کد خبر: ۱۶۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
امام‌جمعه شهرستان مرودشت در گفتگو با شیرازه: 

فرهنگ، مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملّت است

امام‌جمعه شهرستان مرودشت گفت: فرهنگ مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملّت است، زیرا تمام خوشبختی‌ها و بدبختی‌های جوامع بستگی به بهره‏‌مندی از پیشرفت علوم، عملکرد و اعتقادات در زمینه‌‏های مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی خاوری امام‌جمعه شهرستان مرودشت در گفتگو با این رسانه با اشاره به اهمیت فرهنگ و کمبود آن گفت: جامعه موجودی همواره درحال‌رشد، تکامل، تغییر و تحول است؛ لذا هیچگاه و در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان به جد و قطعیّت گفت که از هر جهت تکمیل است و جامعه برای پیگیری مسالمت آمیز و عقلانی خواسته‌ها و طرح انتظارات، محتاج آموزش است. 


وی افزود: از جمله مشکلاتی که در مقوله فرهنگ با آن مواجهیم و باید آن را بهبود ببخشیم این است که انتظار داریم که یک فعالیت فرهنگی در کوتاه‌مدت نتیجه بدهد و شاهد شکوفایی در یک دوره زمانی کوتاه باشیم که این امری نامعقول است.


امام‌جمعه شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه مسجد در مکتب اهل‌بیت (علیه‌السلام) نقش برجسته‌ای برای تربیت بر عهده دارد و اساساً پایگاه تربیت، توحید، ذکر و انسان سازی مسجد است، افزود: در این راستا نیز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به‌عنوان قلب تپنده فعالیت‌های فرهنگی و معنوی مساجد هستند که می‌توانند مرکز جاذبه حضور نوجوانان، جوانان و افراد مستعد قرار گیرند.


 خاوری بیان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن کریم در مساجد و تکایا و هم چنین ختم قرآن کریم غبارروبی مساجد عطرافشانی مزار شهدا در آغاز ماه مبارک رمضان در کنار گلزار شهدا و استعانت از ارواح طیبه شهدا برای توفیق در خودسازی و تهذیب نفس، برگزاری جلسات سخنرانی با موضوعات مرتبط با رمضان، نقش روزه در سلامتی جسم، نقش عبادت در زندگی و فضاسازی محیطی در مراکز امور جوانان به مناسبت‌های قرار گرفته در ماه رمضان را می‌توان از جمله اقدامات فرهنگی تأثیرگذار در جامعه نام برد.


امام‌جمعه مرودشت در ادامه بیان کرد: اگر فرهنگ یک جامعه به پویایی پختگی لازم و شایسته نرسیده باشد، پیشرفت، انکشاف و توسعۀ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی آن جامعه میسر نخواهد شد و حوزه نفوذ فرهنگ به همه ابعاد زندگی بشر کشیده می‌شود و همه ویژگی‌های غیرفیزیکی و متمایزکننده انسان‌ها از یکدیگر و نیز همه ویژگی‌های متفرقۀ جوامع در فرهنگ آن‌ها نهفته است. 


این مقام مسئول گفت: بدون شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌‏دهد که در واقع فرهنگ مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملّت است، زیرا تمام خوشبختی‌ها و بدبختی‌های جوامع بستگی به بهره‌‏مندی از پیشرفت علوم و فنون و عملکرد اعتقادات، اخلاق، ارزش‌ها، هنر در زمینه‌‏های مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد و اگر فرهنگ ناصالح شد جوانانی که تربیت می‌‏شوند فساد ایجاد می‏‌کنند .


خاوری با تأکید بر جلوگیری از فساد فرهنگی مطرح کرد: وقتی فرهنگ فاسد شد جوانانی که زیربنای تأسیس همه چیز هستند از دست ما می‏روند و ناسالم بار می‌‏آیند.


امام‌جمعه شهرستان مرودشت خانواده را اولین پناهگاهی دانست که انسان بیشترین آموزه خود را از آن دارد و بیان کرد: خانواده اوّلین منبع یادگیری برای انسان است و در مسیر زندگی نقش تعیین‌کننده‌ای برای افراد دارد، نهاد خانواده معمولاً از دو طریق بر افراد تأثیر می‌گذارد، اوّل از طریق انتقال ژن‌ها و دوم از طریق اعمال روش‌های تربیتی و سبک فرزند پروری که در حقیقت وراثت و محیط دو عامل اصلی برای پرورش شخصیّت و ایجاد ساختار روانی هستند.


انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان