کد خبر: ۱۵۵۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

ارزیابی خسارت های بخش کشاورزی در شهرستان‌های استان

با پایان یافتن بارش‌های مونسونی ارزیابی خسارات وارد شده در حوزه‌های مختلف آغاز شده و شهرستان‌های استان مشغول احصای خسارات به‌ویژه در بخش کشاورزی هستند که به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود از بی‌دفاع ترین حوزه ها در برابر حوادث است
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، با پایان یافتن بارش‌های مونسونی در استان فارس، ارزیابی خسارات وارد شده در حوزه‌های مختلف آغاز شده است. بخش کشاورزی به دلیل ماهیت ذاتی خود در پراکندگی و قرار گرفتن در پهنه وسیعی از اراضی و بی حفاظ بودن آن، از جمله مهمترین و آسیب‌پذیرترین حوزه‌ها در برابر وقوع سیل و بارندگی‌‌های سیل‌آساست. در حال حاضر شهرستان‌های استان مشغول احصای خسارات و ارسال آن به مرکز استان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: سیل اخیر به بخش کشاورزی این شهرستان خسارتی به ارزش ۲۸0 میلیارد ریال وارد کرد.

عبدالرسول جوکار با اشاره به اینکه 750 هکتار از مزارع و باغ های شهرستان کوار از سیل ششم مرداد ماه خسارت دیده است، تصریح کرد: عمده خسارت ها در زیر بخش زراعت با سطح 700 هکتار است. این مقام مسئول با بیان اینکه مزارع ذرت خسارت دیده شهرستان کوار تا 30 درصد و باغ های آسیب دیده انگور تا 20 درصد متحمل زیان شده اند، افزود: در این رخداد جوی به قسمتی از کانال های انتقال آب، جاده های دسترسی و سیستم های نوین آبیاری نیز خسارت وارد شد. به گفته جوکار؛ عمده خسارت‌های وارده ناشی از سیل اخیر در شهرستان کوار بیشتر مربوط به مناطق ولی عصر، دره عسلو، اکبرآباد، فتح آباد، باغان و محمودآباد این شهرستان است.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: به دلیل وقوع سیل اخیر خسارت 457 میلیارد ریالی به بخش کشاورزی این شهرستان وارد شد. آرش خسروانی تصریح کرد: میزان خسارت های وارده ناشی از سیل ششم و هفتم مرداد ماه به تاسیسات آب و خاک و امور زیربنایی شهرستان خرمبید حدود 391 میلیارد ریال است. این مقام مسئول با بیان اینکه ، میزان خسارت به بخش های زراعی و باغی حدود 55 میلیارد ریال تخمین زده شده است، اظهار کرد: در حوزه امور دام میزان آسیب های وارده 11 میلیارد ریال برآورد می شود.

در همین راستا، منصور امیریان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت نیز گفت: سیل بالغ بر 82 میلیارد و 600 میلیون ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت زد. منصور امیریان تصریح کرد: بر اثر بارندگی عصر و شامگاه پنجشنبه ششم مرداد و جاری شدن سیل، بیش از 220 هکتار از مزارع و تعدادی کلنی زنبور عسل دچار خسارت شدند.

به گفته وی؛ بر اساس برآورد های صورت گرفته توسط تیم های ارزیاب به حدود یک صد هکتارمزرعه ذرت بین 30 تا 70 درصد، 70 هکتار مزرعه گوجه فرنگی بین 10 تا 50 درصد و سایر محصولات از جمله یونجه، خرفه، ارزن و برنج در سطح 50 هکتار بین 10 تا 40 درصد خسارت وارد شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به خسارت سیل به 500 کُلنی زنبور عسل، اظهار کرد: دوگلخانه در سطح یک هکتار نیز متحمل خسارت شده است.

غلامعباس زارعی فر، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان هم گفت: در روزهای 6 و7مرداد ماه تا کنون بالغ بر ۵۰۰هزار میلیون ریال خسارت سیل به بخش کشاورزی این شهرستان برآورد گردید.

وی اظهار کرد: سیل به ۳۰۰ هکتار محصولات زراعی شامل گوجه فرنگی ، ذرت،یونجه و200هکتار محصولات باغی شامل انار و پسته، ۲۰ راس دام ,۸۰ کلنی زنبور عسل، ۳۰ کیلومتر جاده‌های بین مزارع،۴۰۰کیلومترجاده عشایری, کانال‌های انتقال آب، سیستم های آبیاری نوین خسارت وارده کرده است.

در ادامه مجتبی دهقان پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، روز دوشنبه در نشست مشترک ستاد بحران بخش کشاورزی استان فارس گفت: برآورد اولیه خسارت سیلاب تابستانی به بخش کشاورزی این استان تا یکشنبه نهم مرداد ماه ۱۴۰۱ بیش از ۲ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 در این نشست همچنین جعفر صبری‌پور، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون بخش زراعت حجم خسارت بالغ بر ۷۳۳ میلیارد تومان و بخش باغبانی خسارت هزار و ۴۰۶ میلیارد تومانی متحمل شده است. وی افزود: در حوزه‌ تولیدات دامی ۴۱ میلیارد تومان، در حوزه‌ فنی و زیربنایی بیش از ۴۷۱ میلیارد تومان، مرتع دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و پروژه های آبخیزداری ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خسارت برآورد شده است.

انتهای خبر/ح
برچسب ها: کشاورزی ، خسارت ، سیل ، فارس
نظرات بینندگان