کد خبر: ۶۸۰۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
توصیه ای مشفقانه با ملت و دولت

این خوش خیالی کار دست دولت می دهد!

حتی برخی گزارش‌های میدانی حاکی از این است که برخی مشتاقانه اخبار بازار را پیگیری می‌کنند بلکه بشنوند که همه چیز ارزان شده است!

شیـــرازه – سرویس سیاسی: از ساعات پایانی روز پنج‌شنبه، وقتی مردم از سیزده بدر خود بازگشته بودند، یک خوش‌خیالی به صورت گسترده در فضای مجازی دامن زده شد مبنی بر این‌که تحریم‌ها به‌زودی لغو می‌شود. حتی برخی گزارش‌های میدانی حاکی از این است که برخی مشتاقانه اخبار بازار را پیگیری می‌کنند بلکه بشنوند که همه چیز ارزان شده است! کار آن‌قدر بیخ پیدا کرده که رئیس بازار بورس صریحا به مردم توصیه کرده که با مطالعه وارد این بازار شده و منتظر اتفاقات عجیب و غریب در بورس نباشند.

اگرچه هرچقدر که زمان می‌گذرد و زوایای مبهم بیانیه لوزان بیشتر آشکار شده و مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان قرار می‌گیرد، این فضای توهم‌زده کم‌رنگ‌تر می‌شود اما وجود چنین توهمی در میان برخی از مردم، امری قطعی است. آن‌ها بی‌آن‌که کم‌ترین اطلاعاتی از جزئیات بیانیه لوزان داشته باشند، منتظر افت قیمت‌ها هستند.

این خوش خیالی کار دست دولت می دهد!

این فضای توهمی، تبعات سنگینی در پی خواهد داشت و از قضا ابتدا هم دامن‌گیر خود دولت می‌شود. در صورتی که انتظارات گسترده برخی از مردم از این بیانیه مقدماتی عملی نگردد و آن‌‌ها کاهش قیمت‌ها را به صورت عینی احساس نکنند، اول از همه به وعده و وعیدهای دولتی‌ها شک خواهند کرد. حساسیت ماجرا زمانی بیشتر می‌شود که امکان ناکامی مذاکرات هسته‌ای هم‌چنان یک گزینه محتمل است. حتی اگر مذاکرات به نتیجه هم برسد و طرف غربی وعده لغو تحریم‌ها را عملی هم سازد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که این وعده‌ها به درستی محقق شود. عهدشکنی آمریکا در طول دهه‌های اخیر امری ثابت شده است. طرف آمریکایی از همین حالا تفسیری متفاوت از بیانیه لوزان را منتشر کرده؛ تفسیری که برخی معتقدند می‌تواند استراتژی مذاکراتی این کشور طی سه‌ ماه آینده باشد. در صورت صحت این مساله، نه تنها تحریم‌ها به صورت اساسی لغو نخواهد شد بلکه دستاوردهای هسته‌ای ایران نیز از میان خواهد رفت. اگرچه طرف ایرانی می‌گوید که همه چیز بازگشت‌پذیر خواهد بود اما، اعتماد مردم امری نیست که به سادگی نسبت به یک مساله بازسازی شود.

تا کنون، برخی مقامات ارشد دولتی گفته‌اند که تحریم‌ها از روز اجرای توافق لغو خواهد شد. با فرض این‌که توافقی صورت بگیرد و در خصوص لغو تحریم‌ها از سوی 1+5 نیز شفافیت وجود داشته باشد، این جمله صحیح خواهد بود. اما هم‌چنان رویکردی که برهم‌زننده توهم برخی از افراد جامعه باشد، در دولت دیده نمی‌شود. به عبارت دیگر دولت برای این‌که برخی از مردم نگاه واقع‌بینانه‌ای به مذاکرات پیدا کنند، جدیتی از خود نشان نمی‌دهد و تا حدی با این عدم جدیت، موجب شده تا «توهم از میان رفتن تحریم‌ها از همین حالا» در برخی افراد تقویت شود. اگرچه می‌توان تحلیل بدبینانه‌ و غیرهمدلانه‌ای از این رویکرد دولت داشت اما دولت باید این توصیه خیرخواهانه را بپذیرد که وجود این توهم در میان برخی افراد، در آینده کار دست خودش خواهد داد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
0
از 5+1 خيري به ما نميرسه مطمئن باشيد.دشمن دشمنيش رو مي كنه و بعضي از ماها هم خوش خيالي مي كنيم الكي