کد خبر: ۹۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
یک روز با مجموعه های فرهنگی فارس؛

مسئول حسینیه انقلاب اسلامی شیراز: جوهره انقلاب ما از جنس فرهنگ است و فرهنگ ریشه در اندیشه دارد/حمایت از مجموعه های مبتنی بر اندیشه ورزی در میان مسئولان استان هیچ جایی ندارد

علی پور معظم گفت: متاسفانه توجه و حمایت از مجموعه های مبتنی بر تفکر و اندیشه ورزی که مبنایی مهم دینی است در میان مسئولان و متولیان فرهنگی کشور و استان هیچ جایی ندارد و آنقدر که حمایت ها، توجه ها و امکانات و منابع صرف امور زودگذر و غالبا هیجانی و نمایشی می شود صرف اندیشه ورزی و عمق بخشی نمی شود.

شیرازه: در میان زرق‌و‌برق خیابان‌های شهر و در حالی که روزمرگی بخشی از افراد جامعه را در خود غرق کرده است، موسسه‌ها و کانون‌های فرهنگی باهدف رشد و تعالی افراد، فعالیت‌هایی را به‌صورت هفتگی و یا روزانه در زمینه‌های مختلف ارائه می‌کنند. در این میان مساجد نیز که جایگاهی معنوی در میان ما مسلمانان و سایر ادیان الهی دارد؛ علاوه برمکانی برای راز و نیاز با پروردگار عالمیان، محیطی است برای همدلی و همراهی ساکنین یک منطقه جهت فراگیری یک تخصص و همچنین پُر کردن اوقات فراغت؛ کانون‌های فرهنگی مساجد این فرصت را به مردم یک محله می‌دهد تا با نشستن در کنار هم تا آنجایی که می‌توانند بخشی از مشکلات محله‌ی خود را با همراهی اهالی مسجد حل کنند.
فعالیت‌های فرهنگی و مناسبتی توسط مجموعه‌های خودجوش مردمی همیشه منشأ خیر و برکت برای افراد جامعه بوده است. فعالیت‌هایی که از روی اخلاص، توسط جوانان مؤمن و انقلابی در کمال گمنامی صورت می‌گیرد. شیرازه بنا دارد مانند گذشته مجموعه‌های فرهنگی موفق در سطح استان فارس را در سلسله گزارش‌ها هفتگی معرفی نماید.

حمایت از مجموعه های مبتنی بر اندیشه ورزی در میان مسئولان استان هیچ جایی ندارد

شیرازه در راستای معرفی گروههای فعال و دغدغه مند شهر شیراز در این سری از معرفی خود به سراغ "حسینیه انقلاب اسلامی" رفته است تا علاوه بر آشنایی با کم و کیف آن درمورد اهداف و چالش های پیش روی حسینیه انقلاب با مسئول این مجموعه به گفت و گو بپردازد.

اعضای "حسینیه انقلاب اسلامی شیراز" جمعی از برادران و خواهران طلبه، دانشجو و فارغ تحصیل دانشگاه ها هستند که کار اجرایی خود را از ماه مبارک رمضان سال گذشته آغاز و تاکنون 20 جلسه درقالب تک سخنران و نشست های موضوعی با حضور اساتید و فعالین استانی و کشوری برگزار کرده اند که خروجی این جلسات در وبلاگ، کانال تلگرام یا به صورت مکتوب و جزوه ارائه می شود.

علی پور معظم مسئول حسینیه انقلاب اسلامی، با بیان اینکه ایده حسینیه انقلاب اسلامی پس از حدود 2سال با پشتوانه مشورتی ده ها فعال موثر در شهرشیراز، تهران، قم و ...از تیر ماه سال گذشته پا به میدان عمل گذاشته است گفت: حسینیه انقلاب سعی می کند بجای تقلیل مسائل اصیل انقلاب اسلامی، دیگران را دعوت به تفکر و اندیشه کند و دوستان را از تجویز نسخه های بدون اعتبار و ساده انگاری مسائل بر حذر دارد.

مسئول حسینیه انقلاب اسلامی شیراز: جوهره انقلاب ما از جنس فرهنگ است و فرهنگ ریشه در اندیشه دارد/حمایت از مجموعه های مبتنی بر اندیشه ورزی در میان مسئولان استان هیچ جایی ندارد

این فعال جوان فرهنگی اظهار داشت: همانطوری که دانه ای در راه رسیدن به درختی تنومند نیاز به مقدمات ومقتضیاتی دارد؛ جبهه ی فعال، متحرک، منسجم و با توان حداکثری نیاز به مقدمات و مقتضیاتی است، و از اهم این مقتضیات روشن شدن چراغ تعقل می باشد. یادمان باشد جوهره ی انقلاب ما از جنس فرهنگ است و فرهنگ ریشه در اندیشه دارد و بدون تفکر از فرهنگ دم زدن امری عبث می باشد.

