کد خبر: ۶۹۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
نماینده سابق فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند:

طرح استانی شدن انتخابات مجلس نواقص بسیار زیادی دارد/ نمایندگان برای بررسی طرح همه جوانب را در نظر بگیرند

سید یونس موسوی گفت: انتخابات فعلی نواقصی دارد که باید بجای پاک کردن صورت مسئله به بر طرف کردن این نواقص بپردازیم.
طرح استانی شدن انتخابات مجلس نواقص بسیار زیادی دارد/ نمایندگان برای بررسی طرح همه جوانب را در نظر بگیرندشیرازه: سید یونس موسوی نماینده سابق مردم شهرستان های قیروکارزین، فیروزآباد و فراشبند در مجلس شوراس اسلامی در گفتگو با پرگون در خصوص طرح استانی شدن مجلس گفت: انتخابات فعلی نواقصی دارد که باید بجای پاک کردن صورت مسئله به بر طرف کردن این نواقص بپردازیم و محسنات موجود را نیز مجددا به تصویب برسانیم.

وی با انتقاد از طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصریح کرد: این طرح آسیب های فراوانی دارد که یکی از مهمترین آنها بحث مالی تبلیغات برای کاندیداهاست که دو راه را در جلوی آنها قرار می دهد؛ یکی متصل شدن به صاحبان قدرت و ثروت که همین موضوع چالش‌های فراوانی را برای مجلس ایجاد خواهد کرد و دیگری عدم تبلیغات وسیع که در این صورت نیز کاندیداها نخواهند توانست آنطور که باید به تبلیغات و تشریح برنامه های خود بپردازند. موسوی ادامه داد: یکی دیگر از چالش های دوران تبلیغات زمان است که در استان های پهناوری همچون فارس و غیره قطعا طی یک هفته حتی برای تبلیغ و سخنرانی در نیمی از شهرستان های استان نیز کفایت نمی کند.

این نماینده پیشین مجلس در بخش دیگری از گفتگوی خود با پرگون به این نکته اشاره کرد که اگر نمایندگی را وکالت در نظر بگیریم و نماینده یک شهر را وکیل مردم یک شهر در مجلس بدانیم، حال سئوال این است که آیا مردم دیگر شهرها می‌توانند برای مردم یک شهر، وکیل انتخاب کنند؟ موسوی ادامه داد: از مهم ترین نکات دیگر، حق قانونی کاندیداها برای نظارت بر انتخابات در تمامی حوزه هایی است که در شمارش آراء آن ها مهم است. عملا با استانی شدن انتخابات، امکان نظارت برای کاندیداها بر همه حوزه‌ها وجود ندارد و این حق از کاندیداها گرفته می‌شود. هنگامی که امکان نظارت بر انتخابات در تمامی حوزه‌ها وجود ندارد، خصوصا در انتخابات مجلس که رنگ و بوی منطقه‌ای هم دارد، احتمال تشکیک در نتایج انتخابات و مشکلات پس از انتخابات، به راحتی قابل تصور است.

وی افزود:  در شرایط کنونی ما احزاب فعال در کشور نداریم، اجرای این طرح موجب می‌شود که مردم نامزدهای استان خود را به هیچ وجه نشناسند. موسوی گفت: باید ابتدا احزاب در جامعه جا بیفتد و سپس با برنامه ریزی های بلند مدت به سمت حزبی کردن انتخابات پیش رویم. وی ابراز داشت:  اگر به سمتی برویم که نظام انتخاباتی کشور را از قالب شخصی، قومی و قبیله ای در بیاوریم و به سمت حزبی و ائتلافی شده برویم حتما به نفع کشور خواهد بود.

نماینده اسبق مردم شهرستان های قیروکارزین، فیروزآباد و فراشبند در مجلس عنوان داشت: امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس همت کنند و با بررسی بیشتر و کمک از ائمه جمعه که ارتباط فراوانی با مردم دارند و درنظر گرفتن همه جوانب ان شاءلله به سمتی برویم که منافع مردم به بهترین وجه تأمین شود.

نظرات بینندگان