کد خبر: ۱۵۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
در گفتگو با شیرازه مطرح شد:

ساعت بیولوژیک بدن نمادی برای تنظیم عبادات انسان ها/روزه داری لذت اراده فرد را قوی تر می کند

مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به تحقیقات علمی خداوند ساعتی به نام ساعت بیولوژیک در بدن انسان ها قرار داده به گونه ای که مقرر کرده در شب بخوابیم و در روز بیدار باشیم چون این ساعت، کلیه فعالیت های متابولیکی و شیمیایی بدن را تنظیم می کند . حتی در عبادات و زمان آن نیز بسیار موثر می باشد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، در ماه رمضان علاوه ر روزه داری و امتناع از خوردن و آشامیدن  و مبطلات روزه نکات دیگری نیز وجود دارد که توجه به آنها موجب لذت دو چندان روزه داری می گردد، نکاتی که به گفته سید ضیاءالدین تابعی عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز رعایت گردد می تواند ایام عبادت و روزه داری را برای انسان دلچسب تر کند.

وی با ببان اینکه در روزه ۴ نوع لذت وجود دارد که می بایست به خوبی از آنها استفاده کرد، گفت: اول لذت خوردن و آشامیدن؛ بر عکس اینکه تمام مردم تصور می‌کنند، امساک از غذا و بعضی از محرمات جسمانی و روحی برای فرد روزه دار باید کامل رعایت شود تا  از روزه داری لذت و بهره کافی برد، وقتی این موارد در روز حرام و در شب حلال و آزاد می شود، انسان لذت بیشتری می برد. برد و این همان مسئله ای است که افراد به آن توجه نمی کنند.

تابعی افزود: لذت دوم، لذت اراده است، چرا که وقتی انسان اراده می کند در مقابل چیزی که معمول و عادی و بی اهمیت بوده مقاومت کرده  و اراده خود را قوی نماید، این کار برای فرد روزه دار بسیار دلچسب تر خواهد بود، به طور مثال تمام مبطلات روزه که از قبل از طلوع آفتاب و  از اذان صبح تا اذان مغرب مجاز به انجام آنها نیست در واقع یک نوع لذت و داشتن اراده ای قوی است و حتی از دیگر لذت های جسمانی بهتر می باشد.

 به عقیده این استاد اخلاق پزشکی سومین لذت، رعایت مبطلات اخلاقی روزه است مبطلاتی همانند غیبت کردن، حسد ورزیدن،دروغ بستن به خداوند پیامبران و ائمه معصوم و... که همه اینها وقتی رعایت شوند، انسان دارای یک آرامش روحی و روانی خاصی خواهد بود به گونه‌ای که در وی به نوعی مدیتیشن به وجود می آید و این لذت برای انسان بسیار جالب توجه است.

  منفعت دیگری که روزه برای انسان دارد تنظیم فعالیتهای متابولیکی بدن است که وی به آن اشاره کرد و افزود: فعالیت های متابولیسمی بدن در این مدت یک ماه به گونه‌ای تنظیم می‌شود که در یازده ماه دیگر سال هم می توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

بنا بر باور این استاد دانشکده پزشکی شیراز لذت چهارم، حظ بردن روحانی روزه داری می باشد، چون لذت های معنوی تمام غم و غصه ها و نگرانی های جسمانی را می پوشاند.

مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار شیرازه، به قیود زمانی و مکانی عبادات نیز اشاره کرد و گفت: تمام عبادات قیود زمانی و مکانی نیز دارند به این صورت که هر فریضه و عبادتی باید در یک زمان مشخصی انجام شود تا مواردی که در خصوص لذات روزه داری  ذکر شد به خوبی صورت پذیرد.به طور مثال در خصوص نمازهای یومیه باید طبق قیودی که در دین به آنها اشاره شده انجام گیرند.

تابعی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات تجربی، ساعتی  وجود دارد به نام ساعت بیولوژیک که خداوند در ساختار بدنی و جسمانی تمام موجودات زنده اعم از انسان و حیوان گرفته تا باکتری ها و قارچ ها قرار داده  و همه دارای این ساعت بیولوژیک هستند، اظهار کرد:همانطور که میدانیم تمام پدیده های کیهانی بزرگ نظیر میدان معناطیسی زمین،روشنایی، تاریکی، نیروی جاذبه زمین، اشعه‌های پر قدرتی که از خورشید ساطع می شود و... همه اینها بر بدن مادی ما انسان ها تاثیر می گذارند فلذا برای اینکه بدن بتواند با مباحث و مسائل خارجی خود کنار بیاید فرمول هایی وجود دارد که یکی از این فرمول ها همان ساعت بیولوژیک بدن می باشد.

 وی عنوان کرد: خداوند مقرر کرده در شب بخوابیم و در روز بیدار باشیم چون این ساعت بیولوژیکی کلیه فعالیت های متابولیکی و شیمیایی بدن را تنظیم می کند، البته لازم به ذکر است که خود این ساعت نیز در چهار موقع از شبانه روز نیاز به تنظیم دارد،اول؛ ۱۲ شب یعنی نیمه شب، دوم طلوع فجر تا طلوع آفتاب، سوم اوج روشنایی در ظهر و چهارم تبدیل نور به تاریکی در هنگام غروب آفتاب می باشد.

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در این چهار مقطع انسان باید بیدار و هوشیار باشد و با تفکرات سازنده علمی، خود را سرگرم کند تا فکرهای محمل و ذهنی از وی دور شود تا دارای یک آرامش روانی خاص گردد، تصریح کرد: به اصطلاح به این آرامش روحی مدیتیشن می گویند چون اگر موارد ذکر شده رعایت نشود بدن انسان از تنظیم خارج شده و در فعل و انفعالات جسمانی انسان اختلال ایجاد می شود پس می بایست پشت همه فعالیتها یک استراحت وجود داشته باشد تا خستگی بدنیو روحی فرد به خوبی از بین برود. 

تابعی در پایان در خصوص ساعت بیولوژیک گفت: چند سال پیش تعدادی از دانشمندان بر روی این موضوع کار کردند که منجر به کسب جایزه نوبل شد..

 انتهای پیام/س
نظرات بینندگان