کد خبر: ۷۰۳۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

«برادران سیاسی» در ایران را بشناسید + عکس

در دنیای سیاست با «برادران سیاسی» یا «برادران قدرت» نیز مواجه هستیم. برادرانی که در کنار برادرشان به شهرت رسیده اند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، دنیای سیاست و سیاستمداران دنیای پیچیده، پر رمز و راز و پر حاشیه ای است. سیاستمداران معمولا سعی می کنند با خانواده های سیاستمدار وصلت و یا حشر ونشر داشته باشند. در تاریخ معاصر ایران و درطول انقلاب اسلامی چه بسیار وصلت هایی صورت گرفته که آن ها را «ازدواج سیاسی» خوانده اند. از طرفی در دنیای سیاست با «برادران سیاسی» یا «برادران قدرت» نیز مواجه هستیم. برادرانی که یا در کنار قدرت همسو و همراه بودند یا در انتقاد به سیاست برادر گام بر می داشتند.

محمد هاشمی رفسنجانی، حسین فریدون «روحانی»، احمد ناطق نوری، امیدوار رضایی، اسدالله عسگر اولادی برادرانی هستند که در کنار  برادرانشان به شهرت رسیده اند. در این میان نام برادران لاریجانی نیز مطرح است که باید گفت فاضل لاریجانی در سایه محمدجواد، علی، صادق و محمدباقر قرار دارد.

محمد هاشمی رفسنجانی
محمد برادر رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام است. وی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت و یکی از اعضای موسس در تأسیس حزب کارگزاران سازندگی است. محمد هاشمی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۳ رئیس سازمان صداوسیما بود و سپس مدتی در وزارت امور خارجه ایران کار کرد. وی در مصاحبه ای که با باشگاه خبرنگاران داشته در مورد رشد درفضای سیاسی قبل از انقلاب می گوید«به لطف خدا و به دلیل حضور آیت‌الله هاشمی اخوی بزرگتر رفته رفته در این فضا شکل گرفته و رشد یافتم» محمد در مورد حزب کارگزاران سازندگی نیز اظهار می کند: «آیت‌الله هاشمی هیچ گاه از دل کارگزاران بیرون نیامد. هاشمی رئیس جمهور بود و 6 سال از دوره ریاست جمهوری وی نیز سپری شده بود که گروه «جی 6» یا به تعبیری کارگزاران سازندگی توانست 105 نفر را، راهی مجلس پنجم کند. در آن شرایط ما نه تشکیلاتی داشتیم و نه حزبی بودیم، در حقیقت حزب کارگزاران در زمان ریاست جمهوری دولت اصلاحات یعنی سال‌های 78-1377 تشکیل شد»

«برادران سیاسی»

حسین فریدون (روحانی)
فرماندار نیشابور، فرماندار کرج، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، مشاور رئیس مرکز تخقیقات استراتژیک، مشاور وزیر امور خارجه در کارنامه ی حسین فریدون مشاهده می شود. حسین فریدون هم اکنون مرد مورد اعتماد و دستیار ویژه رئیس جمهور است. وی مدتی است در مذاکرات هسته ای تیم مذاکر کننده را همراهی می کند.

«برادران سیاسی»

احمد ناطق نوری

برادر بزرگ‌تر علی‌اکبر ناطق نوری است. وی برای مردم مازندارن چهره ای شناخته شده است. احمد نمایندگی حوزهٔ انتخابیهٔ شهرستان نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم برعهده داشته است. منابع محلی نوشته اند شهادت «عباسعلي ناطقنوري» در قضيه انفجار حزب جمهوري که نماينده نور و محمودآباد بود باعث شد تا در انتخابات ميان‌‌دورهاي مجلس احمد به مجلس راه يابد. وی ریاست فدراسیون بوکس را از زمان آغاز به کار دوباره این فدراسیون در سال ۱۳۶۸ تاکنون برعهده داشته است. احمد از چهره های سیاسی بود که در همایش های انتخاباتی حسن روحانی شرکت می کرد.

«برادران سیاسی»

امیدوار رضایی میرقائد
نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی در دوره‌های پنجم، ششم، و هفتم مجلس شورای اسلامی بوده‌است. وی در تیر ماه 91 با حکم رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان معاون قوانین مجلس منصوب شد. امیدوار رضایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 از برادرش حمایت کرد. وی در مصاحبه ای گفته بود« اگر حتی برادرم  رییس‌جمهور شود، بنده جزء کابینه ایشان نخواهم بود ولی حداکثر کمک را خواهم کرد. ما ثابت می‌کنیم که موضوع فامیل‌گرایی و رفاقت در بحث حکومت‌داری جایی ندارد»

«برادران سیاسی»

اسدالله عسگر اولادی مسلمان
برخی او را هفتمین مرد ثروتمند ایران می دانند. وی عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است. اسدالله عسگر اولادی در مورد کارش در مصاحبه ای در اسفند ماه 91 گفته است:« هنوز همان صادرات خشکبار را دارم. هیچ کار واردات ندارم. یک کار دیگر هم کردم، البته این کار را بعد از انقلاب کردم. هرگز از بانکی وام نگرفتم. هرگز نسیه نخردیم و روی پای خودم ایستادم و از خدا کمک خواستم که گرفتار این بانک ها نشوم، حالا هم به هیچ بانکی بدهکار نیستم. هیچ نسیه هم به کسی بدهکار نیستم» اسد الله برادر مرحوم حبیب الله عسگر اولادی دبیر سابق و از موسسین حزب موتلفه اسلامی است.

