کد خبر: ۱۵۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱

کرونا طولانی مدت باعث ناباروری در مردان می شود

محققان در هند دریافتند که ایجاد مشکلات باروری در مردان ممکن است پس از عفونت کووید وجود دارد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، علائم طولانی مدت کووید مانند مه مغزی یا مشکلات طولانی مدت قلب به بیماری های رایجی تبدیل شده است که بیماران کرونایی پس از ابتلا با آن دست و پنجه نرم می کنند.

سیناپرس فارس نوشت: اکنون، پزشکان می‌ترسند که "ناباروری" می‌تواند مشکل جدیدی باشد که بیماران مبتلا به کووید برای مدت طولانی تجربه می‌کنند، محققان در هند دریافتند که امکان ایجاد مشکلات باروری در مردان ممکن است پس از عفونت کووید وجود دارد.

دانشمندان می گویند یافته های آنها حاکی از آن است که حتی موارد خفیف تا متوسط ​​کووید-19 می تواند منجر به تغییرات مضر در سطح پروتئین در رابطه با عملکرد تولید مثل مردان شود.

با اینکه یافته ها مقدماتی است اما کمتر نگران کننده نیستند در حالی که مطالعات نشان می‌دهد که ویروس SARS-CoV-2 عمدتاً سیستم تنفسی بدن انسان را هدف قرار می‌دهد، همچنین واضح است که پاسخ ایمنی ما به عفونت می‌تواند کل بدن را ویران کند.

تحقیقات قبلی همچنین مشکوک بودند که مردان ممکن است پس از بهبودی از بیماری با مشکلات باروری مواجه شوند زیرا دانشمندان ویروس کرونا را در اندام‌های تناسلی مردان پیدا کردند.

"فیروزا پریخ" و "راجش پاریک" در بیمارستان جاسلوک، سانجیوا سریواستاوا در انستیتوی فناوری هند و همکارانشان تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا کووید-19 واقعاً می‌تواند باعث تغییرات بلندمدت در عملکرد تولید مثل مردان شود یا خیر؟

این تیم در ادامه سطوح پروتئین در مایع منی مردان سالمی که هرگز COVID-19 نداشتند و مردانی که پس از یک حمله خفیف یا متوسط ​​با این ویروس بهبود یافتند را با یکدیگر مقایسه کرد.

به طور خاص، دانشمندان نمونه‌های مایع منی 10 مرد سالم و 17 مرد را که اخیراً از COVID-19 بهبود یافته بودند، تجزیه و تحلیل کردند. همه شرکت‌کنندگان بین 20 تا 45 سال سن داشتند و هیچ‌کدام سابقه مشکلات باروری نداشتند.

مردانی که از کووید-19 بهبود یافته بودند، تعداد اسپرم به طور قابل توجهی کمتر و تحرک اسپرم در مقایسه با سایرین کاهش یافت. علاوه بر این، این مردان همچنین دارای «اسپرم معمولی» کمتری بودند.


COVID تأثیر گسترده ای بر تولید مثل دارد

هنگامی که دانشمندان پروتئین های مایع منی را با استفاده از کروماتوگرافی مایع-طیف سنجی جرمی پشت سر هم تجزیه و تحلیل کردند، 27 پروتئین را در سطوح بالاتر و 21 پروتئین دیگر را در سطوح پایین تر در بین بیماران مبتلا به کووید در مقایسه با گروه کنترل مشاهده کردند.

 به گفته این پژوهشگران، بسیاری از این پروتئین ها به طور مستقیم در عملکرد تولید مثل نقش دارند.

به عنوان مثال، مردانی که از کووید بهبود یافته بودند در مقایسه با گروه کنترل، سطوح بسیار کمتری در مایع منی خود (کمتر از نیمی) از دو پروتئین خاص مرتبط با باروری ( سمنوژلین 1 و پروزاپوزین) نشان دادند.

در مجموع، تیم تحقیقاتی می‌گوید این کار قویاً نشان می‌دهد که SARS-CoV-2 واقعاً تغییرات مستقیم یا غیرمستقیم را بر سلامت باروری مردان وارد می‌کند و اثرات آن مدت‌ها پس از بهبودی باقی می‌ماند.

این تحقیق نیز ممکن است به پاسخ به سوالات مربوط به پاتوفیزیولوژی تولید مثل انسان در مردان بهبودیافته کمک کند.

نویسندگان مطالعه امیدوارند مطالعات بیشتر گروه های بزرگ تری را برای تایید این نتایج اولیه نشان دهند.

 همچنین گنجاندن یک گروه کنترل از مردانی که اخیراً از سایر بیماری‌های مشابه آنفولانزا بهبود یافته‌اند نیز در پروژه‌های آینده مفید خواهد بود. این اطمینان حاصل می کند که یافته های آینده به طور خاص مربوط به COVID-19 است.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان