کد خبر: ۱۶۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
یادداشت؛

لزوم اجرای قوانین غربی در مدیریت پوشش بانوان در مسجد نصیرالملک شیراز

سیدمحسن هاشمی فعال سیاسی و فرهنگی در یادداشتی نوشت: بررسی فضای مجازی و تصاویر منتشر شده از بانوان در مسجد زیبای نصیرالملک شیراز و سپس حواشی مربوط به اعتراض شدید امام‌جمعه این شهر نشان از یک بی‌احترامی به جایگاه مذهبی و عدم رعایت قوانین گردشگری در این مکان و حتی در دیگر مساجد کشور دارد.

به گزارش خبرنگارگروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، بانوانی که آزادانه با پوشش‌های نامناسب وارد مسجد شده و سپس سر برهنه کرده و در زیر نورانیت الوان ناشی از شیشه کاری‌های مسجد و تکیه بر کاشی‌های اسلیمی هفت رنگ، تصاویری را از خویش منتشر می‌دارند که چون تذکر داده می‌شود، فریاد می‌دارند که همین شما هستید که نمی‌گذارید گردشگر وارد کشور شده و این سخت‌گیری‌ها سبب فراری شدن آنان می‌شود.


اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که گردشگران خارجی بیش از ما ایرانیان متوجه قوانین موجود اماکن مذهبی و فرهنگی کشور بوده و به آن احترام می‌گذارند زیرا این قوانین امری عجیب و خاص برای ایرانیان نبوده و در همه جهان در حال اجراست و همه خود را مکلف به رعایت آن می‌دارند.

مجریان قوانین نیز نه‌تنها مردم عادی بلکه همه کسانی هستند که قصد بازدید از این اماکن را دارند حتی اگر ترامپ یا ملکه انگلیس باشد.


این قوانین در واتیکان و خصوصاً کلیسای سن پیتر سخت‌گیرانه‌تر بوده و اگر کسی قصد ملاقات با اربابان کلیسا داشته باشد پوشش‌ها بادقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر به تصاویر حضور مسئولان آمریکایی خصوصاً میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا یا پوشش ملانیا و ایوانکا ترامپ در سفر به واتیکان نگاه بیندازیم به‌وفور به رعایت قوانین پوشش در این مکان بر می‌خوریم که مقایسه آن با اقدامات تعدادی در مسجد نصیرالملک شیراز، جای تأمل دارد.


مساجد کشور همسایه چون ترکیه نیز که آمال و هدف الگویی بسیاری برای جذب گردشگر است، ما را به همان نتیجه بالا می‌رساند، آنجا که حتی ملکه انگلیس نیز مجبور به رعایت پوشش مناسب سر خویش می‌شود تا بتوانند وارد مسجد یاشیل ترکیه شود.

حضور با حجاب همسر رئیس‌جمهور فرانسه، کشوری که در رأس شعار دروغین زن زندگی آزادی است در مسجد شیخ زاید ابوظبی مثال جالب دیگری در این عرصه است، یا همسر مایک پمپئو که برای حضور در مسجد الفتاح العلیم قاهره مصر با پوشش بسیار کامل و روسری بر سر به همراه همسرش حاضر می‌شود.

در این بین رعایت پوشش چادر توسط خانم سیسیلیا مورل همسر رئیس‌جمهور شیلی در بازدید از مسجدالاقصی قابل توجه است که چگونه به قوانین اماکن احترام گذاشته می‌شود.


کشورهای آسیایی و خصوصاً در شرق همچون تایلند و فیلیپین و هند که در این باره سخت‌گیری‌های بیشتری را برای گردشگران ایجاد کرده و حتی در معبدی مانند چیانگ ری نوع رفتارها و حرکات نیز باید مطابق با منزلت مکان بوده و ادب حضور رعایت گردد، نکاتی که اکنون یکی از اصول سفر به این کشورها بوده و در زمان اخذ ویزا باید مدنظر داشت.


نتیجه آنکه رعایت شأن و منزلت مسجد نصیرالملک و حتی دیگر اماکن مذهبی گردشگری امری افراطی نبوده و همه جهان و مسئولان آن پذیرفته‌اند که باید قوانین هر مکان را فارغ از عقیده و نظر خویش رعایت نمایند که بر اساس آنچه بیان شد، نیز چنین بوده است، امری که ای‌ کاش هم‌وطنان ما در ایران و شیراز نیز با تاسی از غربی‌هایی که داعیه آن دارند، رعایت می‌کردند تا نیازی به تذکر نباشد.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان