کد خبر: ۱۶۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
در سایه بی‌توجی مسئولان؛

شهرک سعدی و مشکلاتی که هنوز پا برجاست

برای رفع محرومیت از مردم مظلوم محله سعدی شیراز آن‌قدر خبر در این پایگاه خبری مطرح می‌شود تا مشکلات برطرف شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در شرق شهر شیراز محله‌ای قدیمی وجود دارد که هم‌نام با شیخ اجل سعدی شیرازی است.

وجود آرامگاه سعدی شیرازی به‌عنوان برجسته‌ترین اثر تاریخی و گردشگری در این محله لزوم توجه به این محله را ایجاب می‌کند؛ اما به فاصله یک خیابان در مجاورت آرامگاه شیخ اجل با منظره‌ای روبه‌رو می‌شویم که گویی به یکی از محلات حاشیه‌ای شیراز پا گذاشته‌ایم.

۱۵ بهمن‌ماه بود که خبرنگار شیرازه به همراه عکاس خود در محله سعدی حضور یافت و از مشکلات شهرک سعدی به‌صورت زنده بازدید کرد.

در کوچه باریک آن که قدم می‌زنی و وارد خانه‌ها می‌شوی دچار اندوه می‌شوید چرا که بسیار باورنکردنی است و با خودتان می‌پرسید آیا اینجا همان جایی است که آرامگاه سعدی وجود دارد؟ آیا اینجا جزئی از شهر شیراز است؟ چرا چون مردمانش به‌سختی زندگی می‌کنند.

مشکلات زیادی از جمله فاضلاب، سیل‌بند و.... که اکثر خانه‌های سعدی خواستار حمایت از سوی مدیران شدند.

با این‌ حال بعد از یک ماه و چند روز پیگیری خبرنگار این رسانه برخی مشکلات همچون حمل‌ و نقل پیگیری و انجام شده بود؛ اما نامه‌ای از سوی مردم خطاب به استاندار فارس به دست خبرنگار این رسانه رسید که از مشکلات شهرک سعدی همچنان گلایه دارند.

در این نامه آمده است که : شهرک سعدی با اهدای ۱۵۲ شهید به انقلاب اسلامی و ریشه انقلابی اهالی این محله و جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفر و مساحت ۴۰۰ هکتار در محدوده شمال شرقی شیراز است،۹۷% نوع مالکیت‌ها قولنامه‌ای و با مصالح نامرغوب احداث شده است.

خطاب به اداره اوقاف فارس: 

موقوفه نبودن شهرک سعدی، سرفصل مشکلات همه اهالی محترم شهرک سعدی بوده و است

خطاب به شورای شهر و شهرداری شیراز: 

شورای اسلامی، شهرداری‌ها موظف هستند تا بر اساس طرح جامع و بخصوص طرح تفصیلی اقدام به ارائه خدمات اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق شهری نماید؛ اما از طرح تفصیلی شهرک سعدی تنها مقدار ناچیزی تاکنون اجرا شده و مابقی طرح ملزم به یادآوری و تذکرات جدی به دستگاه‌های مربوطه است لذا اقدام شهرداری در اجرای هرچه زودتر آن کمک شایانی به توسعه همه‌جانبه شهرک سعدی خواهد کرد قابل توجه است در طرح تفصیلی شهرک سعدی، مجتمع خدمات درمانی، رفاهی، انتظامی، پژوهشی، مکان شهرداری و فضای سبز متناسب با جمعیت شهرک و... دیده شده اما زمانی برای اجرای این طرح‌ها در هیچ سازمانی مصوب نشده است.

در برگه دیگری از نامه آمده است: 

تأسیس منطقه ۱۲ شهرداری با نام شهرداری منطقه توریستی گردشگری سعدی و حافظیه، با توجه‌ به تراکم جمعیت بسیار بالا و همچنین مساحت ۴۰۰ هکتاری سعدی و در راستای حل‌وفصل ریشه‌ای مشکلات درحوزه شهرداری، نیاز به منطقه شهرداری مستقل است.

 از دیگر مشکلات شهرک سعدی: 

عدم وجود ورودی مناسب به آرامگاه سعدی از سمت چهارراه دلگشا که باعث ترافیک شدید در این بلوار درایام تعطیلات علی‌الخصوص عید نوروز که باعث ازدحام شدید می‌شود، وجودنداشتن پارکینگ مناسب با ظرفیت بالا اطراف آرامگاه سعدی، تعریض مسیر ورود و خروج شهر شیراز از سمت ایستگاه آتش‌نشانی سعدی، تملک منازل ساخته شده در حریم رودخانه باعث خسارات زیادی در حادثه تلخ سیل فروردین ۹۸ شد، عدم وجود فضای فرهنگی و مذهبی در شهرک امام حسین (ع)، نبود ورودی مناسب در شهرک امام حسن مجتبی (ع)، کمبود فضای فرهنگی و ورزشی در شهرک سعدی از دیگر مشکلات این محله است.

همچنین برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز مسکونی و تجاری که لذا نیاز مبرم به ایجاد کارگروه ویژه پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، احداث مابقی سیل بنده و اجرای طرح آبخیزداری در مناطق بالادست سعدی، کاهش هزینه‌های پروانه ساختمانی باتوجه‌به محروم بودن منطقه، سامان‌دادن به رودخانه روباز کنار شهرک امام حسن مجتبی (ع)، آسفالت مابقی کوچه‌ها و پیاده‌رو ها در شهرک سعدی از دیگر مشکلات است همچنین
حل مشکلات تونل سعدی مانند علائم هشداردهنده، نداشتن سیستم تهویه و تکمیل روشنایی از دیگر مشکلات سعدی است.

