کد خبر: ۶۹۱۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
نماینده مردم شیراز در گفتگو با شیرازه:

با استانی شدن انتخابات مخالفم/ از نظر روحانی مجلس فعلی شایسته نیست

اگر چنین طرحی بخواهد اجرا شود، باید ابتدا در یکی دو استان کوچک برگزار شده و بعد درصورت داشتن نتایج مثبت، ادامه پیدا کند.
شیرازه: سرویس سیاسی- نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح استانی شدن انتخابات با بیان اینکه انتخابات فعلی باعث می‌شود که گاهی منافع منطقه‌ای به منافع کشور ترجیح داده می‌شود، گفت: به دلیل عیوبی که در انتخابات فعلی وجود دارد از سال‌ها پیش عده‌ای به فکر رفع این عیوب افتادند و طرح استانی شدن انتخابات را مطرح کردند.

سید حسین ذوالانوار در گفتگو با خبرنگار شیرازه یکی از معایب انتخابات فعلی مجلس را تمرکز بر یک شهرستان دانست و گفت: این عیب گاهی خودش را در موقع تقسیم بودجه نشان می‌دهد چراکه نگاه منطقه‌ای اغلب نمایندگان بر نگاه ملی آن‌ها تفوق و برتری دارد و دنبال این هستند که مشکلات منطقه خود را حل کنندکه این باعث می‌شود نمایندگان در تقسیم بودجه به جای توجه به منافع ملی، رقابت و کشمکش داشته باشند و بسیاری از منافع کشور نادیده گرفته شود.

وی تصریح کرد: اگر اکنون طرحی در مجلس مطرح شود که کوچک و مربوط به روستا‌ها باشد، اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان رأی می‌دهند اما طرح‌هایی که مربوط به کلانشهر‌ها می‌باشد مورد توجه عده کمی از نمایندگان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: حتی برخی نگاه‌شان این است که شهرهای بزرگ مانند تهران به قیمت عقب ماندن شهرهای کوچک، بزرگ شده‌اند یا استان‌های تازه متولد شده فکر می‌کنند حقشان به سمت استان‌های دیگر رفته است.

ذوالانوار با تصریح اینکه طرح استانی شدن انتخابات محاسنی دارد اما به نظر می‌رسد مجموع ابهامات و عیوبی که دارد بیشتر است، اظهار کرد: نتیجه و انتهای این طرح مبهم است و به دلیل اینکه طرحی نارس است مجددا به کمیسیون ارجاع داده شد تا عاقبت طرح روشن‌تر و عیوب آن رفع شود.

این نماینده مجلس در ادامه عیوب طرح استانی شدن انتخابات مجلس را تشریح و خاطرنشان کرد: در این طرح در ترکیب نمایندگان مجلس اقلیت‌های قومی و گاهی مذهبی بارز‌تر می‌شوند هرچند اکنون درخصوص انتخاب نمایندگان اقلیت‌های دینی وضعیت استثنایی در دنیا داریم و نمایندگان اقلیت‌های کلیمیان، زرتشتیان و مسیحیان که بیش از ۹۵درصد واجدین شرایط این‌ها رای می‌دهند با آراء ۳هزار و ۵۰۰ تا ۷یا ۸ هزار رأی به مجلس می‌آیند و شخصی با کمتر از ۴ هزار رای انتخاب می‌شود در حالی که در نقطه مقابل از کلانشهر تهران باید نمایندگان حداقل با ۱۰۰هزار رأی وارد مجلس شوند و در دور دوم ۵۰۰ هزار رای داشته باشند یعنی بیش از ۱۰۰برابر رای کمتر را نظام ما می‌پذیرد.

ذوالانوار اجرای طرح استانی شدن انتخابات را مشکل دانست و گفت: کار ثبت تعداد آراء افراد مشکل است مثلا اگر تاکنون در شیراز آراء ۳۰نفر را ثبت می‌کردند با اجرا شدن این طرح باید آراء کسانی که صاحب ۱۵درصد رأی در محل خودشان شده‌ و به رقابت استانی وارد شده‌اند یعنی رای حدود ۱۰۰نفر باید ثبت شود که این کار مشکلی است و آمار اشتباه و تقلب را بالا می‌برد زیرا چک کردن و شمارش دوباره آراء نیز به مراتب سخت است.

