کد خبر: ۷۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 26 مرداد 94

«فاجعه های تکان دهنده از خورد و خوراک مردم فارس»/ دلواپسی های یک خبرگزاری دولتی

روزنامه های امروز شیراز صحبت های رهنما مدیرکل استاندارد فارس را به عنوان یکی از سوژه های اصلی خود انتخاب کردند.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد محسنی اژه ای در نشست خبری خود به مطالب مختلفی از جمله موضوع حکم سعید مرتضوی اشاره کرده است که تیتر یک این روزنامه هم به همین موضوع اختصاص یافته است: «سعید مرتضوی به حبس و رد مال محکوم شده است».

عکس امروز هم به «سالروز بازگشت پیروزمندانه آزادگان به میهن اسلامی مبارکباد» اختصاص یافته و با تصویری ماندگار از آن روزها کار شده است.

رییس حوزه تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) با اشاره به جشنواره ادبی هنری شاهچراغ(ع) که به تازگی برگزار شده گفته: «4000 اثر فاخر و ارزشمند میراث جشنواره دوم حضرت شاهچراغ(ع)». اسماعیل پور با اعلام برگزاری اختتامیه این جشنواره در انتهای ماه جاری به اعلام جزییات این جشنواره پرداخته است. این مطلب در صدر اخبار داخلی کار شده است.

سالاد رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی فارس با ارایه آمار و ارقامی از رقم های پیش بینی شده برای وصول مالیات در استان گفته: «درآمد پیش بینی شده فارس امسال محقق نمی شود». مبشری در مورد فرارهای مالیاتی هم گفته: «تا زمانی که طرح جامع مالیاتی پیاده نشود، معضل فرار مالیاتی ادامه خواهد داشت». تیتر یک این روزنامه به همین موضوع اختصاص یافته است.

منطقه 5 شهرداری شیراز موضوع گزارش امروز این روزنامه شده است که به بررسی مشکلات و معضلات این منطقه پرداخته است. عکس امروز که با «منطقه پنج شهرداری شیراز جزیره ای بی صاحب» تیتر شده مربوط به همین گزارش است.

نشست خبری مدیر کل استاندارد فارس هم از دیگر مواردی است که در صفحه نخست تیتر شده است. مشروح این نشست هم در صفحه پایانی و با تیتر «هرکجا سلامت مردم در خطر باشد، کوتاه نمی آییم» کار شده است.

سالاد تیتر زده: «احتمال تغییر جدید در شرایط دریافت وام 80 میلیونی مسکن». به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مسکن سقف پرداخت وام در سال جاری 80 میلیون تومان باقی می ماند ولی سال آینده ممکن است شاهد افزایش سقف پرداخت وام باشیم.

از میان مطالب داخلی اما به دو مورد اشاره می کنیم؛ اول نشست خبری معاون سیمای صدا و سیمای فارس که گفته: «ترکیب برنامه های سیمای فارس تا یک ماه آینده تغییر می کند». وی همچنین مختصری درباره فعالیت های این معاونت در حوزه های مختلف گفته است. این خبر در صفحه 3 این روزنامه به چاپ رسیده است.

دومین مطلب مربوط به معرفی رییس جدید حوزه هنری فارس است که با حضور معاون اداری مالی حوزه هنری کشور انجام گرفته است. این خبر که در هشتمین صفحه کار شده با گفته ای از علی معین، معاون مالی و اداری حوزه هنری کشور تیتر شده است: «ارتباط بین حوزه هنری و هنرمندان تقویت شود».

سالاد گزارشی از وضعیت صنایع دستی فارس به چاپ رسانده و آن را تیتر یک خود کرده است: «برچیدن چینی ها از صنایع دستی فارس». نویسنده به بررسی فعالیت چینی ها در این بازار پرداخته و آورده: «چینی ها هنر هنرمندان شهرمان را کپی می کنند و همان را با قیمت کمتر به خوردمان می دهند».