مسئول حسینیه انقلاب اسلامی افزود: ما می گوییم اگر اندیشه فعال شد افراد و ساختارها سرجای خود ریل گذاری می شوند و اندیشه چون رودی،می تواند افراد و ساختارها راحرکت دهد و به سوی مطلوب بکشاند. تفکر مبتنی بر وحی اجازه ظهور و بروز منیّت های عریان امروزی را نمی دهد.

پور معظم تصریح کرد: برای رسیدن به جبهه ای منسجم با توان حداکثری ناچاراً نیاز به پویا شدن و عمیق تر شدن تفکر و اندیشه است که برای ایجاد تفکری پویا در جریان انقلابی نیاز به بستر سازی است که حسینیه انقلاب اسلامی کوشش خود را متوجه این امر مهم کرده است.اما اینکه حسینیه انقلاب چگونه با چه روشی می خواهد به اهدافش برسد نیاز به بیان چشم انداز، راهبرد وقالب کار دارد که در طرح کلی شرح کامل آن ارائه شده است.

مسئول حسینیه انقلاب اسلامی شیراز: جوهره انقلاب ما از جنس فرهنگ است و فرهنگ ریشه در اندیشه دارد/حمایت از مجموعه های مبتنی بر اندیشه ورزی در میان مسئولان استان هیچ جایی ندارد

وی در پاسخ به این سئوال که فکر می کنید حسینیه انقلاب اسلامی درمدت یکسال چقدر توانسته به اهداف خود نزدیک شود بیان کرد: بصورت مطلق به این سئوال نمی شود پاسخ داد. چرا که نسبت اقدامات و عملکرد حسینیه انقلاب اسلامی با اهداف آن کیفی است تا کمی و آماری. برای مثال روشن است که ما در اهدافمان صرفا به دنبال جمعیت مخاطب گسترده اما سطحی و مبتنی بر احساسات نبوده ایم. اما با توجه به محدودیت امکانات و منابع و نوپایی این مجموعه به نظر می رسد حسینیه انقلاب گام اول را هرچند آهسته اما متقن و منطبق براهداف برداشته است.

مسئول حسینیه انقلاب اسلامی شیراز: جوهره انقلاب ما از جنس فرهنگ است و فرهنگ ریشه در اندیشه دارد/حمایت از مجموعه های مبتنی بر اندیشه ورزی در میان مسئولان استان هیچ جایی ندارد

علی پور معظم به مسائل ریز و درشت و مشکلات حسینیه انقلاب اسلامی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه توجه و حمایت از مجموعه های مبتنی بر تفکر و اندیشه ورزی که مبنایی مهم دینی است در میان مسئولان و متولیان فرهنگی کشور و استان هیچ جایی ندارد و آنقدر که حمایت ها، توجه ها و امکانات و منابع صرف امور زودگذر و غالبا هیجانی و نمایشی می شود صرف اندیشه ورزی و عمق بخشی نمی شود. فلذا در این مدت شاهد کم لطفی از طرف متولیان فرهنگی شیراز و استان بوده ایم که امید است دستگاههای مسئول تجدید نظری در نگرش های خود داشته باشند.

مسئول حسینیه انقلاب اسلامی به تعدادی از نشست هایی که در این مجموعه فرهنگی برگزار شده نیز اشاره کرد.

«اولویت های تفکر در ایران»، با سخنرانی حجت الاسلام دکتر عرفانی فر؛

«در مواجهه با نفوذ چه باید کرد؟»، باسخنرانی استادصادق شهبازی از تهران ؛

«شاخص های دولت اسلامی»، با سخنرانی حجه الاسلام نبویان از تهران؛

«اسلام آمریکایی و حوادث منطقه»، با سخنرانی علی کمیلی از قم،عضو شورای مرکزی اتحادیه بین المللی امت واحده ؛

«علل عدم توسعه نیافتگی»، با سخنرانی دکتر شهنازی؛

نشستی چالشی پیرامون «اولویت های انقلاب در شیراز»، با سخنرانی دکتر نیلی، دکتر عرفانی فر و مهندس سلمان کدیور ؛

«مجلس؛برای جمهوریت یا اشرافیت سیاسی»، با سخنرانی مجتبی احمدی؛

«کدام اعتدال؛ کدام پیشرفت؟» باسخنرانی حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم قم؛

مسئول حسینیه انقلاب اسلامی همچنین اشاره کرد که در مدت برگزاری جلسات، شاهد حضور شخصیت های فرهنگی مانند نویسنده انقلابی بیژن کیا؛ شاعر انقلاب اسلامی رضا طبیب زاده؛ خواننده انقلابی طاها و...در حسینیه انقلاب اسلامی شیراز بوده ایم.

گفتنی است پور معظم اعلام کرد که جلسات حسینیه انقلاب اسلامی از ابتدای مهرماه در مکان جدید برگزار خواهد شد که از طریق رسانه ها به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.

نظرات بینندگان