کد خبر: ۳۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
پراید، کیلویی ۲۰ هزار تومان

پیش‌بینی درآمد دو هزار میلیاردی دولت از محل واردات خودرو

 به گزارش شیرازه به نقل از فارس، اعضاي انجمن قطعه‌سازان با اعلام نرخ 19 هزار و 800 توماني هر کيلو پرايد، از برخي سياست‌هاي مديران خودروساز انتقاد و اعلام کردند که کاهش قيمت خودرو با هدف واردات خودرو از چين مطرح و پيگيري شده است.

در آستانه اعلام قيمت‌ جديد خودروها، جمعي از اعضاي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو ديروز در نشستي با بررسي مشکلات اين صنعت در مورد راهکارهاي حفظ توليد قطعه‌سازان و حل مسائل موجود به تبادل‌نظر پرداختند.

در پرايد کيلويي 18 هزار تومان، پسته کيلويي 70 هزار تومان مي‌خوريم

در اين نشست يزدان‌بخش، نائب رئيس انجمن قطعه‌سازان با بيان اينکه جمع‌بندي نشست ديروز به وزير صنعت ارائه خواهد شد، گفت: بحث‌هاي مطرح شده در مورد قيمت‌گذاري خودرو باعث شد تا جلساتي با شوراي رقابت داشته باشيم.

وي با انتقاد از اظهارنظر برخي اعضاي اين شورا براي کاهش قيمت خودرو، گفت: اگر قيمت خودرو کاهش يابد، قطعه‌سازان نمي توانند به توليد کمي که در حال حاضر دارند، ادامه دهند زيرا قيمت‌ها بيش از اين، قابل کاهش نيستند.

وي با اشاره به برخي کنايه‌ها در مورد فروش کيلويي خودرو، گفت: اين بحث‌ به يک شوخي تبديل شده به طوري که بعضي مي‌گويند در پرايد کيلويي 18 هزار توماني، پسته کيلويي 70 هزار توماني مي‌خوريم!

يزدان بخش ادامه داد: اگر قيمت خودرو کاهش يابد اين فشار به قطعه‌سازان وارد خواهد شد و بايد گفت که پايان ارديبهشت ماه پايان عمر صنعت قطعه‌سازي است.

پيش‌بيني درآمد 2 هزار ميلياردي دولت از محل واردات خودرو

عضو انجمن قطعه‌سازان نيز در اين نشست با بيان اينکه شوراي رقابت حق قيمت‌گذاري ندارد، گفت: اين شورا فقط مي‌تواند روش قيمت‌گذاري را تعيين کند. به همين دليل اگر اعضاي شورا بگويند که قيمت خودرو بايد کاهش يابد، حرف آن ها بي‌اساس، غيرمنطقي و خارج از وظايفشان است.

محمدرضا نجفي‌منش با بيان اينکه در حال حاضر توليد مس، آلومينيوم و فولاد تنها توسط يک يا دو و يا سه توليدکننده در داخل صورت مي‌گيرد، گفت: قيمت‌گذاري خودرو توسط دولت در حالي صورت مي‌گيرد که خودرو يک توليد انحصاري محسوب مي‌شود اما به انحصاري بودن توليد مواد اوليه اين صنعت توجهي نمي‌شود.

نجفي منش با بيان اينکه قيمت‌گذاري در بورس، تعيين نرخ ارز، بهره بانکي و قيمت خودرو توسط وزارت اقتصاد انجام مي‌شود، اظهار داشت: در اين شرايط، توليدکننده بايد جوابگوي عملکرد اين وزارتخانه باشد.

وي با اشاره به پيش‌بيني درآمد 2 هزار ميليارد توماني دولت از محل واردات خودرو در سال جاري، گفت: اين رقم در سال‌هاي گذشته کمتر از هزار ميليارد تومان بوده است و مفهوم اين مسئله آن است که واردات خودرو بايد افزايش يابد.

پرايد، کيلويي 19 هزار و 800 تومان

رضا رضايي، عضو هيأت مديره انجمن قطعه‌سازان نيز در اين نشست با بيان اينکه قيمت برخي کالاها افزايش زيادي را داشته است، گفت: محاسبات نشان مي‌دهد که قيمت هر کيلو پرايد، 19 هزار و 800 تومان است در حالي که قيمت هر کيلو پيچ‌گوشتي کيلويي 50 هزار تومان است. وي با انتقاد از عملکرد برخي مديران خودروساز، گفت: مديران عامل شرکت‌هاي خودروساز به ميزشان چسبيده‌اند و هر موضوعي که به آن ها تحميل شود، را قبول مي‌کنند.

کاهش 30 درصدي قيمت خودرو به شوراي رقابت تکليف شده است

در اين نشست مولايي، عضو انجمن قطعه‌سازان نيز با بيان اينکه در سال 90 قيمت پرايد 10 ميليون تومان بود، گفت: در آن زمان قيمت مواد اوليه توليد اين خودرو حدود 3 ميليون تومان بود که با در نظر گرفتن افزايش 3 برابري نرخ ارز، حال بايد قيمت مواد اوليه به 9 ميليون تومان برسد و به اين ترتيب قيمت پرايد بايد حدود 17 ميليون تومان محاسبه شود. وي ادامه داد: چرا اعضاي شوراي رقابت پيش از برگزاري جلسه کارشناسي، از کاهش 30 درصدي قيمت خودرو صحبت مي‌کنند، اين نشان مي‌دهد که به اين شورا دستور داده شده تا قيمت خودرو را
30 درصد کاهش دهد.

رايزني براي واردات 100 هزار خودروي چيني

کاوه يکي ديگر از اعضاي انجمن قطعه‌سازان در اين نشست با بيان اينکه شوراي اسلامي تهران به دنبال دريافت مجوز براي واردات
100 هزار دستگاه خودروي چيني است، گفت: در زماني که بحث حمايت از توليد داخلي و حماسه اقتصادي مطرح است واردات خودروي چيني چه توجيهي مي‌تواند داشته باشد.

نظرات بینندگان