عکس امروز این روزنامه به نشست خبری رییس حوزه علمیه آستان احمدی و محمدی(ع) اختصاص یافته و با گفته وی تیتر شده است: «دومین جشنواره ملی شاهچراغ(ع) برگزار می شود».

بررسی وضعیت هتلداری در ایران و به طور ویژه ای در استان فارس، اوضاع گردشگری در ایران و استان دستمایه یادداشت امروز این روزنامه است که با تیتر «سفرنامه ایرانی» به چاپ رسیده است.

مصوبه شورای شهر شیراز مبنی بر واگذاری بخشی از زمین باغ جنت به کانون رهپویان وصال که با اعتراض جمعی از مردم آن منطقه مواجه شده است. حقدل با ارایه توضیحاتی درباره این واگذاری، در واکنش به این اعتراض ها گفته: «نیاز به این همه سر و صدا نبود». صفحه 5 این روزنامه میزبان مطلبی است که به چند رخداد فرهنگی پرداخته و از میان این موضوعات گفته حقدل را تیتر کرده است.

صفحه پایانی هم با مطلبی به موضوع بی آبی استان پرداخته است: «وضع آب در 8 شهر استان حالت «بحرانی» رسید». این مطلب به بررسی آماری وضعیت آب استان اختصاص یافته است.

سالاد

روزنامه خبرجنوب لبخند مسئولان قضایی استان را در صفحه نخست خود به چاپ رسانده است. علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری فارس همراه چند تن از معاونان خود از این روزنامه بازدید کردند. قاض القضات استان در این دیدار که ظاهرا قرار است فردا جزئیات آن منتشر شود، گفته است: دستگاه قضایی آماده است رسانه ها را به قانون مطبوعات آگاه کند. این که مدیران قضایی فارس به دیدار رسانه ها می روند اقدامی مبارک است و قطعا همراهی و همدلی بیشتر دستگاه قضا با رسانه ها می تواند از بسیاری از آسیب های اجتماعی و شایعه های جهت دار جلوگیری کند. دستگاه قضایی می تواند فهرستی از تهدیدات پیش روی فارس را به ترتیب اولویت در اختیار رسانه ها قرار دهد تا آن ها به نگاه ژورنالیستی به آن بپردازند.

ماجرای واگذاری 2 هزار متر مربع از باغ جنت به کانون رهپویان وصال موضوع دیگری است که روزنامه خبرجنوب به نقل از ایرنا به آن پرداخته است. ایرنا اولین رسانه ای بود که دلواپس واگذاری یک درصد از باغ جنت به بزرگترین مجموعه فرهنگی مذهبی استان شد. این خبرگزاری دولتی چند روز پیش با فرماندار شیراز در این خصوص گفتگو کرد و این بار نوشته که 150 نفر از اهالی اطراف باغ جنت به ایرنا نامه نوشتند؛ مخالف واگذاری این قطعه از باغ جنت به کانون رهپویان هستند. آن ها گفته اند: فعالیت این تشکل! باعث ترافیک و راهبندان می شود. ایرنا نه تنها عکسی از نامه مورد اشاره منتشر نکرده بلکه سعی می کند، با تهیه چنین گزارشاتی فرماندار را تحت فشار بگذارد تا از امضای مصوبه شورای شهر منصرف شود.

«فاجعه های تکان دهنده از خورد و خوراک مردم فارس» عنوان خبر دیگری است که خبرجنوب آن را در صفحه نخست برجسته کرده است. ماجرا از این قرار است که رهنما مدیرکل استاندارد فارس با ارائه آماری از ارائه مواد غذایی غیربهداشتی و غیر استاندارد به مردم فارس گفته است: معروفترین تولید کننده آبلیمو پلمب شد. او همچنین خبر از معدوم سازی 1800 کیلو همبر بدون کیفیت داده است. این که با ارائه اقلام غیراستاندارد برخورد قانونی شود، اقدامی است بجا، اما باید دید ایراد کار کجاست که متخلفان پشیمان نمی شوند و پس از پرداخت اندکی جریمه، باز هم به چرخه خدمت رسانی به خلق الله بازمی گردند!

نظرات بینندگان