کد خبر: ۶۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴

لایحه دریافت عوارض از مشاغل مزاحم و آلاینده در شورای شهر شیراز رای نیاورد

اعضای شورای شهر شیراز به لایحه دریافت بهای خدمات از متخلفان واحدهای صنفی آلاینده رای ندادند.

به گزارش خبرنگار سوریس اقتصادی شیرازه، حق‌نگر، رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای شهر در جلسه شورای علنی شهر شیراز در خصوص بررسی لایحه دریافت بهای خدمات از متخلفان واحدهای صنفی اظهار داشت: این لایحه که 43 شغل را شامل می‌شود یک سال در کمیسیون بررسی شد و بنابر آن تنها اگر روند رسیدگی به مزاحمت این مشاغل، منجر به پلمب شود اخذ بهای خدمات اعمال می‌شود.

وی افزود: صنوفی از قبیل تراشکاران، جوشکاری صنعتی، تراشکاری فلزات، آبکاری، سنگ‌کوبی، آهنگری، تولید درب و پنجره، تولید کمد، بازیافت مواد پلاستیکی، دامداری و گاوداری از جمله 17 شغلی هستند که ما بیشتر بر خروج آن‌ها از سطح شهر تاکید داریم و سایت جابجایی و انتقال آن‌ها نیز احداث شده و برای آن که سرمایه‌گذاری انجام شده به ثمر بنشیند لایحه دریافت بهای خدمات را به صحن آوردیم و در مورد مابقی شغل‌ها باید با هماهنگی دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی ابتدا طرح جامع تدوین و سایت انتقال در نظر گرفته شود تا سایر مراحل قانونی مد نظر قرار گیرد .

 عضو شورا ادامه داد: در حال حاضر برای حدود 17 شغل آلاینده و مزاحم سایت جابجایی ساخته شده و این 17 شغل که به جد آلاینده و مزاحم محسوب می‌شوند یا باید انتقال پیدا کنند و یا در صورت صدور رأی پلمب، باید جرائم مصوب را بپردازند. وی تصریح کرد: در حاضر با وجود احداث سایت جابجایی برای برخی مشاغل آلاینده و سرمایه‌گذاری که بخش خصوصی انجام داده، برخی از این صنوف انتقال را در دستور کار قرار داده و برخی همچنان بر ماندن اصرار دارند و این که از یک صنف، برخی به سایت جدید بروند و همکاران آن‌ها در شهر بمانند باعث عقیم ماندن کار شده و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و چندین سال کار را بی‌ثمر می‌سازد.

تذروی در مخالفت با این دستور کار گفت: بعضی شغل‌ها باید از این لیست حذف شود مثلاً برایح مام یا پنچرگیری خودتان باشید حاضرید به سایت خارج از شهر بروید؟

شعرا نیز دراین باره گفت: ما نماینده مردم هستیم باید به مصالح مردم بیشتر توجه شود. چرا از اتحادیه اصنافی که این شغل‌ها عضو آن‌ها هستند کمک گرفته نمی‌شود؟ مردم به این شغل‌ها نیاز دارند در این وانفسای اقتصادی کسی که جای مشخص برای او تعیین نشده جریمه کنیم که چرا درآمد مشروع کسب می‌کنی؟ برای خیلی از این مشاغل هنوز سایتی اماده نشده است. اول باید برای این‌ها جا مشخص شود و بعد از طریق اتحادیه برای جابه جایی آن‌ها اقدام شود اگر نرفتند بعد جریمه کنیم. اما نمی‌شود الان ابتدا به ساکن جلوی کار آن‌ها را بگیریم. سعید سیف نیز افزود: آلاینده‌های شیمیایی با صوتی متفاوت هستند به نظر می‌رسد آلاینده‌های شیمیایی در اولویت هستند و باید زودتر برای آن‌ها فکری شودبرای سایر مشاغل مخصوصاً مشاغلی که مردم به صورت روزمره به انها نیاز دارند محلی مناسب باید طراحی شود که دسترسی به آن مشکل نباشد

اصنافی نیز در این باره خاطرنشان کرد: برخی پروانه‌هایی که شهرداری صادر می‌کند فقط در آن‌ها قید شده تجاری. نصف شکایت‌هایی که با آن سروکار داریم مربوط به پروانه‌های صادره ای است که محدودیت کاربری در آن ذکر نشده است. اگر ما تعویض روغن، جوشکاری و غیره را تعطیل کنیم باید به کجا هدایت شوند که هم بتوانند کارشان را انجام دهند هم دسترسی به آن‌ها مشکل نباشد؟ علاوه بر پلمپ کرد نو جریمه کردنخودمان هم باید در پروانه دادن‌ها دقت بیشتری داشته باشیم، خودمان داریم مردم را به دردسر می‌اندازیم. این قید یک قفلی روی گیرهای خودمان است این عضو شورا تصریح کرد: آلایندگی روغن نباتی چند برابر بیشتر از این‌ مشاغل مذکور است اگر قرار است در این باره اقدامی بکنیم بهتر است اول به سراغ آلاینده‌های اصلی شهر برویم

محسن معین نیز در موافقت با این دستورکار گفت: من عضو کمیسیون نیستم اما حس می‌کنم کمیسیون مظلوم واقع شده این طرح چهار پنج نفر موافق در کمیسیون داشته اما کسی از آن دفاع نمی‌کند. وی افزودنفس کار، کار خوبی است ولی نقدهای مذکور به آن وارد است با توجه به جو موجود رأی نمی‌آورد. برای اینکه اصل کار از بین نرود پیشنهاد می‌کنم به کمیسیون برگردد و با بررسی بیشتر جلسه بعد به صحن بیاید.

دیهیمی نیز در مخالفت با این مورد گفت: تعریف مشاغل مزاحم نیاز به بازنگری دارد بعضی از این مشاغل مزاحم نیستند و مردم به آن‌ها نیاز دارند علاوه بران اینکه هر سال به صورت اتوماتیک 20 درصد این عوارض را افزایش دهیم بنای درستی نیست که در این دستور کار آمده است. این بند هم باید اصلاح شود هر سال براساس شرایط موجود میزان افزایش عوارض را می‌توان تعیین کرد. وی ادامه داد: اگر سایت‌ها آماده است چرا معرفی نمی‌شود ضمناً انطباق این کار با طرح جامه نیز باید توضیح داده شود.

ترابی نیز گفت: مصوبه کمیسیون مربوط به تاریخ 3/6/93 است این مصوبه تاکنون کجا بوده من که عضو کمیسیون هستم از روند پیگیری آن اطلاع ندارم چرا اکنون به صحن آمده؟

معین در پاسخ به مخالفان تصویب این مورد از دستور کار گفت: بسیاری از حکم‌های کمیسیون ماده 100 اجرا نمی‌شود فکر نکنید اگر شما اکنون این مورد از دستور کار را مصوب کردید از فردا اجرا می‌شود و اینمشاغل باید جریمه بدهند یا پلمپ می‌شوند این فقط برای ایجاد محدودیت قانونی است اگر تصویب نکنیم موج هرج و مرجی که هر کسی در هر نقطه از شهر هر شغلی می‌خواهد راه می‌اندازد ادامه پیدا می‌کند و شهرداری نمی‌تواند و توان ندارد که آن را کنترل کند.

مدیرعامل سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز نیز در این زمینه اظهار داشت: در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری تاکیدی بر ایجاد سایت توسط شهرداری نیست و تنها بر پلمب و رفع مزاحمت مشاغل آلاینده تاکید شده است.

بهنام جعفری افزود: مبنای کار شهرداری بر مبنای آلایندگی است که محیط زیست تعیین می‌کند و صنوفی که بتوانند آلایندگی خود را برطرف کنند می‌توانند در شهر باقی بمانند.

وی تصریح کرد: بنابر بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از ایجاد و تأسیس اماکنی که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین شود یا مخالف اصول بهداشت در شهرها باشد بر عهده مدیریت شهری بوده و شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چهارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند و یا عامل تولید دود و یا عفونت و تجمع حشرات و جانوران باشند، جلوگیری کند.

وی یادآور شد: اعضای شورای شهر عضو کمیسیون بند 20 بند 55 قانون شهرداری‌ها هستند و اگر اقدام لازم در مورد صنفی که آلایندگی دارد، انجام نشود، حق‌الناس و حقوق عموم شهروندان برای تعدادی معدود از صاحبان اصناف ضایع شده است.

جعفری اعمال فشار را در این زمینه ضروری دانست و گفت: بسیاری از صنوف راضی به خروج از شهر نیستند در حالی که شهر باید محل آرامش و زیست سالم شهروندان باشد و از سویی استانداری، راه و شهرسازی، دستگاه‌های خدمات‌رسان و چند دستگاه دیگر که در قانون نام آن‌ها ذکر شده، مسئول جانمایی مکان‌هایی برای انتقال صنوف آلاینده هستند و شهرداری در این زمینه وظیفه‌ای ندارد. نهایتالایحه کمیسیون خدمات شهری در مورد مشاغل آلاینده مورد موافقت قرار نگرفت

نظرات بینندگان