کد خبر: ۵۷۸۶۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۳
بازی کثیف برخی رسانه‌های داخلی شدت گرفت

همکاری حماس با داعش؛ از شایعه تا واقعیت/ آیا باید فلسطین را فدای اشتباهات حماس کنیم؟

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ تا چند روز دیگر، جمعه آخر ماه مبارک رمضان؛ «روز جهانی قدس» از راه می‌رسد. فلسطین اما این روزها یکی از سخت‌ترین شرایط خود را طی می‌کند. پس از این‌که در 22 خرداد، سه صهیونیست ناپدید شدند، رژیم صهیونیستی فشارهای خود به ساکنان نوار غزه و کرانه باختری را افزایش چشم‌گیری داد؛ از دستگیری‌ها گسترده تا بازرسی‌های خشن شبانه و حمله موشکی و ... که نقطه عطف این فشارها، زنده زنده سوزاندن محمد ابو خضیر نوجوان 16 ساله فلسطینی به دست چند شهرک‌نشین صهیونیست بود. این فشارها در حالی در آستانه روز قدس به فلسطینیان وارد می‌شود که یک حاشیه این روزها در ذهن برخی از ایرانیان نسبت به فلسطین برجسته شده و آن، اشتباهات حماس در خصوص بحران سوریه است. برخی به غلط، بخشی از حماس را همه حماس می‌دانند، حماس را تمام فلسطین می‌دانند و در نتیجه اشتباهات حماس را اشتباهات فلسطینیان می‌دانند. این تلقی کاملا غلط دستمایه برخی رسانه‌هایی شده است که همیشه با وحدت‌ستیزی، سعی داشته‌اند تا فلسطین را از اولویت‌های مسلمانان خارج سازند.

خالد مشعل، همه‌ی حماس نیست!

در خصوص بحران سوریه، حالا همه می‌دانند که بخشی از حماس به رهبری خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش، مواضع متفاوتی از ایران و حزب‌الله لبنان دارد. این را همه می‌دانند اما کمتر کسی است که بداند بخش دیگر حماس که غزه‌نشین‌اند و بیشتر از طیف خارج‌نشین این گروه هم‌چون مشعل، اهل جهاد و شهادت‌اند، همسو با ایران، بشار اسد و حزب‌الله هستند. این طیف به رهبری محمود الزهار، اگرچه نسبت به بحران سوریه موضع مشخصی دارند اما عدم مداخله در امور این کشور را برگزیده و همواره از نقش ایران در جبهه مقاومت تقدیر کرده‌اند. برای فهم میزان اختلاف این دو گروه در حماس، مثال زیر می‌تواند مفید باشد:

سایت رسمی حرکت مقاومت اسلامی (حماس) روز دوشنبه ۱۷ ژوئن 2013 بیانیه‌ای به نام «حول تطورات الاحداث فی سوریا» منتشر کرد که در آن از حزب‌الله خواسته شده بود تا نیروهای خود را از سوریه خارج کند و سلاح‌‌هایش را فقط برای مبارزه با دشمن صهیونیستی نگه دارد. جالب این‌که این بیانیه در شرایطی منتشر شد که موج گسترده‌ای از سوی قرضاوی، رسانه‌های منطقه و برخی کشورها علیه حزب‌الله ایجاد شده بود. در هر صورت، این بیانیه در سایت رسمی حماس منتشر شده بود و می‌توانست تبعات قابل‌توجهی داشته باشد. اما شاخه دیگر حماس که با مشعل بر سر سوریه اختلاف نظر داشت، خیلی سریع موازنه در مواضع این جنبش را برقرار گرد. الزهار یکی از اعضای ارشد حماس در غزه، در مصاحبه با سایت اطلاع رسانی «العهد» و هم‌چنین «المنار» گفت: این بیانیه در خارج از غزه منتشر شده است و حاکی از مواضع اصلی حماس در قبال بحران سوریه نیست. وی موضع حماس در قابل بحران سوریه را دوباره تکرار کرد: «حماس از ابتدای بحران سوریه موضع خود را در قبال بحران سوریه و دخالت نکردن در امور داخلی این کشور با هدف تمرکز بر ستیز با دشمن اصلی منطقه یعنی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است». الزهار هم‌چنین به روابط گرم حماس با حزب‌الله و ایران نیز اشاره کرد. علاوه بر او، جهاد اسلامی و گردان شهدای الاقصی وابسته به شاخه نظامی فتح هم، در حمایت از حزب‌الله و مخالفت با مواضع حماس موضع گرفتند.

آیا فلسطینی‌ها علیه بشار اسد می‌جنگند؟

مردم فلسطین به دلیل حضور کشور اشغال‌گر در سرزمین‌شان، از دیرباز بیشتر با مفاهیمی چون جهاد و شهادت آشنا شده‌اند. بر همین اساس، بعضا تندروی‌هایی در این زمینه دیده می‌شود تا جایی که برخی گروه‌های فلسطینی در سوریه علیه بشار اسد دست به سلاح برده‌‌اند. قطعا برخی از افراد همسو با حماس و یا عضو حماس نیز چنین کرده‌اند اما این بدان معنا نیست که موضع سازمانی و رسمی حماس، مداخله نظامی در بحران سوریه بوده باشد. حتی حضور یکی از اعضای حماس در ماجرای بمب‌گذاری‌ها در جنوب بیروت که باعث کشته شدن برخی افراد شیعه شد نیز بر همین منطق استوار است. قطعا بخشی از حماس با ایران بر سر سوریه اختلاف نظر اساسی دارد اما هیچ‌گاه حماس برای فعال کردن نیروهای نظامی خود علیه بشار اسد، اقدام نکرده است و اگر حضوری بوده، بر اساس انگیزه‌های فردی غیرسازمانی بوده است. از آن سو اما، گروه‌های فلسطینی به صورت رسمی در حمایت از بشار اسد با جبهه النصره جنگیده‌اند. در اردوگاه فلسطینی‌نشین یرموک، این اتفاق افتاد. جبهه آزادی بخش فلسطین به صورت رسمی دست به سلاح برده است تا از بشار اسد و مردم بی‌گناه سوریه حمایت کند.

آیا حماس با داعش متحد شده است؟

یکی از دیگر شبهاتی که باعث شده تا برخی رسانه‌های مغرض، در آستانه روز جهانی قدس، حماس را مورد هجمه قرار دهند تا اصل مساله فلسطین را تحت الشعاع قرار دهند، شایعه‌پراکنی در خصوص همسویی داعش و حماس است. این مساله طی روزهای گذشته توسط برخی رسانه‌های داخلی مطرح شد. یک رسانه مدعی شده که حماس از طریق اردن، به نیروهای داعش در عراق سلاح می‌دهد! این خبر اما خیلی سریع از سوی مسئول روابط خارجی حماس با قاطعیت تکذیب شد.(اینجا) اما سوال این است که چرا در آستانه روز قدس، برخی رسانه‌های معلوم الحال داخلی، دست به انتشار چنین اخبار کذبی می‌زنند؟

فلسطین اصل است نه حماس

سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از گروه‌های مسلحی است که به صورت مشخص با اسرائیل دست به مبارزه می‌زنند. این را رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مورد تاکید قرار داده است. اما این حمایت‌ها همه به دلیل آرمان مقدس رهایی قدس شریف از دست اشغال‌گران است و گرنه ایران بالذات عاشق هیچ گروهی نیست. در این میان اما برخی گروه‌ها به دلیل این‌که بیشتر در معرض رسانه‌ها بوده‌اند، نام‌شان به فلسطین گره خورده است. حماس این‌گونه است. همین مساله باعث شده است تا مخالفان آرمان فلسطین در داخل، با بهره‌گیری از اشتباهات بخشی از حماس در قبال بحران سوریه، با سوء‌استفاده از احساسات مردم، این اشتباهات را به غلط به کل حماس تعمیم داده و در نهایت مسئله فلسطین را در اذهان عمومی مردم ایران، کم‌رنگ سازند. این سناریوی کثیف حالا در آستانه روز جهانی قدس عملی شده است. اما چند روز دیگر، مردم ایران دوباره ثابت خواهند کرد که به خوبی توانایی تفکیک میان اشتباهات یک گروه با اصل مسئله فلسطین را خواهند داشت. انشاء‌الله.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳
0
هرچی بگی به اینها میخوره
ali
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳
1
مقام معظم رهبری فرمودن که سوریه خط مقدم ماست
فلسطینی ها غلط میکنن در سوریه دست به اسلحه میشن
جوان بیکار فقیر ایران
فلستین به طرفداری از سوریه دست به سلاح برده اقا هرچند ما مردم ایران شام شب نداریم برده که برده
بابک
Netherlands
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳
0
روزی را میبینم که اسرائیل با فلسطین متحد شده و به ایران حمله خواهند کرد سزای کسانی که شیعیان را قتل عام کردند همین است (حمایت ایران از کشتار شیعیان اذربایجان توسط ارمنستان)