیاری احتمال می‌دادند اصلاحیه بودجه نیز مجدد روز گذشته در صحن مجلس رأی نیاورد. بااین‌حال روز گذشته نمایندگان با ۱۵۴ رأی موافق در مقابل ۶۰ رأی مخالف از مجموع ۲۱۹ رأی اخذشده با کلیات بودجه موافقت کردند. رایی که به دلیل تعداد مخالفان لایحه بسیاری از آن به‌عنوان رأی شکننده یاد می‌کنند.

مخالفان لایحه، عدم اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم، برطرف‌نشدن ابهامات لایحه و بالارفتن تورم به دنبال افزایش مالیات ارزش‌افزوده را از جمله دلایل در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام کردند. دلایلی که نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز آنها را مطرح کرده بودند. در مقابل اما موافقان لایحه کاهش وابستگی به نفت، توجه به توسعه زیرساخت‌های کشور، افزایش تولید و اشتغال و تلاش برای جلوگیری از فرار مالیاتی را ازجمله دلایل خود برای موافقت با کلیات لایحه ۱۴۰۳ بیان کردند.

رای مثبت مجلس به کلیات بودجه

مهدی اسماعیلی نماینده میانه، حسین علی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، مهرداد گودرز وند چگینی نماینده رودبار، البرز حسینی نماینده خدابنده، حسین محمدصالحی‌دارانی نماینده فریدن، سید ناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان، ابراهیم نجفی نماینده آستانه‌اشرفیه، سید غنی نظری نماینده خلخال، یوسف داوودی نماینده سراب، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز نمایندگان مخالف لایحه بودند که معتقد بودند افزایش مالیات ارزش‌افزوده در جامعه تورم ایجاد می‌کند و ابهامات لایحه بودجه به طور کامل برطرف نشده است. درنظرنگرفتن اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم و دیده‌نشدن منابع ارزی کافی برای تأمین کالاهای اساسی از دیگر دلایل مخالفت با لایحه بود.

اما درواقع بخش مهمی از دلایل مخالفت نمایندگان با لایحه همچنان به منبع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بازمی‌گشت. نمایندگان مخالف بر این نظر بودند که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش مالیات ارزش‌افزوده در واقع دست کردن در جیب مردم و قراردادن آن پول در جیب دیگر مردم است و اینکه ما برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با افزایش مالیات ارزش‌افزوده بار دیگر سراغ آنها برویم، درست نیست.

همچنین فتح‌الله توسلی نماینده مردم کبودرآهنگ، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم، رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان، محمدرضا میر تاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه، روح‌الله عباسپور نماینده بوئین‌زهرا و آوج، سید محمد پاک‌مهر نماینده بجنورد، مهدی طغیانی نماینده اصفهان، میرشمس‌الدین حسینی نماینده تنکابن نمایندگانی بودند که روز گذشته در موافقت با لایحه سخن گفتند. آنها رشد ۳.۱درصدی اقتصادی در بودجه ۱۴۰۳ را معقول دانسته و معتقد بودند منابع در بودجه ۱۴۰۳، واقعی، دقیق و پایدار پیش‌بینی شده است. اما شاید مهم‌ترین نکته در سخنان این نمایندگان به موضوع منبع تأمین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مربوط می‌شد.

ازجمله جعفر قادری که در خصوص برخی نگرانی‌ها درباره افزایش ۱۸درصدی حقوق بازنشستگان گفت: به نظر می‌رسد این ۱۸درصد مازاد بر منابع پیش‌بینی‌شده در همسان‌سازی است و بازنشستگان از این بخش نگران نباشند. همچنین سلمان ذاکر که در پاسخ برخی منتقدان مبنی بر اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موجب تورم می‌شود، گفت: آیا بودجه قبلی که افزایش ۴۹ درصد تورم در آن پیش‌بینی شده بود تورم‌زا نبود، چرا وقتی نوبت به بازنشستگان می‌رسد باید به چنین مواردی بپردازیم.

 تورم باید با کنترل نرخ دلار، طلا و سکه کنترل شود. حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: واقعیت این است که در بودجه ۱۴۰۳ اصلاحات بیشتری نسبت به لوایح بودجه سال‌های قبل ایجاد شده است و مجلس نیز در بررسی جزئیات لایحه، مواردی را اصلاح خواهد کرد. به‌هرحال کلیات لایحه بودجه در کنار مخالفت‌ها و دفاعیات نمایندگان مجلس روز گذشته رأی آورد تا اشکالات آن در جریان بررسی جزئیات اصلاح شود.

پس از تصویب کلیات محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اعلام کرد که طبق ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس از امروز نمایندگان به مدت ۵ روز فرصت دارند پیشنهادهای خود را در سیستم ثبت کنند و کمیسیون‌های تخصصی نیز ۵ روز فرصت بررسی و ارجاع این پیشنهادها را به کمیسیون تلفیق دارند. کمیسیون تلفیق نیز ۱۰ روز فرصت بارگذاری گزارش خود را دارد و بعد از آن نیز نمایندگان ۳ روز فرصت دارند تا نظر خود را درباره این گزارش ثبت کنند. براین‌اساس، اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از هفته آینده بررسی جزئیات این لایحه را آغاز خواهند کرد.

انتهای پیام/



نظرات بینندگان