کد خبر: ۳۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱

مطالعات زیرگذرها در شیراز خوب انجام نشده است

شهردار شیراز با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر تلنگری به شهرداری بود، گفت: مطالعات تعدادی از زیرگذرها در شیراز خوب انجام نشده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، علی‌رضا پاک‌فطرت بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در مورد رویدادهای هنگام بارندگی شدید دیروز دوشنبه در شیراز اظهار داشت: بارندگی همواره نعمت است اما گاه بی‌برنامه بودن و اشتباهاتی که در پیش‌بینی و اجرای برخی طرح‌ها انجام شده، آن را به زحمت تبدیل می‌کند که نباید اجازه بدهیم به‌این واسطه شهر و شهروندان دچار مشکل شوند.

وی با تصریح اینکه شهرداری شیراز بروز آبگرفتگی معابر و گذرها را در بارندگی اخیر می‌پذیرد و از مشکلی که به‌ این واسطه برای برخی شهروندان ایجاد شد، پوزش می‌طلبد، گفت: از تمام کسانی که دیروز از هنگام شروع بارندگی تا زمان اتمام آن، خالصانه تلاش کردند تا زحمت مردم کمتر شود، سپاسگزارم.

پاک‌فطرت با بیان اینکه شهرداری و مجموعه مدیریت شهری باید برای هر اتفاق و رویدادی همواره آماده باشد، گفت: در بارندگی اخیر با تلاش گسترده‌ای که انجام شد، شاهد بروز اتفاق ناخوشایندی نبودیم که اگر این‌گونه بود بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های مختلف داشت.

وی با تصریح اینکه در اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در شیراز ضعف‌هایی در مباحث مطالعاتی، جانمایی و حتی اجرای پروژه‌ها دیده می‌شود، اضافه کرد: تعدادی از زیرگذرها به‌گونه‌ای طراحی شده که در زمان لزوم کارآیی ندارد و بعضی از تقاطع‌های غیرهمسطح نیز هنگامی که باید مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از آن امکان‌پذیر نیست.

شهردار شیراز با بیان اینکه مطالعات برخی زیرگذرها خوب انجام نشده است، تصریح کرد: به‌ عنوان مثال در زیرگذر چمران، پمپاژ تنها پاسخگوی آب‌های قرار گرفته در کف معبر است اما فکری به ‌حال آب‌های سرازیر شده از ارتفاعات مجاور نشده است.

وی خاطرنشان کرد: شیراز امروز نیازمند یک طرح مطالعاتی جدی است که مدیران بدانند در چنین مواقعی، اگر بارندگی با شدتی که روز دوشنبه اتفاق افتاد، حادث شود، آب‌های سطحی در چه زمانی خطرآفرین است و امکان وقوع سیل وجود دارد.

پاک‌فطرت با تاکید بر خالی بودن جای انجام چنین مطالعه‌ای، گفت: ظرفیت علمی مناسب برای انجام این مطالعه، در شیراز وجود دارد، اما تاکنون انجام نشده است، حال آنکه ایجاد و توسعه برخی معابر و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح باید در تناسب با طرح‌های مطالعاتی باشد.

وی با بیان اینکه مطالعه علمی باید به‌ما بگوید در شیرازی که ظرف چند ساعت بارندگی شدید ممکن است سیل راه بیندازد آیا باید این زیرگذرها ساخته می‌شد.

پاک‌فطرت تصریح کرد: باید مطالعه کرد و به این نتیجه رسید که آیا در شهری مانند شیراز ساخت پل توجیه دارد یا زیرگذر و در شهری که یک بارندگی شدید در مدتی کوتاه سیل به‌راه می‌اندازد، کدام یک توجیه‌ همه‌جانبه دارد.

شهردار شیراز با اشاره به سرقت مکرر کابل‌های روشنایی و پمپ‌های انتقال آب، ابراز داشت: تاکنون چند مورد سرقت اتفاق افتاده است، آن‌هم در پوشش دستگاه‌های خدمت‌رسان، کسی نیز شک نمی‌کند،‌ مردم به‌کار روزمره مشغول هستند و نمی‌دانند که چه کسی به واقع مامور است و چه کسی نیست.

وی در عین‌حال گفت: بارندگی امری طبیعی و ضروری است و امیدواریم که با بارش‌های مکرر امسال با تر سالی مواجه شده و با سیراب شدن سفره‌های زیرزمینی، بخشی از عوارض خشکسالی‌های گذشته جبران شود، اما در کنار تمام این‌ها تدبیر در مدیریت شهری،‌ هماهنگی و همکاری نباید فراموش شود.

 

برچسب ها: زیرگذر ، شیراز ، شیرازه
نظرات بینندگان