کد خبر: ۶۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
احمدرضا دستغیب در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

کارشکنی برخی نهادهای پاکستان در همکاری با ایران/ اقدام تروریستی بدون پاسخ نخواهد ماند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بر پاسخ به اقدام اشرار در به شهادت رساندن ماموران نیروی انتظامی تاکید کرد.
شیرازه: به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما، سیداحمد رضا دستغیب، با تاکید بر عملیاتی کردن هر چه سریعتر مفاد توافق نامه بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان گفت: در روزهای آینده یک هیئت عالی رتبه امنیتی برای عملیاتی شدن توافقنامه به پاکستان سفر خواهد کرد.

برخی نهادها در پاکستان کارشکنی می کنند

وی افزود: پلیس پاکستان همکاری خوبی دارد ولی برخی نهادها در آن کشور، کارشکنی می کنند البته جمهوری اسلامی ایران متناسب با موافقت نامه آمادگی کامل برای اقدام مشترک علیه تروریست ها و برقرار کردن امنیت را دارد.

دستغیب با بیان اینکه این امر به معنی ورود ما به کشور همسایه نیست تصریح کرد: ما تمامیت ارضی پاکستان را به رسمیت می شناسیم.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس یک صد و سی و دوم بین المجالس گفت: مهمترین دستور قطعنامه بین المجالس در مورد تروریسم بود و در آن به گروههای تروریستی منطقه از جمله جیش العدل هم اشاره شد.

دستغیب تصریح کرد: کارهای این گروهک ها آنقدر زشت بوده که اجماع بین المللی علیه آنها گرفته است از این رو بیانیه های مکرر و قطعنامه ها و اقدام های مشترک، محدودیت های فراوانی برای آنها ایجاد می کند.

وی با اشاره به مرز طولانی بین ایران و پاکستان گفت: اقدامات و تقویت های انجام شده در مرز قابل مقایسه با گذشته نیست البته موضوع این گونه حوادث صرفا مرتبط با نیروی انتظامی نیست بلکه دیگر نهادهای مرتبط باید درگیر آن شوند از این رو اتفاقی که هفته آینده روی خواهد داد یعنی سفر هیئت عالی رتبه به پاکستان انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: درباره استفاده از فناوری های جدید هم اقداماتی صورت گرفته و در بودجه سال 94 هم پیش بینی هایی انجام شده است.

وی تصریح کرد: خود مرز نشینان هم باید قدری در این مسئله ورود کنند البته این گونه اقدامات مورد حمایت گروه ها و جریانهای خاصی نیست و آنها هم درباره به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد.

دستغیب در پایان گفت: این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند.

تشریح جزئیات حادثه تروریستی 

در این گفتگو، سردار سرتیپ منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی نیز درباره جزئیات شهادت ماموران مرزبانی استان سیستان و بلوچستان گفت: در هنگ مرزی نگور و در صفر مرزی در پی حمله اشرار مسلح از داخل پاکستان و فاصله 30 متری این ماموران هدف قرار گرفتند.

وی افزود: پیرو آن اشرار به پاکستان گریختند و بلافاصله به دستور فرمانده نیروی انتظامی هیئتی برای بررسی موضوع و تذکر به مرزبانان طرف مقابل اعزام شد.

منتظر المهدی تصریح کرد: دولت پاکستان باید مسئولیت خود را بپذیرد و به تعهد خود عمل کند.

وی گفت: در این حادثه 3 تن از مرزبانان رسمی و پایور و 5 نفر هم سرباز وظیفه بودند.

حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه هم در گفتگوی تلفنی این برنامه گفت: ما یکی از محکم ترین موافقت نامه امنیتی و همکاری در استرداد مجرمان را داریم که به تصویب مجلس های دو طرف رسیده است که هیچ خلاء قانونی ندارد.

وی افزود: هر اقدامی که در مرز یک کشور روی دهد از نظر حقوق بین الملل کل آن دولت مسئولیت دارد.

قشقاوی گفت: هفته آینده هم دو جلسه مهم کمیسیون امنیتی و کنسولی با پاکستان داریم.

وی عمل تروریستی را شدیدترین عمل مجرمانه خواند و تصریح کرد: مشکل در اجراست و انتظار ماست که موافقت نامه ها و قانون اجرا شود چرا که امنیت در مرز مشترک است.

دکتر شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ده سال است که عزیزان ما از طریق مرزهای پاکستان به شهادت می رسند و با وجود رفت و آمدهای زیاد مسئولان دولتی و قول های زیاد داده شده هنوز اتفاقی نیافتاده است، حتی عذرخواهی هم نکردند.

وی افزود: علت، نظام اطلاعاتی پاکستان و بسیاری از سران ارتش پاکستان هستند که تفکر تکفیری دارند؛ الان هم عربستان و امریکا و انگلیس سرمایه گذاری کرده اند و فکر می کنند که از  راه شرق کشور مشکل تفرقه قومیتی ایجاد کنند که تا کنون موفق نبوده اند.

شهریاری تصریح کرد: ما بیش از 3 هزارشهید داشتیم که بیشتر آنها هم از نیروی انتظامی بوده است.

وی افزود: راه حل این موضوع مقابله به مثل است چرا که توافق نامه و مانند آن تاثیری نخواهد داشت.
دانلود برنامه گفتگوی ویژه خبری


نظرات بینندگان