کد خبر: ۳۸۶۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

داستان تاخیر پرواز هواپیمایی آسمان به شیوه جدید!

بعد از سال‌ها که تاخیر پرواز، بسیاری از شهروندانی که قصد استفاده از هواپیما را داشتند مجبور به انجام برنامه‌ریزی‌های مدیریت شده در زمان‌ وقوع حوادث غیرمترقبه! کرده بود، بالاخره تاخیرها به حداقل رسید اما معضل جدیدی، مهر تاخیر را بر پرونده برخی پروازهای داخلی ایران حک کرد!
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، همراه شدن با یک پرواز شرکت هواپیمایی آسمان و 95 مسافر این پرواز که با تاخیر، از تهران به شیراز رسیدند! حکایت جالبی است از آنچه هنوز جایگاهش در پروازها خالی احساس می‌شود، این مهم چیزی نیست جز " مدیریت مطلوب" و احترام به حقوق و وقت دیگران.

با اطمینان از داشتن بلیط بازگشت و این‌که به‌موقع به خانه خواهم رسید، یک‌ساعت زودتر به مهرآباد می‌روم، درحالی که بارها وجود بلیط در کیفم، ساعت پرواز، شماره و تاریخ آن را مرور کرده‌ام تا از هر اشتباهی پیشگیری شده باشد، نفسی به راحتی می‌کشم و تا زمان اعلام پرواز آدم‌ها را تماشاگر می‌شوم.

سرساعت و با قرار گرفتن در صف همسفرهایم، کارت پرواز را دریافت کرده و به سمت سالن خروجی پرواز حرکت می‌کنیم،‌ عبور از گیت‌های بازرسی، آسان‌تر شده و ماموران با برخوردی خوب، عصری خوش‌آیند و پروازی مطلوب را نوید می‌دهند، لبخندها رد و بدل می‌شود تا داخل اتوبوس، و آن گاه استنشاق حدود 10 دقیقه دود غلیظ اگزوز اتوبوس‌هایی که نمی‌دانم چرا مجبورند در تمام مدت توقف هم روشن بمانند. گویا قرار است تمام مسافران (95 نفر) با یک اتوبوس به سمت هواپیما نقل مکان کنند.

هنوز دقایقی از جاگیر شدنم در صندلی خراب ردیف 12 نگذشته که پچ پچی بین مهمانداران در می‌گیرد و هرکدام از آنان یکبار تعداد مسافران را شمارش می‌کنند، یک، دو، سه، چهار، پنج...... نود و سه، نود و چهار، نود و پنج. .....

کسی به مسافران حرفی نمی‌زند، مدام می‌روند،‌ می‌آیند و هواپیما از جایش حرکت نمی‌کند، قبل از آن که کسی سئوالی بکند، سرمهمان‌دار از مسافران درخواست می‌کند که کارت‌های پرواز خود را به همکاران او بدهند، اما کارت پرواز اصلی‌ترین مدرک هویتی و سند اثبات کننده حقوق مسافر، در هر پرواز به‌شمار می‌رود، باید تا پایان پرواز، نزد مسافر بماند، مهماندار اعلام می‌کند که کارت‌ها پس از شمارش، مجددا بازگردانده خواهد شد که البته نمی‌شود.

طاقت‌ها بعد از نیم‌ساعت طاق می‌شود و یکی می‌پرسد: چه اتفاقی افتاده؟ مسافر مشکوکی دارید؟ پیش‌بینی حادثه‌ای شده است؟ و در این میان حال و احوال چندین گردشگر ایتالیایی که مدام از راهنمایشان دلیل حرکت نکردن و رفتارهای مهمانداران را جویا می‌شوند، دیدنی‌تر است، و من مدام گردشگران را می‌نگرم که چهره‌هایشان متعجب است و راهنما عاجز از توضیح موضوع برای آنان!!

اعتراض مسافران شروع می‌شود و آغاز کننده آن پیرمردی است که کارت پروازش را لابلای سایر کاغذها و مدارکش گذاشته و قدری طول می‌کشد تا آن را بیابد و این در حالیست که سوالات آقای مهماندار که گویا قدری هم مشکوک شده، عصبانیت پیرمرد را به دنبال داشته، به گونه‌ای که این پرس و جو را اهانت تلقی کرده و ضمن تحویل کارت پرواز خود با لهجه شیرین لری حسابی از خجالت مهماندار مودب و عذرخواه درمی‌آید. غرو لندش تا شیراز هم ادامه داشت.

سرانجام مشخص می‌شود که در تعداد کسانی که کارت پرواز گرفته‌ و سوار هواپیما شده‌اندف مغایرت وجود دارد، ترافیک آسمان در فرودگاه مهرآباد مدعی تعدادی مسافر است، ولی مسافران حاضر در هواپیما یک نفر بیشترند!! یک کارت پرواز اضافه، با بلیط یا بدون بلیط، علت چیست؟ مگر امکان‌دارد، همه کارها را رایانه انجام می‌دهد، این دیگر چه قصه‌ای است؟

کار به سامان نمی‌رسد، مجموعه حاضر در فرودگاه حرف خود را می‌زنند و خدمه پرواز مستند به کارت‌ها و تعداد مسافران حرف خود را. هواپیما تعداد صندلی مشخصی دارد،‌ نمی‌توان کسی را روی بوفه سوار کرد، پرواز اصولی دارد،‌ وزن، اضافه بار و ...

هرچند من برای اولین بار شاهد این نابسامانی بودم اما بسیاری از همسفرانم شاهد تکرار دقیق همین ماجرا در پروازهای مشابه از مهرآباد به شیراز بوده‌اند، حتی یکی دو نفر از م

همانداران هم تلویحا وقوع و تکرارچنین معضلی را،‌ تایید و از آن ابراز تاسف می‌کردند.

یکی از مسافران نیز ادعا می کرد چندین بار این مشکل را تجربه کرده است و این‌که در دفعه قبل ساعتی بعد از بروز همین مشکل،‌ خلبان از مسافران درخواست ‌کرد هواپیما را ترک کرده و برای حل مشکل به سالن ترانزیت برگردند که پس از پیاده شدن و بازگشت، در آستانه درب سالن ترانزیت مشکل حل شده است.

و من هم‌چنان به گردشگرانی نگاه می‌کنم که بالاخره راهنما برایشان توضیح داده که مشکل کجاست.!!

اگرچه مسافران این پرواز راس ساعت 6 و 15 دقیقه انجام نشد، اما خدمه برای آن‌که مسافران هرچند با تاخیر، به کارشان برسند صندلی خود را تقدیم مسافر اضافی کردند و بالاخره هواپیما پرید و خلبان تا شیراز بارها عذرخواهی و مسافران را شرمنده کرد تا خاطره این پرواز در ذهن من و بسیاری دیگر حک شود.

به گزارش ایسنا، هواپیمایی آسمان طی ماه‌های اخیر شاهد تغییراتی در سطوح مدیریتی بوده است، تغییراتی که مدیر عامل آسمان، تلاشی برای کیفیت‌بخشی به خدمات، عنوان کرده است، کاش این‌گونه باشد...


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
0
شرکت هواپیمایی آسمان همیشه تاخیر داارد علت چیست