وی فرصت نابرابر رای آوردن افراد مسن‌تر نسبت به جوانان را از عیوب دیگر استانی شدن انتخابات برشمرد و افزود: افراد مسن‌تر و کسانی که در سمت های دولتی بوده‌اند و به جهت طبیعی استان را بیشتر دور زده‌اند یا اینکه در رسانه‌ها بیشتر ظاهر شده‌اند، مورد شناخت بیشتر مردم هستند پس احتمال رای گرفتن از مردم برای آن‌ها بیشتر است و جوان‌ها هم به همین نسبت اعتمادشان پایین‌تر می‌آید.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزایش هزینه تبلیغات را از عیوب دیگر طرح عنوان و اظهار کرد: در شیوه فعلی کاندیدا‌ها یک شهرستان را تحت پوشش تبلیغات قرار می‌دهند اما در این طرح باید یک استان تحت پوشش تبلیغات قرار گیرد که معلوم است خود شخص نمی‌تواند هزینه‌ها را تامین کند و باید به دیگران متکی باشد که هرچه بیشتر متکی باشد، بیشتر وابسته می‌شود.

ذوالانوار اجرای تبلیغات و معرفی و شناساندن کاندیداها را کار مشکلی توصیف و خاطرنشان کرد: مردم تنها با توجه به چند جمله و عکس نمی‌توانند شایسته‌ترین کاندیدا را انتخاب کنند و اگر هم بخواهند سوابق افراد را مطالعه کنند از نشدنی‌ها و کار بسیار مشکلی است بنابراین طرح استانی شدن انتخابات سخت شدن شناخت نامزدها و درنتیجه کاهش مشارکت مردم در انتخابات را به دنبال دارد.

وی نمایندگان مجلس را رابط بین حاکمیت و مردم دانست و افزود: مردم دستشان به مسئولین نمی‌رسد و به رئیس‌جمهور، وزرا و استانداران که دسترسی ندارند و با استانی شدن انتخابات چون نمایندگان تمرکزشان بر یک محل میسر نیست و باید به کل استان توجه کنند دسترسی به آن‌ها نیز برای مردم سخت‌تر می‌شود.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس ضمن اعلام اینکه مخالف طرح استانی شدن انتخابات هستم زیرا نتایج و دورنمای روشنی ندارد، گفت: اگر چنین طرحی بخواهد اجرا شود، باید ابتدا در یکی دو استان کوچک برگزار شده و بعد درصورت داشتن نتایج مثبت، ادامه پیدا کند.

ذوالانوار در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح اینکه دخالت و جهت‌دهی دولت در انتخابات شروع شده است، یادآور شد: رئیس‌جمهور در پیام نوروزی خود اظهار می‌کند که «مجلس شایسته داشته باشیم» و معنی سخن وی این است که مجلس کنونی یا شایسته نیست و یا مطلوب آن‌ها نمی‌باشد.

وی حضور جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسات حزب کارگزاران و پیگیری مسائل انتخاباتی را نمود فعالیت دولت در انتخابات عنوان و اظهار کرد: یکی دیگر از نشانه‌های فعالیت شدید دولت در امور مجلس و انتخابات آتی، اظهارات وزیر کشور درمورد پول‌های آلوده و نسبت دادن آن به مجلس است که هرچند وی با حضور در صحن علنی مجلس این سخنان را تکذیب کرد و گفت منظور من این نبوده و به نوعی عذرخواهی کرد اما بلافاصله بعد از رفتن ایشان از مجلس، دوباره عوامل وزارت کشور مدعی شدند که مصداق وجود پول‌های کثیف در انتخابات مجلس را داریم این درحالی بود که زمان حضور وزیر کشور در مجلس، نائب‌ رئیس مجلس چند بار با اصرار از وی خواستند که هرچه مصداق دارند را با صراحت اعلام کنند اما وزیر کشور گفت رسانه‌ها نیاز حزبی داشتند و سخن مرا بد منعکس کردند!

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی چینش‌های دولت در سطح فرمانداران را از دیگر نشانه‌های فعالیت انتخاباتی دولت دانست و تصریح کرد: وقتی وزیر کشور اظهار می‌کند که 91 درصد فرمانداران کشور را تغییر داده و سایرین را هم در مدت زمان کوتاهی تغییر می‌دهد معنی‌اش این است که دولت افراد حاضر را نمی‌پسندد یا اینکه هیچ فرمانداری را شایسته و مناسب تشخیص نداده‌اند درحالی که شایسته‌سالاری اصلی است که هرکس از آن غافل شود، قطعا ضرر خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
شما که زوذتر تبلیغات را شروع کردید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
حضور ايشون و دكتر قادري در سايت شما خيلي پررنگ شده است.قطعا براي انتخابات كه نيست