کد خبر: ۱۵۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

کشاورزی استان فارس باعث غفلت از صنعت شد/ ۲۵ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی در استان فارس بلاتکلیف هستند

عسکری با اشاره به اینکه تنوع فصول و تولید محصولات ارگانیک باعث سرآمدی فارس در بخش کشاورزی شده است، عنوان کرد: متاسفانه در دهه های چهار دهه گذشته به واسطه قابلیت کشاورزی نان دیگر استان‌ها را تامین کردیم و از صنعت غافل شدیم به گونه‌ای که اکنون هم از کشاورزی عقب مانده ایم هم از صنعت غافل شده ایم.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محمد جواد عسکری نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی امروز ۲۰ آذر در جلسه تودیع و معارفه روسای جدید و پیشین جهاد کشاورزی فارس گفت: یکی از مباحث مهم امروز دنیا بحث امنیت غذایی است که گره خورده به امنیت ملی هر کشوری و اگر کشوری در امنیت غذایی نتواند به امنیت پایدار دست پیدا کند با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز متاسفانه نتوانستیم ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی را به بالفعل تبدیل کنیم اظهار کرد: باید با یک نگاه جهادی به این حوزه ورود کرد، چراکه مدیریت جهادی ونگاه جهادی می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند.

 عسکری افزود: امروز سفره مردم کمرنگ شده و سفره کشاورزان نیز کمرنگ تر از بقیه مردم است پس با ظرفیت هایی که در استان فارس وجود دارد قطعاً می توانیم مشکل معیشتی و اقتصاد کشاورزان و مردم استان را حل کنیم.

 این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که استان فارس را در قله نگه داشته است، تنوع فصول و تولید محصولات ارگانیک در بخش کشاورزی است، عنوان کرد: متاسفانه در دهه های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ به واسطه قابلیت کشاورزی نان دیگر استان‌ها را تامین کردیم و از صنعت غافل شدیم به گونه‌ای که اکنون هم از کشاورزی عقب مانده ایم هم از صنعت غافل شده ایم.

 عسکری با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس آمادگی همکاری با وزیر جهاد کشاورزی را دارد، گفت: با تعامل و یک نگاه هم افزایی می‌توان مشکلات را پشت سر گذاشت، ما معتقدیم باید روز به روز هم افزایی و همدلی افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه  باید کمک کنیم استان فارس از این فضا بیرون بیاید، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های علمی دانشکده کشاورزی با  قدمت ۷۰ ساله که یک جایگاه ارزشمند کشوری دارد، استفاده کنیم  چرا که این ظرفیت در حوزه اجرا به کار گرفته نشده تا خروجی مناسبی داشته باشد.

 وی با بیان اینکه ۲۵ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی در استان فارس بلاتکلیف هستند ، گفت: اگر این ظرفیت ها را در راستای حل مشکلات و مدیریت های بخش کشاورزی استفاده کنیم به جایگاه واقعی خود خواهیم رسید.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد اگر در راستای مراودات و تراز تجاری مشکلی داریم باید مجموعه پارلمانی را پای کار بیاوریم گفت نکته دیگر این که از بدو ورود به کمیسیون کشاورزی بر آن شدیم تا هم افزایی و تعامل با کشاورزان و بخش کشاورزی را افزایش داده و مراودات تجاری را به روز کنیم

عسکری خطاب به مدیر جدید سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عنوان کرد: فضای بخش کشاورزی استان دچار بروکراسی اداری است و این اتفاق به عنوان ترمز جلو رشد بخش کشاورزی و سرمایه گذاری را می گیرد پس باید مسیر را سهل‌الوصول و آسان کنیم.

وی ادامه داد: شورای قیمت گذاری مورد دیگری بود که در کمیسیون کشاورزی دنبال شد خرید تضمینی محصولات کشاورزی در این کمیسیون پیگیری شد چون ما معتقدیم باید قیمت‌گذاری خوبی صورت گیرد تا هم دغدغه تولید و هم مصرف کننده  برطرف شود، در همین راستا در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات خوبی گذاشته شد.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز کمیسیون کشاورزی پای کار آمده که به یک نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس،  در پایان به مشکل و بحران آب در استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: نزدیک به صد ها دشت در استان از مرحله بحران گذشته چون آب را مدیریت نکردیم و بی تدبیری در استحصال آب های زیرزمینی باعث شد به این روز دچاردشویم.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان