کد خبر: ۱۶۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
کارشناس سلامت: 

آبله میمونی یک بیماری عفونی نادر است

کارشناس سلامت گفت: آبله میمونی یک بیماری عفونی نادر است که توسط ویروس M Pox ایجاد می‌شود، این ویروس معمولاً جوندگان، مانند موش‌ها یا موش‌های صحرایی، یا پستانداران غیرانسانی، مانند میمون‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند در انسان‌ها نیز رخ دهد.

ملیکا علوی‌تبار در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: آبله میمونی یک بیماری عفونی نادر است که توسط ویروس M Pox ایجاد می‌شود، این ویروس معمولاً جوندگان، مانند موش‌ها یا موش‌های صحرایی، یا پستانداران غیرانسانی، مانند میمون‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند در انسان‌ها نیز رخ دهد. 

وی افزود: این بیماری معمولاً در آفریقای مرکزی و غربی رخ می‌دهد، موارد خارج از آفریقا اغلب به دلیل سفرهای بین‌المللی، حیوانات وارداتی، تماس نزدیک با یک حیوان یا فرد مبتلا به آبله میمونی است.

آبله میمونی بک بیماری عفونی نادر است

کارشناس سلامت با بیان اینکه بیماری آبله میمونی (M pox) می‌تواند باعث ایجاد راش دردناک، بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمر درد و ضعف شود، یادآور شد: علائم آبله میمونی معمولاً در عرض یک هفته شروع می‌شود اما می‌تواند ۱ تا ۲۱ روز پس از تماس آغاز شود. 

علوی‌تبار خاطرنشان کرد: علائم معمولاً ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد، اما ممکن است در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف طولانی‌تر شود، علائم رایج آبله میمونی عبارت‌اند از راش‌های پوستی، تب، گلو درد، سردرد، دردهای عضلانی، درد کمر، کمبود انرژی و غدد لنفاوی متورم که بیشتر افراد مبتلا به آبله میمونی در عرض ۲ تا ۴ هفته بهبود می‌یابند.

وی در توضیح اینکه چگونه ویروس مپکس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، مطرح کرد: ویروس مپکس از طریق تماس مستقیم با راش‌ها، زخم‌ها یا مایعات بدن فرد مبتلا به آبله میمونی، تماس نزدیک طولانی‌مدت (بیش از چهار ساعت) با قطرات تنفسی از فرد آلوده. این شامل تماس جنسی نیز می‌شود. 

این کارشناس سلامت در ادامه نحوه انتقال ویروس مپکس، گفت: لباس‌ها، ملحفه‌ها، پتوها یا سایر مواد که در تماس با راش‌ها یا مایعات بدن فرد آلوده بوده‌اند، زنان باردار آلوده می‌توانند این ویروس را به جنین خود منتقل کنند. 

آبله میمونی بک بیماری عفونی نادر است

علوی‌تبار با بیان اینکه ویروس مپکس می‌تواند از حیوان به انسان نیز منتقل شود، مطرح کرد: گزش یا خراش توسط حیوان آلوده، مصرف گوشت حیوان آلوده به ویروس از راه‌های انتقال ویروس مپکس از حیوان به انسان است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به ویروس مپکس یا انتشار آن، از تماس نزدیک با افرادی که راش‌هایی شبیه به آبله میمونی دارند، خودداری کنید، از دست زدن به لباس‌ها، ملحفه‌ها، پتوها یا سایر موادی که با حیوان یا فرد آلوده در تماس بوده‌اند، پرهیز کنید.

کارشناس سلامت افزود: افراد مبتلا را از افراد سالم ایزوله کنید، پس از هرگونه تماس با فرد یا حیوان آلوده، دستان خود را به‌خوبی با صابون و آب بشویید، اگر صابون و آب در دسترس نیست، از ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر الکل استفاده کنید و از حیواناتی که ممکن است ویروس را حمل کنند، دوری کنید.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: میمون ، ویروس ، آبله مرغان
نظرات بینندگان