کد خبر: ۴۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۲
امام جمعه موقت شیراز:

اگر قدرت سیاسی به دست شیعیان بیفتد جایی برای آمریکا و اسرائیل وجود نخواهد داشت

آل‌بویه اولین کسانی بودند که 10 روز اول محرم را به عنوان روزهای عزای جهان اسلام اعلام کردند و طبل و سنج و ... هم از آن‌ها به ما رسیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، برش نخستین قطعه ساخت مضجع مطهر حضرت مسلم‌بن عقیل(ع) امروز طی مراسمی در کارگاه ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در شیراز انجام شد.

در این مراسم امام جمعه موقت شیراز با تصریح اینکه ایرانی‌ها نقش مهمی در تمدن‌سازی داشته‌اند،‌ گفت: اسلام استعدادهای دانشمندان و بزرگان ایرانی را شکوفا کرد و آن‌ها را از یوغ ساسانیان نجات داد.

حجت‌الاسلام سید ابوفاضل رضوی اردکانی با بیان اینکه مختار اولین کسی بود که روی قبور شهدای کربلا حرم ساخت، اظهار کرد: هارون الرشید در قرن دوم هجری این حرم را تخریب کرد اما در طول تاریخ هرگاه حرم‌های مطهر تخریب می‌شدند، ایرانی‌ها آن را بهتر از قبل بازسازی کردند و مهم‌ترین نهضت بازسازی شیعه با قدرت رسیدن آل بویه در قرن پنجم هجری قمری آغاز شد و پس از آن‌ها ایلخانی‌ها و صفویه هم در بازسازی حرم‌های مقدس نقش داشتند.

وی ساخت حرم حضرت احمدبن موسی(ع)، سید علاءالدین حسین(ع) و علی‌بن حمزه(ع) را مربوط به دوران حکومت آل‌بویه دانست و گفت: آل‌بویه اولین کسانی بودند که 10 روز اول محرم را به عنوان روزهای عزای جهان اسلام اعلام کردند و طبل و سنج و ... هم از آن‌ها به ما رسیده است.

حجت‌الاسلام رضوی اردکانی با اشاره به تعداد زیاد شیعیان در کشورهای خاورمیانه، انقلاب اسلامی ایران را هدایتگر فعالیت‌های آنان عنوان کرد.

نویسنده کتاب «مختارنامه» اظهار داشت: دشمنان تشیع به ویژه آل سعود در عراق از جان گرفتن و قدرت یافتن این مکتب می‌ترسند چراکه اگر یک روز قدرت سیاسی به دست شیعیان بیفتد دیگر جایی برای آمریکا و اسرائیل وجود نخواهد داشت.

فارس مهد هنرپروری است

معاون امور عمرانی استانداری فارس هم در این مراسم گفت: شهر شیراز و استان فارس مهد هنر و هنرپروری است اما در گذر تاریخ و زمان این هنرها به نوعی مهجور شده است که در پرتو نور اهل بیت(ع) امروز کمال واقعی خود را پیدا کرده است.

محسن اردکانی خاطرنشان کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس، حلقه وصلی بین مردم این استان و اهل بیت(ع) شده و این وظیفه به خوبی انجام داده است.

وی اعلام کرد که درصدد هستیم زائرسرای دولت را در نجف و کربلا راه‌اندازی کنیم.

هنر فارس مورد قبول کشورهای اسلامی است

همچنین رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در این مراسم با بیان اینکه خادمین بازسازی در استان فارس افتخاراتی را به عنوان سندهای تاریخی و ماندگار از خودشان بر جا گذاشته‌اند، گفت:‌ درب‌های مختلف حرم‌های مطهر در عراق عمدتاً توسط هنرمندان گره‌چین و درودگر شهرستان‌های استان فارس ساخته شده است.

جابر مهدی‌یار افزود: هنر فارس به طور جد مورد قبول کشورهای اسلامی مانند عراق واقع شده که به همین دلیل پروژه‌های بزرگی در عراق در حال انجام است و در حال حاضر شش صندوق چوب ساج آماده برای ارسال به حرم‌های مطهر در عراق است.

مهدی‌یار تصریح کرد: ساخت صحن و سرای حضرت فاطمه(س) در نجف با هفت هزار هکتار زمین و 200 هزار متر مربع زیربنا از افتخارات شیعه به شمار می‌آید که استان فارس متولی ساخت این صحن است.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه امروز شیعه در بحث بازسازی حرم‌های مطهر در عراق می‌درخشد، ارتفاع‌دهی گنبد مطهر امام حسین(ع) تا 7 ونیم متر و طرح توسعه حرم آن حضرت را از دیگر اقدامات ستاد بازسازی استان فارس برشمرد و گفت: در کاظمین و سامرا صحن و سراها و امکانات جدیدی ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: حرکتی در شیراز انجام و خواسته شد که برای احمد بن موسی(ع) کار کنیم که حدود 60 درب و پنجره به شکل گره‌چینی و درودگری امروز برای نصب در حرم آماده شده است.

مهدی‌یار با بیان اینکه آمادگی ورود به هر پروژه بازسازی را داریم، اظهار کرد: چهار کارگاه در استان‌های لرستان، خراسان رضوی، ایلام و بوشهر توسط هنرمندان استان فارس فعال شده و کار هنر قلم‌زنی و خاتم را انجام می‌دهند و در آینده‌ای نزیک به‌سمت مرقد سلمان فارسی می‌رویم و وضعیت مرقد صحابه پیامبر(ص) از رخوت خارج می‌شود.

گفتنی است بخش عظیم هزینه ساخت مضجع مطهر حضرت مسلم بن عقیل(ع) توسط مردم شهرستان لامرد اهدا شده است.

انتهای پیام/523/4

نظرات بینندگان