کد خبر: ۱۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۶

حرکات ناموزون، در ورزشی موسوم به حرکات موزون

ژیمناستیک یکی از ورزش های پایه است که از مدال آور ترین ها برای هر کشور در رقابت های مهم المپیک محسوب می شود.
به گزارش شیرازه ژیمناستیک هنری ایران از اسفند سال گذشته تا اوایل خرداد تقریبا روزهای پر فروغی را پشت سرگذاشت از ثبت 5 حرکت در کتاب قوانین داوری توسط کیخا و خناری نژاد گرفته تا کسب چهار مدال رنگارنگ از بازی های هم بستگی کشورهای اسلامی و قهرمانی آسیا در تایلند. این دستاوردها فارغ از آن که مسابقات در چه سطحی بوده است و یا در هر بخش چند ورزشکار حضور داشته اند، بعد از مدت ها رکورد در ژیمناستیک تا حدودی کام خانواده این رشته را شیرین کرد. البته باید توجه داشت با توجه به دیربازده بودن ژیمناستیک مطمئنا این موفقیت ها به فدراسیون فعلی و یا قبلی تعلق ندارد بلکه مجموعه ای از عوامل از جمله انگیزه ورزشکاران و مربیان استانی نقش چشم گیری در آن داشته اند. 

در این میان اما نکته ای وجود دارد؛ اگر روزی خناری نژاد، کیخا و حتی جامعی تصمیم به کنار گذاشتن ژیمناستیک بگیرند چه سرنوشتی در انتظار ژیمناستیک هنری بزرگسالان خواهد بود. به بیانی دیگر چه کسانی می توانند جایگزین این افراد شوند. سال هاست تا صحبت از ژیمناستیک هنری می شود همین نام های آشنا به یادمان می آید و البته یکی دو نفری که در این میان رفتن را به ماندن ترجیح دادند. کیخا و خناری نژاد به دهه سوم زندگی خود نزدیک می شوند. همین موضوع زنگ خطری است برای ژِیمناستیک هنری بزرگسالان که بعد از این نام های آشنا چه سرنوشتی خواهد داشت. از سویی اصرار بر حضور افراد خاص در بدنه تیم ملی، حاشیه امنیتی را برای آنان به ارمغان می آورد. این مطلب که قبل از هر اعزام بین المللی مسابقات انتخابی برگزار می شود، صحیح است اما نتیجه این انتخابی ها همان افراد همیشگی هستند. در واقع ژیمناست های فعلی تیم ملی هنری حریف قدری را در میان هم تیمی های خود و یا در رده جوانان نمی بینند.

پاسخ این سوال که چه کسانی در آینده باید در ژیمناستیک هنری حضور داشته باشند را باید در ژیمناستیک پایه جست و جو کرد و دید در سال های اخیر چه بر سر ژیمناستیک پایه آمده است. خیل عظیمی از علاقمندان در طول سال خصوصا در تابستان راهی سالن های ژیمناستیک می شوند اما نهایتا به دلایل مختلف از جمله ضعف در مدیریت، نبود انگیزه، نبود امکانات و نواقص سالن ها و کمبود نیروی متخصص جذب رشته های دیگر می شوند. 

چند هفته قبل بود که تیم ملی ژیمناستیک جوانان کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا در بخش تیمی به رتبه پنجم رسیدند و در بخش انفرادی نیز در ۴ وسیله به فینال راه پیدا کرد که یکی از فینالیستها با اختلاف تنها پنج صدم، چهارم شد. حسن میر قائمی سرمربی این تیم در مصاحبه ای اظهار داشت به عملکرد شاگردانش در تایلند نمره بیست می دهد ضمن این که او از حضور یک نسل قدرتمند در ژیمناستیک  خبر داد. با این فرض که صحبت های میرقائمی درست است مسئولیت فدراسیون آینده بسیار سخت خواهد بود. زیرا قهرمانان ژیمناستیک هنری تا پایان عمر فدراسیون آینده از مرز سی سال نیز عبور کرده اند و شاید آن زمان همه چیزاز جمله قدرت جسمانی و انگیزه ورزشکاران فرق کرده باشد. ضمن این که حضور افرادی متخصص برای هدایت استعدادها و رها نشدن آن ها ضروری به نظر می آید.

ژیمناستیک در یک سال اخیر روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته است و برای کاهش آلام خود هم چنان چشم انتظار 14 تیر روز برگزاری انتخابات است. امید است اعضای این خانواده  با در نظر گرفتن منافع ژیمناستیک فردی شایسته را در راس فدراسیون قرار دهند تا این رشته پایه و مادر تا حدودی به وضعیت استاندارد  یک رشته ورزشی نزدیک شود.

برچسب ها: شیرازه ، ورزشی ، اخبار
نظرات بینندگان