کد خبر: ۶۷۲۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
ضرورت برخورد قاطع با «پول کثیف» ادعایی

مانور کثیف با رمز «پول کثیف»؛ ترکان وارد می‌شود

هرچقدر که وزیر کشور اصرار دارد که حرف‌هایش واقعی است، اما برخی از همین الان سناریوی فیلم «پول کثیف» را نوشته‌اند تا آن را در ایام انتخابات مجلس آینده اکران کنند.

شیـــرازه – سرویس سیاسی؛ «پول کثیف» را قبل از این‌که وزیر کشور دولت روحانی این‌گونه در رسانه‌ها مطرح کند، نام یک سریال و حتی قبل‌تر از آن نام یک فیلم سینمایی بود.

فیلم «پول کثیف»!

جواد افشار ده سال قبل سریالی 26 قسمتی با نام «پول کثیف» ساخت که در آن داریوش و شیوا زوج جوانی بودند که در ورطه ورشکستگی قرار داشتند. شیوا برای کمک مالی به کیانی که از اقوام شوهرش بود رو آورد و کم‌کم داریوش به‌واسطه کیانی وارد قاچاق کالا شد. این سریال به سفارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ساخته شده بود. (بیشتر بخوانید)

سال 1972 میلادی هم فیلم سینمایی «پول کثیف» به کارگردانی ژان پیر ملویل ساخته شد. این کار محصول مشترک فرانسه و ایتالیا بود. ماجرا از این قرار است که یک سرقت بانکی انجام می‌شود. بارپرس «دلون» طی عملیاتی موفق می‌شود سارقان را تک‌تک به دام بیاندازد. او در حین بررسی پرونده، به یک باند قاچاق مواد مخدر برمی‌خورد و ...

این‌ها البته فیلم‌اند؛ سوژه‌های‌شان احتمالا ردی در عالم واقع دارد اما فیلم‌‌‌هایی برای پند گرفتن و البته سرگرمی هستند.

این «پول کثیف» دیگر فیلم نیست!

اما ماجرای «پول کثیف» که وزیر کشور مطرح کرد، فیلم نیست. او می‌گوید عین واقعیت است. رحمانی فضلی چندی قبل در همایش تخصصی روسای پلیس مواد مخدر با بیان این‌که باید از ورود پول‌های کثیف به حوزه سیاست جلوگیری کنیم، گفت: «گردش مالی ناشی از مواد مخدر 3.2 بودجه کل عمرانی کشور است که اگر وارد حوزه سیاست شود، قدرت را آلوده می‌کند.»

فرمانده نیروی انتظامی بعد از این اظهار نظر رحمانی فضلی، گفت که اگرچه مستنداتی در این خصوص ندارد اما همیشه امکان تزریق برخی منابع مالی سوء به قدرت وجود دارد. با این وجود، اولین واکنش جدی به سخنان وزیر کشور، از آن رئیس مجلس بود. لاریجانی گفت: «اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده اعلام کنند؛ اینگونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد مگر مملکت قانون ندارد، اگر کسی از اینگونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود.» واکنش رحمانی فضلی به این واکنش لاریجانی، درخواست یک جلسه غیرعلنی یک ساعته در مجلس بود تا داستان را شرح دهد. و حالا سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خواستار حضور وزیر کشور در مجلس شده و پیشنهاد هم داده که جلسه علنی باشد تا مردم هم در جریان این موضوع قرار بگیرند چرا که مجری انتخابات، خود مردم هستند.

اگر وزیر کشور این‌گونه «پول کثیف» را مطرح نمی‌کرد، اگرچه به نظر مفیدتر می‌آمد، اما حالا که او اصرار دارد، این ماجرا باید با وسواس و ارائه مستندات کارشناسی و البته بدون جهت‌گیری جناحی و حتی قبیله‌ای در نهادهای مسئول بررسی شود.

ولی این «پول کثیف» فیلم است!

هرچقدر که رحمانی فضلی اصرار دارد که حرف‌هایش واقعی است، اما برخی از همین الان سناریوی فیلم «پول کثیف» را نوشته‌اند تا آن را در ایام انتخابات مجلس آینده اکران کنند. مشاور ارشد رئیس جمهور به نظر اولین پرده‌بردار این سناریو است.

اکبر ترکان که برخی از او به عنوان «ابو المشاغل» دولت یازدهم یاد می‌کنند، در گفتگویی با روزنامه دولتی «ایران» که البته تیتر نخست آن هم شده، اظهار داشته: «عده‌ای می‌خواهند در سال ۹۴ با پول‌های کثیف وارد بازی سیاسی شوند. ما سکوت نخواهیم کرد و سال ۹۴، سال افشای آنهاست.»

مانور کثیف با رمـــز پول کثیف!

سیاست، بازی پیچیده‌ای است. حالا هر چقدر هم که وزیر کشور اصولگرای دولت اعتدال (عمدتا اصلاحات) فریاد بزند که قصدش از برجسته کردن اصطلاح «پول کثیف»، وارد ساختن آن به بازی‌های سیاسی و انتخاباتی نبوده، جناب ترکان، راه خودش را می‌رود. او که تا کنون مرد حاشیه‌ساز دولت بوده، سوژه‌ بازی انتخاباتی‌اش را حالا پیدا کرده؛ آن‌قدر از «پول کثیف» می‌گوید که کثافت این پول کثیف، به حاشیه رفته و فقط درگیری‌های جناحی و انتخاباتی از آن به چشم آید.

وزیر کشور خودش این بازی را البته با ادعای واقعی بودن، راه انداخته و خودش هم باید آن را جمع کند. او باید هر چه سریع‌تر و بدون هرگونه سیاسی‌کاری، ملاحظه‌کاری و سو گیری جناحی، عمق و سطح اثرگذاری «پول کثیف» در انتخابات را از طریق راهکارهای قانونی مشخص سازد تا امثال ترکان، فرصت مانور کثیف سیاسی بر گرد این «پول کثیف» را نداشته باشند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳
0
این واژه پول کثیف از سوی رحمانی فضلی اصولگرا که وزیر کشور هم هستند رایج شد.
ناشناس
اتاق فکرش چه کسانی هستند؟
اصولتراش
آخه رحمانی فضلی خودی است بقیه نخودی هم نیستند!!!!!!!!!!!!!!!!!