«برادران سیاسی»

فاضل لاریجانی
فاضل کوچکترین برادر لاریجانی ها است. آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و محمد باقر لاریجانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برادران سیاسی فاضل هستند. نام فاضل زبانی بر سر زبان ها افتاد که رئیس دولت دهم، ویدئویی از ملاقات فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در صحن علنی مجلس پخش کرد. در کارنامه اجرایی فاضل سوابقی همچون رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کانادا، معاون وعضو شورای عالی مرکز نشر دانشگاهی، عضوشورای پژوهشهای علمی کشور، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئول گروه تحقیقات و آموزش در مرکز پژوهش­ های مجلس شورای اسلامی مشاهده می شود.

«برادران سیاسی»

در این میان سید هادی خامنه ای، داوود احمدی نژاد، سعید زیباکلام، چهره هایی هستند که منتقد سیاست های برادران خود هستند.


سید هادی خامنه ای

سید هادی در جریان های سیاسی بر خلاف برادرش سید محمد خامنه ای، منش اصلاح طلبی دارد. وی در کارنامه ی خود عضو مجمع روحانیون مبارز، نماینده مشهد در دوره‌های اول، دوم و سوم مجلس و نماینده تهران در مجلس ششم، مدیر مسئول روزنامه‌های جهان اسلام و حیات نو، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام و مدیر موسسه پژوهشکده تاریخ اسلام دارا است. رسانه ها در مورد سید هادی خامنه ای نوشته اند: سید هادی در جریان دهمین انتخابات ریاست جمهوری به حمایت از میر حسین موسوی و در جریان انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به حمایت از حسن روحانی پرداخته است.

«برادران سیاسی»

داوود احمدی نژاد
شهرت داوود با ریاست برادرش بر منصب رئیس قوه مجریه آغاز شد. داوود در دوران ریاست جمهوری محمود  به پست ریاست بازرسی نهاد ریاست جمهوری منصوب شد. وی در مرداد ۱۳۸۷ بر اساس اختلافی که با برادرش پیدا کرد از مقام خود کناره‌گیری نمود. وی در مهر ماه سال 92 طی سخنانی علت اختلاف با برادرش را جریان انحرافی دانسته و گفته بود:« «مشایی هر کس را می‌خواست عوض می‌کرد و احمدی‌نژاد او را خط قرمز خود می‌خواند و افراد هم از ترس اینکه جایگاه خود را از دست ندهند و اخراج نشوند دستورات او را انجام می‌دادند.»

«برادران سیاسی»

سعید زیباکلام
عضو هیأت علمی گروه فلسفهٔ دانشگاه تهران و بعد از صادق دومین فرد سرشناس خانواده زیباکلام است. نام وی به واسطه انتقادش به نحوه عملکرد تیم مذاکر کننده هسته ای بیش از گذشته بر سر زبان ها افتاده. سعید یک چهره ی انقلابی و اصولگرا  است و مانند برادرش اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و از عملکرد رضا خان دفاع نمی کند! صادق زیبا کلام در مصاحبه ای در پاسخ به این سئوال که در دید و بازدید های خانوادگی با برادرتان بحث سیاسی می کنید یا خیر می گوید: «نه. چون مواضع همديگر را مي‌دانيم، با هم بحث نمي‌كنيم. البته برادرم به كساني كه من به آنها احترام مي‌گذارم، مثل هاشمي و خاتمي، اعتراض‌‌هايي مي‌كند ولي من وانمود مي‌كنم كه اين اعتراض‌ها را نشنيده‌ام!» صادق در مورد اعتقادات مذهبی سعید اظهار می کند: «اساسا برادر من، فوقالعاده مذهبي است و اين مذهبي بودن، چيزي نيست كه بعد از انقلاب در فكر و عمل او ايجاد شده باشد. ايشان قبل از انقلاب هم، حتي زماني كه 12-10 ساله بود، به شدت مذهبي بود. من دو تا خواهر دارم و خوب يادم هست كه وقتي دخترهاي همسايه ما، مي خواستند با خواهرهايم به خانه ما بيايند، هر وقت كه برادرم سعيد در خانه بود، به خانه ما نمي آمدند.»

«برادران سیاسی»

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سلام دنا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
0
دکتر صادقی نماینده شیراز:رعایت خطوط قرمز در مذاکرات مهم است/ انتقاد صریح نماینده شیراز از نحوه برنامه ریزی سفرهای استانی /وعده تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع در تمامی سفرها عملی نشده است/ ابداع جدید دولت در بیان دستاوردها

متن کامل خبر در www.salamdena.ir
دارای مجوز رسمی از هیات نظارت بر مطبوعات
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
0
,و برادر اقای احمدی استاندار فارس مدیر کل اتباع استانداری فارس پسر عموی اقای شاه حسنی مغون فرماندار خنج وبرادر دامادش ریس اموزش وپرورش اوز