کد خبر: ۵۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
واکنش بازار به اجرای فاز دوم هدفمندی

آیا بازاری‌ها کالا احتکار می‌کنند تا گران شود؟

در حالی که رئیس شورای اصناف کشور احتکار کالا توسط اصناف را تکذیب می کند ولی خبرها نشان می دهد برخی کالاهای مصرفی در انبارهای بازار مانده است.
نه کسی می آید و نه کسی می رود، این است حال و روز امروز بازار لوازم خانگی. بازار لوازم خانگی که روزی برای خود برو و بیایی داشت و مردم برای خرید یک دست جهزیه تمام آن را زیر و رو می کردند. حالا اما، به قول فروشنده های منطقه امین حضور که مرکز فروش لوازم خانگی است، «قبل تر ها مردم برای تفریح و قدم زدن هم یک دوری در امین حضور میزدند ولی الان دیگر کسی برای قدم زدن هم نمی آید.» فروشگاه ها به ندرت به خود مشتری می بیند و تعدادی از آنها هم که گذری مشتری درشان را می زند، می گویند: «تا اطلاع ثانوی فروش نداریم». تا اطلاع ثانوی که به عقیده کارشناسان، بیشتر احتکار لوازم خانگی است. احتکار به دلیل رکود و انتظار برای اجرای فاز دوم هدفمند شدن یارانه ها و بالا رفتن قیمت ها.

به گزارش شیرازه به نقل از خبرآنلاین؛ همه منتظر اجرای فاز دوم بزرگترین سیاست اقتصادی کشور هستند. یکی برای اینکه مطمئن شود جزو دسته دریافت کنندگان یارانه قرار میگیرد یا نه. دیگری هم برای اینکه بداند بالاخره با اجرای فاز دوم، چقدر روی قیمت کالاها و خدمات می رود تا بتواند جنسش را گران تر بفروشد. البته همیشه گفته شده که «نمایندگی‌های کالاهای داخلی و محصولات خارجی موظفند به قیمت‌هایی که کارخانه به آنها اعلام کرده است، اجناس را به فروش برسانند و هر گونه افزایش قیمت غیر قانونی است.» اما در عمل همیشه اتفاقی که می افتد افزایش قیمت هاست. فروشنده می گوید که اگر اجناس را گران نفروشد، نمی تواند دیگر برای آن جایگزین بیاورد. به همین دلیل هم تا اجرای قانون و ثبات قیمت ها، آن ها ترجیح می دهد جنسی نفروشند تا حدالامکان جلوی ضرر خود در آینده را بگیرند. ضرری که چند وقت یکبار گریبان این بازار را می گیرد. یکبار مهرماه سال 91 بود که بعد از اجرای فاز اول قانون هدفمند سازی یارانه ها و افزایش قیمت دلار اتفاق افتاد و بار دیگر هم الان.

البته این نفروختن ها و احتکار کردن ها، علاوه بر دلیل انتظار برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه، ناشی از کاهش تولید هم بوده است. چرا که تولید انواع یخچال در طی دو سال گذشته به میزان 10 درصد کاهش یافته است. براساس گزارش‌های رسمی ازمنابع صنفی و خانه صنعت و معدن، در سال 91، 542 هزار دستگاه یخچال در کشور تولید شد که این میزان در سال 92 به 502 هزار دستگاه رسید یعنی کاهش 40 هزار دستگاه در طی یک سال. میزان تولید کولر آبی هم در شش ماهه نخست سال 90، 732 هزار دستگاه بوده و این حجم تولید در مدت مشابه سال 91، به 606 هزار دستگاه کاهش داشته و تولید تلویزیون هم در کشور با کاهش 5 درصدی نسبت به سال 91 مواجه بوده است. البته محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه کشوری تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم‌‌خانگی می گوید که کمبود نداریم. یعنی ما حتی می توانیم افزایش تولید داشته باشیم چرا که کارخانه های ما سه شیفت مشغول به کار نیستند. بخشی از آنها به دلیل هدفمند شدن یارانه ها و گرانی مواد اولیه ظرفیت تولید کارخانه هایشان را کم کرده اند. او معتقد است که بازار لوازم خانگی بیشتر از رکود در «کما» به سر می برد.

نظرات بینندگان