کد خبر: ۱۶۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

برگزاری روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی

روز ملی آتش نشانی و ایمنی روز هفتم مهرسال1403 در خیابان عفیف‌آباد شیراز و با حضور شهردار و اعضای شورای شهر، رئیس آتش‌نشانی شیراز، آتش‌نشان‌های جان‌برکف و عموم مردم برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی روز هفتم مهر ۱۴۰۳ در خیابان عفیف‌آباد شیراز و با حضور شهردار و اعضای شورای شهر، رئیس آتش‌نشانی شیراز، آتش‌نشان‌های جان‌برکف و عموم مردم برگزار شد. هدف از اجرای این مراسم بزرگداشت و تجلیل از آتش‌نشانان بود.

برگزاری روز ملی آتش نشانی و ایمنی

  پیش از مراسم تجلیل از آتش‌نشانان، غرفه‌های عملیات، آموزش، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، آموزش کودکان، غواصی و نجات حریق به‌منظور آشنایی عموم مردم با بحث آتش‌نشانی برگزار شد. در این غرفه‌ها ضمن اینکه مسئولین و مردم با فعالیت آتش‌نشان‌های عزیز آشنا شدند، فرصتی فراهم شد تا با هم به گفت‌وگو بپردازند.

 از جمله غرفه‌های پربازدید این مراسم، غرفه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی بود که در آن عملیات اطقاء حریق شبیه‌سازی شده و فرد می‌توانست به‌صورت سه بُعدی با عملیات آتش‌نشانی آشنا شود.

 بعد از بازدید از غرفه‌ها در ابتدای مراسم تجلیل، هادی عیدی‌پور رئیس آتش‌نشانی شیراز ضمن تبریک روز هفت مهرماه به آتش‌نشانان قهرمان، درباره آموزش، فرهنگ‌سازی و به‌خصوص آموزش کودکان به ایراد سخن پرداخت.

برگزاری روز ملی آتش نشانی و ایمنی

 عیدی‌پور گفت: در سال‌های گذشته ۳۶ درصد کاهش آسیب داشته‌ایم و در شش‌ماهه اول امسال دوهزار بار کاهش تماس مردمی در خصوص اجرای عملیات داشته‌ایم و این نشان‌دهنده بالارفتن کیفیت زیرساخت‌ها و در نتیجه کاهش آسیب‌ها است.

 وی در خصوص آموزش نیروی آتش‌نشانی افزود: به یاری خدا موفق به راه‌اندازی مدرسه آتش‌نشانی در شیراز شده‌ایم و محصلین در این مدرسه تا مدرک دیپلم در رشته ایمنی و آتش‌نشانی آموزش داده می‌شوند.

 رئیس آتش‌نشانی شیراز ضمن تشکر از خدمات، رشادت‌ها، و فداکاری‌های نیروهای جان‌برکف آتش‌نشانی ادامه داد: در سال گذشته با راه‌اندازی پویش چهارشنبه‌سوری، از هشتاد درصد از خطرات و آسیب‌ها جلوگیری شد.

 عیدی‌پور گفت: کاریکاتور ملی با همکاری انجمن کاریکاتوری ایران مخصوص چهارشنبه‌سوری برای اولین‌بار در شیراز راه‌اندازی شد. 
 وی با اشاره به اینکه زمانی که آتش‌نشان به مأموریت می‌رود، بازگشتش بسیار سخت است؛ ضمن بردن نام شهیدان حسین بهروز و عبدالله فولادی، یاد و خاطره این دو شهید آتش‌نشان را زنده کرد و از خانواده‌شان تقدیر به عمل آورد.

 رئیس آتش‌نشانی شیراز در پایان عرایض خود، مطالبه مسکن را یکی از دغدغه‌های اصلی آتش‌نشان‌ها دانست که ان‌شاءالله با همکاری مسئولین، به این مطالبه آنان جامعه عمل پوشانده خواهد شد.

برگزاری روز ملی آتش نشانی و ایمنی

 در این مراسم روح اله خوشبخت سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری ضمن آنکه روح آتش‌نشان را عجین با عشق و فداکاری دانست، بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی شیراز یکی از بهترین سازمان‌های شهرداری شیراز و حتی کشور است.

 خوشبخت ادامه داد: با دستور شهرداری شیراز، ده ایستگاه آتش‌نشانی در حال بازسازی است و ایستگاه پل حُر به‌زودی مرمت می‌شود. همچنین وی در باب خرید تجهیزات گفت: سی دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در حال خریداری است و به‌زودی تجهیزات جدید به این سازمان ملحق می‌شود.

 در روز بزرگداشت آتش‌نشان‌ها، محمدحسن اسدی شهردار شیراز ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد از شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای آتش‌نشان در خصوص اهمیت آتش‌نشانی به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: امسال ۳۰۸ نفر از طریق آزمون به استخدام آتش‌نشانی در می‌آوریم.

برگزاری روز ملی آتش نشانی و ایمنی

 اسدی ضمن خرسندی از افتتاح ایستگاه گویم خاطرنشان کرد: چند ایستگاه دیگر در حال ساخت و افتتاح است و به‌زودی تعداد ایستگاه‌های شیراز افزایش می‌یابد و در همین راستا از رئیس سازمان آتش‌نشانی خواست تا در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌ها، به‌دقت کارشناسی انجام شود که منجر به حوادث ناگوار نگردد و به هیچ وجه در این خصوص کوتاهی نشود. 

 وی ضمن تشکر از تلاش آتش‌نشان‌ها در عید نوروز اضافه کرد: به‌زودی یک تیم از آتش‌نشان‌ها برای آموزش به مدت یک ماه به بلاروس عازم می‌شوند.

 در ادامه مراسم، مسعود زارعی عضو شورای اسلامی شهرستان شیراز ضمن تبریک روز آتش‌نشانی، از اقدامات و فداکاری‌های سازمان آتش‌نشانی و از جهش و پیشرفت‌های این سازمان در سال‌های اخیر ابراز رضایت‌مندی کرد.

 زارعی در ادامه افزود: در شهر شیراز، ساختمان‌ها و اماکن ناایمن زیادی وجود دارد و ما به جد در حال رصد و برخورد با متخلفین هستیم. 

 به گزارش خبرنگار واحد اجتماعی «شیرازه»، چهل سازه مرتفع ناایمن همچنان در شیراز وجود دارد که در صورتی که در خصوص ایمن‌سازی آن‌ها اقدام نشود، باید منتظر حوادث تلخی همچون حادثه پلاسکو و متروپل باشیم. امیدواریم که اقدامات جدید شهرداری و سازمان آتش‌نشانی در این خصوص از بروز چنین حوادث دردناکی جلوگیری کند.

 در حین این مراسم از شعار و لوگوتایپ شیراز با عنوان «شیراز من؛ شیراز ایمن» و همچنین کتاب «ایمنی» و کتاب «همراه آتش‌نشانی» رونمایی شد و فیلم کوتاه «چهارشنبه سیاه» از علی محمدی با حضور و همکاری آتش‌نشانان شیرازی بر محوریت چهارشنبه‌سوری بر روی پرده به نمایش در آمد.

 در پایان این مراسم از فرمانده عملیات‌ها، فرمانده ایستگاه‌ها و آتش‌نشان‌های برتر و همچنین خانواده شهیدان بهروز و فولادی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای خبر/ 224224
 

 

 

نظرات بینندگان