 اهالی شهرک سعدی خواستار اجرای کمربند سبز سعدی (طبق نقشه تفصیلی) از سمت پشت گلزار شهدا الی دامنه کوه جنب مخزن آب سعدی رفع مشکل قنات سعدی و احیا آن همچنین زیباسازی و بهسازی بلوار های اصلی بوستان، نارنجستان و شهید وفایی و تعویض ستون‌های برق بلوار بوستان که بلوار اصلی است همانند بلوارابوالکلام، سرعت‌گیرهای موردنیاز در بلوار شهید وفایی و نارنجستان، نیاز مبرم به موانع ترافیکی و سرعت‌گیر در خیابان شهید عرب سعدی شهرک امام حسن مجتبی (ع)، بهسازی فضای سبز پارک باغ نارنجی و تعویض و تقویت چراغ‌های برق موجود در پارک، نیاز مبرم به احداث موانع ترافیکی کاهنده سرعت مانند سنگ‌فرش در کوچه ۵ بلوار شهید وفایی جنب، دبستان سعدی و ایران که باعث به‌وجودآمدن حوادث بسیاری شده است، باز کردن معابر مهم در بافت فرسوده شهرک سعدی، رفع سد معبر تعمیرگاه‌های خودرو و وانت‌های میوه‌فروش در پیاده‌روهای بلوار نارنجستان، شهید وفایی و بیست‌ متری سعدی، اجرای ادامه خیابان شهید صفاحیان در شهر امام موسی کاظم (ع) و احداث تقاطع زیر یا روگذر در انتهای خیابان حاج عزت فهندژ به سمت گلزار شهدای شهرک سعدی است از دیگر خواسته‌ها برای رفع مشکلات مردم محله سعدی است.

همچنین در این شهرک مشکلات در حوزه آبفا چندین محله در بافت فرسوده و بافت جدید در شهرک سعدی فاقد شبکه فاضلاب شهرک هستند و باعث نارضایتی شدید اهالی این محله‌ها شده است.

شهرک سعدی و مشکلاتی که هنوز پا برجاست

 

خطاب به آموزش‌ و پرورش فارس:

۱۷ مدرسه شهرک سعدی با۵۵۵۰ دانش آموزهمیشه مورد بی مهری زیادی قرار گرفته  است بصورتی که کمبودفضای آموزشی، نمازخانه، تجهیزات اولیه حتی فضای حیاط سالم و با نشاط برای تردد وجود ندارد، در زنگ استراحت دانش آموزان وجود ندارد چه برسد به تجهیزات و امکانات هوشمند و پیشرفته جهت رشد و شکوفایی دانش آموزان کم برخوردار این شهرک است.

خطاب به بنیاد مسکن: 

تملک و انتقال منازل حریم رودخانه بعد از واقعه تلخ سیل فروردین سال ۹۸ سعدی، توسط استاندار وقت مقرر شد که منازل ساخته شده در حریم رودخانه تملک شده و در مجتمع ۵۰۴ واحدی درانتهای کوچه ۹۷ بلوار نارنجستان اسکان داده شوند، مجتمعی احداث نشد همچنین ساخت و سازهای غیر مجاز بیشتری در حریم رودخانه احداث و درحال احداث می‌باشد.

حالی مردم محله سعدی می‌گویند: سهم مسکن ملی جوانان شهرک سعدی در سال جاری و جدید چه مقدار می‌باشد؟

خطاب به اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس: 

مردم سعدی گلایه دارند

گلایه از اینکه دومرحله هیأت دولت سفر استانی داشتند حتی یه وزیر از کابینه دولت هم به این شهرک فراموش شده سری نزد، ولی جدا از گلایه‌مندی، یک مصوبه شخص رئیس جمهور در تالارحافظ داشتند مبنی بر اینکه در تالار حافظ اختصاص درآمد حاصله از مراکز میراث فرهنگی موجود در مناطق محروم باید خرج محرومیت زدایی منطقه شود، ولی با پیگیری از میراث فرهنگی جواب گرفتیم که حتی هزینه درآمدی سعدیه و دلگشا در شیراز هم موجود نیست و به حساب خزانه دولت واریز می‌شود همچنین عدم اهتمام به بهسازی، زیباسازی محیط پیرامونی آرامگاه سعدی  که همانند آرامگاه حافظ بشود.

پیشنهاد شیرازه به مدیر میراث فرهنگی فارس مبنی برایجاد میز خدمت در شهرک سعدی جهت رفع مشکلات این محله است.

صحبت مردم با  محمد هادی ایمانیه استاندار فارس

استاندار انقلابی و جهادی فارس، جهت برون رفت از مشکلات سعدی، بایستی از بین قانون ومحرومیت یکی را انتخاب کرد، بعضی مواقع وجود دارد که قانون اجازه حرکت‌های روبه جلو محرومیت زدایی را می‌گیرد لذا مسئولان اگر می‌خواهند مشکلات عقب ماندگی و محرومیت شهرک سعدی رابه حداقل برسانند بایستی جهادی ودرکنار مردم ولایتمدار و کم‌برخوردار این محله باشند.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: سعدی ، نوروز ، مشکلات
نظرات بینندگان