کد خبر: ۱۱۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶

تیر محرومیت بر سیبل ورزش روستاهای فارس

بسیاری از روستاها در استان فارس با وجود داشتن جمعیت بالا از داشتن یک سالن ورزشی محروم هستند.
به گزارش شیرازه توجه به روستاها از آن جهت که سبب ماندگاری روستائیان در روستا می‌شود، مهم و همواره از سوی مسئولان مورد تاکید قرار گرفته است همچنین  توجه به مسائل و رفع مشکلات روستائیان مانع از مهاجرت آنها به شهرها و افزایش حاشیه‌نشینی می‌شود. 

سهم صفر درصدی از ورزش 

یکی از مواردی که سبب ماندگاری روستائیان در روستاها می‌شود، فراهم کردن شرایط تفریح و نشاط است که قدرمسلم بسترهایی مانند سالن‌های ورزشی و پارک‌های بازی می‌تواند در این زمینه موثر باشد اما  بسیاری از روستاها در استان فارس با وجود داشتن جمعیت بالا از داشتن یک سالن ورزشی محروم هستند. 

روستای ممبلوی سپیدان یکی از روستاهایی است که با روستاهای اطراف جمعیتی نزدیک به 900 خانوار دارد اما این مجموعه روستا از داشتن حتی یک سالن ورزشی محروم است. یاسار جهانبازی، دهیار این روستا در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: هیچ زیرساخت ورزشی در روستای ممبلو وجود ندارد در حالی که این روستا با روستاهای اطراف حدود 2 تا 3 هزار نفر جمعیت دارد. 

به گفته وی این روستاها با فاصله 100 متر تا یک کیلومتر به ممبلو وصل هستند و تمامی امور اجتماعی و خدماتی خود را از این روستا تامین می‌کنند. 

ورزش روستاها، بازگشت اصالت روستایی 

جهانبازی با اشاره به بیکاری در این روستا و نگرانی بابت آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: اگر سالن یا زمین ورزشی در روستا باشد حداقل حسنش این است که وقت جوانان پر می‌شود و امکان هدر رفتن انرژی آنان به سمت امور منفی سلب می‌شود. 

محرومیت روستاهای استان فارس از امکانات ورزشی در حالی است که سید کمال پاک فطرت مدیر کل امور روستایی استانداری فارس اعتقاد دارد « اگر می‌خواهیم اصالت روستا حفظ شود باید در حوزه ورزش این بخش را فعال کنیم». 

وی در گفت‌وگو با تسنیم از برطرف کردن زمینه‌های مهاجرت روستاها سخن می‌گوید و معتقد است باید شرایط را به گونه‌ای در روستاها فراهم شود که مهاجرت معکوس شود نه اینکه از روستاها جمعیت به سمت شهر مهاجرت کنند. 

آب پاکی روی دست اهالی « ممبلو» 

شبیر زارع خفری، فرماندار سپیدان اما آب پاکی را روی دست اهالی ممبلو می‌ریزد و می‌گوید: در برنامه امسال برای این روستا و روستاهای اطراف برنامه ورزشی نداشته اما در بودجه سال آینده در صورتی که اعتبارات اجازه دهد با حفظ اولویت‌ها ساخت زمین چمن مصنوعی برای این روستا در نظر گرفته می‌شود. 

به گفته وی امسال 5 زمین چمن مصنوعی در روستاهای بخش بیضا، 4 زمین در شهر سپیدان و یک سالن ورزشی در روستای بهرغان در برنامه بود که بخشی از آن انجام شده است. 

توجه به ورزش روستاها به اندازه ورزش در شهرها مهم است و چه بسا اهمیت این مسئله در روستاها بیش از شهرها است چراکه روستاها در صورت نداشتن امکانات مناسب به تدریج خالی از سکنه می‌شود و در مقابل حاشیه شهرها روز به روز گسترش می‌یابد. در پایان باید گفت اگر به دنبال بازگشت اصالت به روستاها هستیم باید امکانات روستاها را افزایش داد.


منبع: تسنیم
برچسب ها: شیرازه ، ورزشی ، اخبار
نظرات بینندگان