کد خبر: ۴۷۹۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۲
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ سه‌شنبه 12 آذر

خوشحالی دیپلماتیک «افسانه» از آزادی کویتی هتاک به شیرازی‌ها و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای به سبک «سبحان»!

«افسانه» برای این که دیپلماسی ظریف «ظریف» را به رخ بکشد و کنایه ای هم به سیاست خارجی احمدی نژاد بزند، تیتر یک خود را به آزادی شهروند کویتی از زندان شیراز اختصاص داده است.

روزنامه‌های استان فارس اگرچه چندان زیاد نیستند اما خوب یا بد؛ خیلی‌ها همه همین‌ها را هم نمی‌شناسند. و این در حالی است که برخی از آن‌ها کم یا زیاد، حرف‌های حساب دارند و برخی هم باز، کم یا زیاد، حرف‌های بی‌حساب دارند! شیرازه سعی می‌کند در قالب «سالاد مطبوعاتی شیرازه» به بررسی روزانه این روزنامه‌ها بپردازد. مطمئنا برای این‌که این «سالاد» همه روزه شود، همراهی شما مخاطبان عزیز برای شیرازه یک شرط است، شرطی که تا الان برای ما محقق شده و امید داریم از این به بعد هم ...

به گزارش شیرازه قبل از این که روزنامه امروز را با هم ورق بزنیم لازم است همگی به این سوال بیندیشیم؛ «چرا برخی روزنامه هایی که فقط در فارس منتشر و توزیع می شوند، به جای ارائه گزارش های دقیق از مشکلات مردم و استان، از X صفحه فقط دو صفحه را به استان فارس اختصاص می دهند؟»

«عصر مردم» سرمقاله امروز خود را به عدم اعتدال مردم ایران اختصاص داده است! نویسنده با ذکر آمارهایی از حوزه های گوناگون سعی دارد تا افراط و تفریط بر زندگی ایرانیان را نشان دهد. عسلی اما در نهایت نتیجه گرفته است: «هر چند دولت روحانی با شعار اعتدال به میان آمده اما چون مردم به این شعار رای داده اند، مسئولیت محقق ساختن آن بر دوش تمامی ارکان و مولفه های اثرگذار در مدیریت کشور است». این روزنامه در حالی که دیروز برخی روزنامه ها از کاهش قیمت مسکن در شیراز گفته بودند، با بازنشر گزارش یکی از خبرگزاری های کم رونق، تیتر زده است؛ «اجاره هایی که بی حساب افزایش می یابند».

اما «افسانه» برای این که دیپلماسی ظریف «ظریف» را به رخ بکشد و کنایه ای هم به سیاست خارجی احمدی نژاد بزند، تیتر یک خود را به آزادی شهروند کویتی از زندان شیراز اختصاص داده است. ماجرای دستگیری «عادل الحوال» این گونه بوده که او چند هفته قبل برای درمان بیماری خود به شیراز سفر می کند. کارمند هتل محل اقامت او به دلیل تقاضای دیگر مسافران ساکن در آن جا از او می خواهد که صدای بلند پخش قرآن را کم کند که جناب عادل عصبانی می شود و به مردم و مسئولان ایران توهین و آنها را کافر می خواند! لازم به ذکر است که چند سال قبل هم یکی از یادداشت نویس های روزنامه عربستانی الشرق الاوسط وقتی به شیراز آمده بود، بعدها نوشت که شیرازی ها فقط مفاتیح دارند و دیوان حافظ و خبری از قرآن در شیراز نیست لذا شیرازی ها قرآن نمی خوانند! امید است تا چندی دیگر از اقدامات مثبت اعراب خلیج فارس در آزاد کردن برخی زندانیان بی گناه ایرانی در کشورهای شان هم تیتری در تائید دیپلماسی ظریف «ظریف» ببینیم.

«نیم نگاه» امروز تیتر یک خود را این گونه طولانی زد؛ «در قانون نظام صنفی جدید محکومیت واحدهای صنفی متخلف تا 8 برابر افزایش می یابد» تا نشان دهد که کار روزنامه نگاری چندان کار سختی نیست و اساسا هنر محسوب نمی شود! و جالب این که گزارش این تیتر در صفحه آخر و به صورت رنگی منتشر شده است.

«هر شبانه روز 23 زوج در فارس جدا می شوند» تیتر «خبر جنوب» برای اظهارات مدیرکل ثبت احوال فارس است. اما این روزنامه به بررسی صدای مهیبی که مردم فسا را ترساند نیز پرداخته و در گفتگو با فرماندار فسا، آن را ناشی از شکستن دیوار صوتی معرفی کرده است. گزارش اختصاصی این روزنامه نیز به مناسبت روز جهانی معلولین به بررسی مشکلات آن ها اختصاص یافته است.

اما «سبحان» تیتر یک خود را به موضوعی که چندان مخاطب پسند نیست، اختصاص داده؛ «بن خرید سهام جایگزین یارانه نقدی برای برخی دهک ها». در صفحه استانی این روزنامه اخباری مانند سایر روزنامه ها وجود دارد اما به نظر می رسد تحریریه آن در گزینش اخبار کشوری در حوزه های گوناگون کمی به «روزنامه صبح ایران» بودن خود زیادی بها داده اند. بر همین اساس یک خبر در صفحه ورزشی روزنامه استانی «سبحان» بسیار قابل تامل است: «مراسم گرامی داشت روز بسیج و اختتامیه مسابقات فوتسال بین کارکنان شرکت گاز استان مرکزی برگزار شد»!

امروز، مصوبات و حاشیه های جلسه شورای شهر شیراز، اظهارات آیت الله ایمانی در دیدار با رئیس دیوان محاسبات کشور، آموزش پیشگیری از اعتیاد به کارمندان دولت در فارس و ... از محورهای مشترک روزنامه های استان بود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اصلاح طلب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲
0
این که بالاخره سراغ سبحان هم رفتید خوبه.
فکر نمی کردم اینقدر منصفانه و البته تند و تیز از سبحان بنویسید.
امیدوارم کردید